שליט לוב, מועמר קדאפי, הודה שניסה לייצר נשק כימי וגרעיני וטילים ארוכי טווח

הודיע לארה"ב ולבריטניה על הפסקת מאמצי הייצור ועל פתיחה מיידית של לוב לבקרי או"ם * הנשיא בוש רומז על חידוש היחסים עם טריפולי

הנשיא ג'ורג' בוש וראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, הודיעו אמש (ליל שבת), כי שליט לוב, מועמר קדאפי, הודה שארצו ניסתה לייצר מערכות נשק כימי וגרעיני וטילים ארוכי טווח כדי לשגרם. לדברי בוש ובלייר, הודיע קדאפי שלוב מוכנה להפסיק מיד מאמצים אלה ולפרק מאגרי נשק בלתי קונוונציונלי שכבר נמצאים בידיה.

בנאומים לאומותיהם, ששודרו בהפרש של כמה דקות זה מזה, שיבחו בוש ובלייר את החלטת קדאפי ואותתו כי יתגמלו את לוב. ברמז לא דק למדינות פורעות חוק אחרות, ובמיוחד לאיראן ולקוריאה הצפונית, אמר בוש: "אני מקווה שמנהיגים אחרים יראו (בצעד הלובי) דוגמה שראוי לחקותה".

"בגלל היחסים העכורים של לוב עם ארה"ב ובריטניה, נשגיח בשבע עיניים שממשלת לוב תפעל למילוי כל התחייבויותיה", אמר הנשיא. "... אך אם לוב תלך במסלול שהתווה קדאפי, היא תתפוס מקום מכובד ובטוח במשפחת העמים".

דברים אלה פורשו אמש כאיתות ברור של וושינגטון ולונדון על נכונותן לחדש את יחסיהן הדיפלומטיים והכלכליים עם לוב. היחסים נותקו זמן לא רב לאחר החבלה בטיסת פאן אמריקן 103 מעל לוקרבי, סקוטלנד, ב-1988, שבה נהרגו 269 אנשים. בינואר 2001, הרשיע בית-משפט בינלאומי סוכן מודיעין לובי באחריות לביצוע החבלה.

זו הפעם הראשונה שקדאפי מודה בפומבי שלוב אכן ניסתה לפתח נשק בלתי קונוונציונלי, אך שירותי המודיעין של ארה"ב, בריטניה וישראל טוענים כבר שנים רבות שלוב שימשה מרכז חשוב לפיתוח נשק ביולוגי, גרעיני וכימי ושעלה בידה להונות פקחים שביקרו במתקניה.

מדברי בוש ובלייר עולה, שלוב החליטה לנקוט מדיניות של שקיפות מלאה בכל מה שנוגע לנשק בלתי קונוונציונלי. מומחים אמריקניים ובריטיים ביקרו בלוב פעמיים, באוקטובר ובנובמבר השנה, וניתנה להם אפשרות לסייר בעשר תחנות של מאגרי נשק במדינה, לרבות גז חרדל, וחומרים לייצור גז עצבים. כן נמצאו חומרים לייצור טילים שסיפקה קוריאה הצפונית. לא נמצאו סימנים משמעותיים לייצור נשק ביולוגי. הממצאים לא הפתיעו את החוקרים.

אולם פקיד בכיר בממשל אמר אמש, בתדרוך לכתבים, כי לוב התקדמה "הרבה יותר" בתכניתה הגרעינית מפי שחשדה ארה"ב. הלובים הראו למומחים המערביים צנטריפוגות שהיו עשויות לשמש לייצור אורניום מועשר. הפקיד לא מסר מה היה סוג הצנטריפוגות ואלו מדינות לדעתו חשודות במתן חומרים גרעיניים ללוב. מכל מקום, לקוריאה הצפונית ולריאן יש תכניות גרעיניות דומות לזו של לוב.

פקח בריטי אמר, כי למרות שלוב טרם יצרה נשק גרעיני, היא היתה קרובה לייצורו.

הבית הלבן רמז, כי החלטת לוב להתפרק ממאגרי הנשק הבלתי קונוונציונלי שלה נובעת מהצלחתה של ארה"ב במלחמה נגד עיראק ומלכידתו של סדאם חוסיין. בעוד שהמגעים עם טריפולי החלו לפני כתשעה חודשים, בדיוק עם פרוץ הפלישה האמריקנית לעיראק, לא ברור אם קדאפי הודיע לשתי המדינות על הסכמתו לפירוק כללי של נשק בלתי קונוונציונלי מיד עם לכידת סדאם חוסיין.

קדאפי מנהל כבר שנים מסע נמרץ לטיהור לוב משרץ התרסקות מטוס פאן-אמריקן. בהקשר זה יש לראות את הסכמתו להעמיד סוכן של לוב למשפט מחוץ ללוב, ואת הסכמתו לשלם למעלה מחמישה מיליארד דולר כפיצויים למשפחות הנספים במטוס. התקפלותו המוחלטת של קדאפי בפני ארה"ב ובריטניה היא שיאו של תהליך זה.

מועצת הביטחון של האו"ם הסירה את החרם מעל הסחר עם לוב ב-12 בספטמבר, לאחר שממשלת קדאפי נטלה על עצמה בפומבי אחריות לפיצוץ. אך החרם האמריקני עודו נמשך.

בהודעה נפרדת של ממשלת לוב נאמר, כי היא פעלה "מרצונה החופשי".