סיבנפט ביטלה סופית את המיזוג עם יוקוס; אפשרות לברית עם אקסון-מוביל או שברון

בינתיים הואט בנובמבר קצב הגידול בתפוקת הנפט ברוסיה, וגם הפרלמנט החדש יערים קשיים

המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ', בעליה של חברת הנפט סיבנפט, ביטל את המיזוג עם יוקוס, שהיה אמור להיות המיזוג הגדול ביותר בתולדות המגזר העסקי ברוסיה. עתה תוכל סיבנפט לכרות בריתות עם חברות נפט רב-לאומיות מובילות בעולם.

בעלי המניות העיקריים בסיבנפט וביוקוס החליטו לבטל את המיזוג, למרות שלמעשה הוא כבר נכנס לתוקפו, אמרו מקורות מקורבים לסיבנפט.

חברת הנפט הגדולה בעולם, אקסון-מוביל, מעונינת בסיבנפט, והיא מקיימת קשרים הדוקים עם אברמוביץ'. גם שברון-טקסקו, יריבתה הקטנה של אקסון- מוביל, מעונינת בסיבנפט, והשתיים התחרו על רכישת אחזקה בחברה הממוזגת יוקוס-סיבנפט.

משקיעה פוטנציאלית נוספת בסיבנפט היא חברת האנרגיה הצרפתית, טוטאל, שנחשבה לבעלת הסיכויים הטובים ביותר לרכישת אחזקה בסיבנפט לפני ההודעה על המיזוג עם יוקוס באפריל.

קריסת המיזוג בשווי 11 מיליארד דולר בין שתי החברות הרוסיות נבעה ישירות מהמתקפה שמנהלת ממשלת רוסיה נגד יוקוס, וממעצרו של מיכאיל חודורקובסקי, בעל המניות הגדול ביוקוס, שעד לאחרונה כיהן גם כמנכ"ל החברה.

ככל הנראה ביטל אברמוביץ' את העסקה עם יוקוס לאחר שחודורקובסקי, הנמצא עדיין במעצר קודם למשפטו, סירב להניח לסיבנפט להשתלט על ניהול החברה הממוזגת. קצב הגידול של תפוקת הנפט ברוסיה, שהיה מהיר בארבע השנים הקודמות, החל להאט בקיץ האחרון, לפי נתוני משרד האנרגיה במוסקבה. לפי נתוני המשרד עלתה תפוקת הנפט הרוסי ב-7.7% בכל אחת מן השנים 2000 ו-2001, ב-9.1% בשנת 2002 וב-11% בעשרת החודשים הראשונים השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. אבל בנובמבר נסוג קצב הגידול ל-9.8% וההאטה צפויה להימשך.

אם חברות הנפט יעמדו בתוכניות ההשקעה הנוכחיות, צופים אנליסטים שהתפוקה תגדל בשנה הבאה ב-8%-7% ובשנת 2005 ב-5%, עדיין קצב מן הגבוהים בעולם. אבל אי הבהירות שהשתררה לאחרונה בסקטור הזה, בעקבות חקירת הממשלה נגד יוקוס , עלולה להפחית שיעורי גידול אלה אם ייפגע תמריץ החברות להמשיך ולהשקיע. בנוסף, המחסור בקווי צינורות לייצוא כבר החל להגביל את התפוקה.

איום פוטנציאלי נוסף על חברות הנפט הרוסיות נגרם על ידי הבחירות הכלליות ביום ראשון השבוע, שגדשו את הפרלמנט בסיעות לאומניות ופופוליסטיות, הקוראות לחלוקה רחבה יותר של משאבי הטבע העשירים של רוסיה.