לאף אחד אין אינטרס

הרבה דיבורים יושמעו מעל בימת ועידת תנובה, שמתקיימת היום, אבל האמת היא שכמעט לאף בעל ענין אין אינטרס להפוך את תנובה לחברה בע"מ

מעל בימת ועידת תנובה, שנפתחה היום (ה') בקיבוץ יגור, בנוכחות 1,000 נציגי אגודות שיתופיות, ישאו הנואמים דברים משכנעים ומשוכנעים על חשיבות הפיכת תנובה לחברה בע"מ, שמניותיה מחולקות בין 620 בעליה, אגודות שיתופיות של מושבים וקיבוצים. הגשמת החזון הגדול בו מפעלי ההתיישבות העובדת יתנו לבעלים ערך כספי - זה יהיה המוטו הרעיוני.

באותה עוצמה נישאו הדברים גם בוועידה הקודמת, לפני כארבע שנים, עת הוכרז על כניסה למהלך הקשה של שיוך נכסי תנובה, כלומר: חלוקת החבילה בין כל בעליה.

הדיבורים דיבורים, אבל האמת היא שכמעט לאף בעל ענין בתנובה אין אינטרס להפוך את תנובה לחברה בע"מ. כמעט, משום שיש רק גורם אחד שיוכל אכן ליהנות מהערך ולא להתחלק בו עפ הנושים - תנועת הקיבוץ הדתי. אף אחד מבין 16 קיבוצי התנועה הדתית-לאומית לא נכנס לקשיים כספיים ולא נדרש להסדרי מחיקה או פריסה, כפי שקרה לרוב רובם של הקיבוצים האחרים. כל היתר, מושבים למיניהם וקיבוצים לזרמיהם, ברגע שייכנס כסף לחשבונם -ייאלצו להתחלק בו עם בעלי חוב גדולים ואימתניים: הבנקים הנושים והמדינה, הממנים את הסדרי חובות הקיבוצים.

הסדר המושבים שהתבסס על "חוק גל" שנחקק לפני למעלה מעשר שנים, התעלם אמנם מבעלות המושבים בתנובה ולכן המושבים אינם מחוייבים להעביר חלק ממניותיהם לבנקים או למדינה. אבל מאחר שחלק נכבד מהמושבים טרם סיימו את הסדרת החובות, הרי יש חשש שברגע שייכנס כסף מתנובה, הבנקים ישימו עליו את ידם.

כשנחתם הסדר חובות הקיבוצים, היה האוצר כבר חכם יותר, ובמועד החתימה על ההסדר מסרו הקיבוצים כתבי התחייבות להעברת רבע ממניותיהם בתנובה למדינה (40%) ולבנקים הנושים (60%) עם הפיכת תנובה לחברה בע"מ.

בין 250 הקיבוצים יש בערך 50 במצב איתן עד סביר, לכל היתר נחתמו הסדרי חוב, כאשר לפחות 100 מהם אינם עומדים בהם וכנראה גם אינם מסוגלים לעמוד בהם ובפועל הם פושטי רגל. ברגע שלמניות הקיבוצים בתנובה יהיה ערך, הרי לא רק שהקיבוצים יצטרכו להעביר 25% מערכן למדינה ולבנקים, אלא שאלה עלולים גם לשים יד על יתרת הכסף, בגין דרישה להחזר חובות.

ההערכה היא שגם להנהלת החברה, ובעיקר לאיש החזק בה, המנכ"ל אריק רייכמן מהקיבוצים, והיו"רנפתלי בן-סירא מהמושבים, אין הרבה ענין אישי בהפיכת תנובה לחברה בע"מ, כי בכך יהיה משום החלשת הכוח האדיר המצוי בידיהם.

עם זאת, אם יתקבל הנוסח המוצע למהלך כפי שהוצע על ידי משרד עו"ד רם כספי, שהוא אותו נוסח שנקבע גם בהליכי השינוי באגודת הקו-אופ ובאגד, לפיו האגודה השיתופית תישאר קיימת והיא תחזיק בחברות-בנות שהן חברות בע"מ - יישמר למעשה מעמד המנהלים.

רייכמן מסר בתגובה: "התצורה המשפטית טרם נקבעה משום אין עדיין שותף. הדברים ייקבעו בבוא העת".