"רכישת DirecTV ע"י ניוזקורפ תהיה מנוע הצמיחה של NDS בשנים הקרובות"

כך אומר רפי קסטן, מנכ"ל NDS ישראל, על רקע העסקה שתהפוך את ניוזקורפ, החברה האם של NDS, לבעלת השליטה ב-DirecTV

המצב של NDS נראה רע. החברה, בבעלות ניוזקורפ (80%) עמדה לאבד את הלקוח הגדולה ביותר שלה, DirecTV, שהיה אחראי על לא פחות מ-30% מההכנסות שלה. הנזק לחברה, שבסיס הפעילות שלה בישראל, היה יכול להיות חמור, אבל בחודש אפריל התהפך מזלה, והתברר שבעקבות קשיים במשא ומתן בין יוז, החברה האם של DirecTV, לבין SBC, ניזקורפ מתקרבת ל-DirecTV.

וזה מה שאכן קרה בפועל. ניוז קורפ של מרדוק הגישה הצעה לרכישת 34% ממניות יוז, במחיר של 6.6 מיליארד דולר, הצעה שהפכה אותה לבעלת השליטה בחברה. בסוף השבוע ניתן האישור הסופי של ה-FCC לקיום העסקה, ובעקבות זאת ב-NDS מרשים לעצמם לשמוח ולקוות לטוב, "ללא שום ספק DirecTV תהפוך לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של NDS, לחמש השנים הקרובות", אומר מנכ"ל NDS ישראל, רפי קסטן. קרנות הפנסיה של ג'נרל מוטורס ימשיכו להחזיק בכ-20% ממניות יוז ו-46% יוחזקו בידי הציבור.

DirecTV היא חברת הטלוויזיה בלוויין הגדולה בארה"ב, עם 11.9 מיליון מנויים ולכן אין זה מפתיע שהפכה ללקוחה החשובה ביותר של NDS. אבל DirecTV, שהיתה שייכת ליוז, מקבוצת GM, לא רצתה להיות תלויה לאורך זמן ב-NDS, "אנחנו עובדים עם DirecTV כבר 10 שנים ונוצרה להם היכולת להסתדר בלעדינו, כיוון שהם למדו להריץ את העסק לבד. הם רצו להפסיק להיות תלויים בנו ולכן היה ברור שהם עומדים לעזוב אותנו", אומר קסטן.

וכך, בידיעה המאיימת שהלקוח הגדול ביותר שלה עומד לעזוב אותה, ניסתה NDS לפעול כדי לנסות ולפצות על הפסד ההכנסות, "כבר שנתיים אנחנו מרגישים שנפסיד את DirecTV, ולכן פעלנו באגרסיביות בקרב הלקוחות האחרים כדי להשיג חוזים אחרים והצלחנו בכך. בסופו של דבר יש לנו גם את זה וגם את DirecTV", מוסיף קסטן.

"הרכישה המוצעת תעביר את השליטה בחברת הלווין הגדולה בארה"ב מבעלים שלא הסתיר את רצונו לצאת מהעסק, לחברה שהוכיחה בעבר חדשנות והצלחה באספקת שירותי לוויין בכל העולם", נכתב בהחלטת ה-FCC, מועצת התקשורת האמריקנית, שאישרה את הרכישה, "המועצה מוצאת שפוטנציאל השיפור ב-DirecTV תחת ההנהלה האגרסיבית והתחרותית של ניוז קורפ תהיה לטובת הציבור".

NDS מקווה להגדיל את נתח ההכנסות מ-DirecTV מתוך כלל ההכנסות שלה. עד כה, NDS סיפקה ל-DirecTV רק את מערכת השליטה המותנה שהוא לב הפעילות של החברה, אולם, עתה מקווה החברה שהיא תוכל לספק ללקוחה/חברה אחות, גם את מערכת ה-XTV, שהיא קופסת הקלטה וממיר דיגיטלי משולב ומשוכלל וכן מערכות אינטראקטיביות ומערכות ההפעלה של המכשירים, "יש לנו פוטנציאל גדול מאוד להגדיל את ההכנסות מ-DirecTV", מסכם קסטן.

עד כה DirecTV רכשה את מכשיר ציוד ההקלטה הדיגיטלי מהחברה המתחרה Tivo, שמייצרת את המוצר המוביל בארה"ב. עם זאת, שיעור החדירה של ה-tivo ב-DirecTV נמוך בהרבה משיעור החדירה אצל המתחרה הגדולה אקוסטאר, ולכן קסטן רואה פוטנציאל משמעותי למכירת ה-XTV, שיתחרה ב-Tivo בתוך DirecTV.

הערכות ב-NDS הן שלפחות עד אמצע השנה הבאה, הכנסות החברה לא ישתנו עקב רכישת DirecTV על ידי ניוז קורפ, "אך ברגע שהמצב יתייצב עם DirecTV ותהיה התעוררות בכלל בכלכלה העולמית, אני מעריך שניתן יהיה לראות שוב את NDS צומחת בקצב דו ספרתי", מוסיף קסטן.

קסטן מעריך בנוסף שמרדוק צפוי לשנות את האסטרטגיה ב-DirecTV, שתיגזר מההצלחה שלו ברשת BskyB, "יהיה נסיון להגדיל את ה-ARPU, הכנסה ממוצעת למנוי, ולרכוש עוד לקוחות ובכלל הגישה תהיה יותר אגרסיבית".

לבסוף, קסטן מעריך שמנוע צמיחה מרכזי נוסף של החברה יגיע מכיוון סין, שם ביקר לאחרונה ונפגש עם גורמים בענף, "אנחנו כבר שנים משקיעים בהתפתחות שלנו בסין ונמשיך להשקיע אף יותר. יש לנו סבלנות, ולהערכתי המאמצים ישאו פרי בקרוב כשהצמיחה שם צפויה להיות עצומה, כפי שהיה במקרה של הטלפונים הסלולריים או המחשבים האישיים".

לפני יומיים פורסמו הערכות לפיהן ניוז קורפ קיבלה אישור ראשוני מה-FCC לרכישת 34% מחברת הלוויין הגדולה בארה"ב, Direct TV. על פי ההערכות בארה"ב, האישור כלל תנאי שנועד למנוע מהחברה הממוזגת לסרב לחברות הכבלים להשתמש בערוצי הטלוויזיה של ניוז קורפ.

בעקבות הידיעות הללו הוציא בנק WestLB הגרמני המלצת קנייה למניית(NDS (NNDS, שבבעלות ניוז קורפ של רופרט מרדוק, בה נטען שהעסקה לא מתומחרת במחיר מניית NDS. מחיר היעד שניתן למניה במסגרת ההמלצה עומד על 24 דולר, בעוד ש-NDS נסחרת היום לפי מחיר של 21.7 דולר, זאת לאחר שמחירה עלה פי 3.5 במהלך השנה האחרונה.

ב-WestLB מסבירים ש"אישור ה-FCC לרכישת 34% מיוז (ולכן מ-DirecTV), הוא חלק מרכזי בנימוקי ההשקעה שלנו ב-NDS. היינו תמיד חיוביים בנוגע לפוטנציאל של אישור זה". עוד נכתב שהשוק אינו מתמחר את ההכנסות והרווחים שיינבעו מעסקה זאת ולכן מחיר המניה אינו משקף את השווי האמיתי של החברה".

רכישת DirecTV על ידי ניוז קורפ אמורה להבטיח ל-NDS, אשר מספקת מערכות גישה מותנית לטלוויזיה דיגיטלית, הכנסות משמעותיות לאחר שכמעט ואיבדה את חברת הלווין למתחרותיה. בעבר אמר מנהל הפעילות בישראל של NDS, רפי קסטן כי "ההערכה שלי כשמרן היא שהרכישה תושלם ברבעון הראשון בשנה הבאה, אבל זה יכול להיות עוד השנה. בכל מקרה, זו תהיה נקודת מפנה בחברה. אנחנו נגדיל את ההכנסות מ-DirecTV, שבינתיים סיימנו לספק לה את הכרטיסים החכמים מההזמנה הקודמת".

התוצאות הכספיות של NDS, לרבעון שהסתיים בספטמבר (הרבעון הפיסקלי הראשון של החברה), הצביעו על כך שהכנסותיה הסתכמו בכ-86.3 מיליון דולר, לעומת הכנסות של כ-88.2 מיליון דולר ברבעון הקודם. הרווח הגיע לכ-13.8 מיליון דולר, לעומת כ-11.9 מיליון דולר ברבעון הקודם.