תחת שמי ים התיכון

כנס בינלאומי לערים ים-תיכוניות יתקיים במשכנות שאננים

כנס בינלאומי בנושא ערים ים-תיכוניות יתקיים במשכנות שאננים בתחילת השבוע הבא (21-22.12). הכנס, ראשון בסדרה של כנסים וימי עיון בנושא הים התיכון והמרקם הלאומי-אתני-פוליטי שמתקיים סביבו, יתמקד הפעם בשלוש ערים: סלוניקי, אלכסנדריה וקזבלנקה. הדיונים יעסקו בנושאי תרבות, אדריכלות וספרות, וכן במורשת הקהילות היהודיות בערים אלו.

הים התיכון היווה במשך אלפי שנים מרכז כלכלי, חברתי ותרבותי. סביבו צמחו ערים בעלות היסטוריה עשירה של תרבות, ספרות, אמנות ומוסיקה ייחודיות. בשנים הקודמות נערכו במשכנות שאננים ימי עיון שעסקו בברצלונה, ונציה, איסטנבול, אתונה ותל-אביב.

סלוניקי, שנבחרה ל"בירת התרבות של אירופה" בשנת 1997, נוסדה בשנת 315 לפנה"ס, על ידי קסנדר, מלך מוקדון, יסד את העיר, שהפכה למרכז מסחרי ותרבותי של מקדוניה ושל חצי האי הבלקני.

אלכסנדריה הייתה כפר דייגים קטן לפני שהגיע אלכסנדר מוקדון למצרים, בשנת 331 לפנה"ס, והפך אותה לבירתו. בשיאה הייתה העיר מרכז למדע, פילוסופיה, הגות ולימודים והתפרסמה בזכות עושרה של הספרייה הנפלאה שבה, אשר מתהדרת כיום במבנה ארכיטקטוני מפואר.

קזבלנקה הפכה לכוכבת הוליוודית, ובעקבות זאת נחרטה בתודעה הקולקטיבית המערבית כמודל לקולניאליזם האקזוטי. קזבלנקה היא עיר ים תיכונית ומרכזה התעשייתי, הכלכלי והתרבותי של מרוקו.

ד"ר גילה הדר מאוניברסיטת חיפה תרצה בכנס על מעמד, מגדר ופוליטיקה בסלוניקי בין שתי מלחמות העולם. מעמד הפועלים הסלוניקאי השאיר את רישומו בזיכרון ההיסטורי דווקא בארץ ישראל, בעליית פועלי הנמל. ירון אנוש, עיתונאי בקול ישראל ויו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, ירצה על שואת יהודי סלוניקי. בעיר שבעבר היה בה רוב יהודי, הושמדה כמעט כל הקהילה היהודית במלחמת העולם השנייה. עד היום מסעירה את שרידי הקהילה השאלה האם שיתף רב הקהילה פעולה עם הנאצים.

הבמאי ומפיק הטלוויזיה מיכה שגריר ישחזר בהרצאה בשם "מתל אביב לאלכסנדריה, מסע אישי", את נסיעתו למצרים כעיתונאי ישראלי בודד בדצמבר 1977. שגריר נשלח לתעד מפגש עם משפחה מקומית, שאחד מבניה נהרג במלחמת 73'.

את אלכסנדריה "הכיר" כבר, כביכול, היטב: מסרטים מצריים, מכתבי לורנס דארל, משעורי היסטוריה, מתיאורים אישיים של יהודים שנולדו שם. ההרצאה תעסוק בעימות בין הדימויים של העיר שהביא עימו שגריר לבין המציאות.

בין הדוברים והמשתתפים בכנס גם מומחים ואורחים מחו"ל, ולא הכל דיבורים, בערב יום א' ייערך במשכנות שאננים ערב מוסיקה יוונית.