לאומי: למרות האפשרות לתיקון בטווח הקצר הרי שבטווח הארוך יותר ההשקעה בשוק המניות מעניינת

למרות הירידות האחרונות בשער הדולר, ממשיכים בלאומי להמליץ ללקוחות לשמור על הרכיב המט"חי ועל פיזורו בין המטבעות השונים

כלכלני בנק לאומי פירסמו אמש (ה') את סקירתם השבועית בנוגע לשוק ההון הישראלי. להלן עיקרי הדברים.

ביום ראשון הסתיים חודש נובמבר, כמיטב המסורת בשנים האחרונות הסתיים החודש בתשואה חיובית והשלים רצף של תשע שנים רצופות בהם נובמבר הוא חיובי, הישג ששום חודש לא יכול לזקוף לעצמו.

בנובמבר השנה זינקו מחזורי המסחר לרמה הגבוהה ביותר במהלך השנה, המחזור היומי הממוצע בנובמבר חצה את חצי המיליארד ש"ח. העניין הרב בבורסה הוביל את המדדים לשיאים, מדד המעו"ף לשיא של קרוב לשנתיים, מדד ת"א 100 לשיא של יותר משלוש שנים ומדד התל-טק 15 לשיא מאז שהחל להיסחר (יולי 2001).

גם בשוק הראשוני נרשמו שיאים. אם עד עכשיו התמקדו מספר מצומצם של חברות בהנפקות למוסדיים, הרי שמעגל זה מתרחב ואף עובר לציבור. מרבית ההנפקות לציבור הן אג"ח להמרה בתוספת אופציות אם כי חברת גדות חימיקלים שברה בצורת ארוכה בהנפקת מניות (להוציא את אל-על שהיא ממשלתית). את ההצגה "גנבה" השבוע הנפקת אלוני חץ, החברה ביקשה לגייס כ- 110 מלש"ח וזכתה לביקושים של למעלה ממיליארד במחיר המקסימום. אין ספק שהצלחה זו תעודד חברות נוספות לבצע מהלכים דומים, קצב ההנפקות צפוי להתגבר. הנפקות מומלצות של אג"ח להמרה הן אלטרנטיבה נוחה למשקיעים סולידיים יותר המחפשים גיוון בהשקעות במסגרת האפיקים הסולידיים ונגיעה בשוק המניות.

לצד הנפקות נמשכים מימושי בעלי עניין, אלו מנצלים רמות גבוהות של המדדים לצורכי נזילות. הבורסה בארץ סובלת מאוד מריכוזיות ולכן מגמת הירידה באחוז האחזקה של בעלי העניין היא מבורכת. המגמה אף מקבלת חיזוק מהקטנת אחזקות המדי