יוקוס הסכימה רשמית להתיר המיזוג בשווי 13.9 מיליארד דולר עם סיבנפט

יוקוס תתבע החזרי ריבית - אך סיבנפט לא תצטרך לשלם מיליארד דולר בגין הפרת חוזה המיזוג

יוקוס, חברת הנפט הגדולה ברוסיה, הסכימה להתיר את המיזוג בשווי 13.9 מיליארד דולר עם יריבתה הקטנה סיבנפט, שדרשה את השליטה בניהול החברה הממוזגת.

במסיבת עיתונאים במוסקבה אמר סגן מנכ"ל יוקוס, יורי ביילין, ששתי החברות הסכימו לעסקה שתתיר את עסקת המיזוג המקורית שבאמצעותה רכשה יוקוס 92% מסיבנפט. השתיים עדיין דנות בפרטים, ויוקוס מתכננת לתבוע ריבית על 3 מיליארד הדולר במזומן ששילמה עבור חלק מהאחזקה בסיבנפט. סיבנפט לא תצטרך לשלם קנס בסך 1 מיליארד דולר בגין הפרת חוזה.

"לא תושג הסכמה אמיתית על התרת העסקה עד ששני הצדדים יפתרו את סוגיית הפיצויים", אמר אחד האנליסטים בחברת הברוקרים המוסקבאית, טרויקה דיאלוג.

אקסון מוביל וחברות נפט בינלאומיות אחרות, המבקשות להקטין את תלותן בנפט מהמזרח התיכון, מעונינות ברכישת אחזקות ביוקוס ובסיבנפט. המיזוג בין יוקוס וסיבנפט קרס לאחר שממשלת רוסיה עצרה את מנכ"ל יוקוס לשעבר, מיכאיל חודורקובסקי, בגין השתמטות ממסים ומירמה לכאורה. ממשלת רוסיה גם הקפיאה 40% ממניות יוקוס.

בחודש שעבר השעה רומן אברמוביץ' בן ה-37, בעל המניות הגדול בסיבנפט, את העסקה, ודרש שסיבנפט תמנה את המנהלים הבכירים בחברה הממוזגת.

באוקטובר השלימה יוקוס את רכישת 92% מסיבנפט, והעבירה לידי סיבנפט 3 מיליארד דולר במזומן ו-26% ממניות יוקוס. לדברי ביילין, תכליל יוקוס את רווחי סיבנפט בדו"ח לרבעון הרביעי.

"איננו מדברים על ביטול העסקה המקורית, אלא על עסקה חדשה", אמר ביילין. "אנו דנים במכירת נכס הכלול במאזן של יוקוס".

היום (ד') צנחה מניית יוקוס ב-12.26 רובל, ירידה של 4.1%, ל-278 רובל - המחיר הנמוך ביותר ב-12 החודשים האחרונים. מניית סיבנפט ירדה ב-1.25 רובל, ירידה של 1.6%, ל-78.16 רובל.