משלימים את המיזוג: בנק משכן יתאחד עם בנק הפועלים ב-1 בינואר 2004

מנכ"ל משכן: אם בנקים אחרים יבצעו מהלך דומה של מיזוג - מבנה שוק המשכנתאות ישתנה מהותית

בנק הפועלים משלים בימים אלו את הליך המיזוג עם בנק משכן, שהיה עד כה בבעלותו. ב-1 בינואר 2004 יתאחד משכן עם בנק הפועלים, ולא יתקיים עוד כגוף נפרד. עם זאת, יישאר המותג "בנק משכן", בשל חוזקו.

פעילות המשכנתאות של בנק הפועלים תרוכז במערך משכנתאות שייקרא אגף משכן. בראש האגף תעמוד מנכ"ל בנק משכן, עידית לוסקי. האגף יפעל כחלק מהחטיבה הקמעונאית של בנק הפועלים, בראשות המשנה למנכ"ל, ציון קינן.

אגף משכן יפעל באמצעות שלוש מחלקות: מחלקת אשראי בראשות מוטי לחמי, מחלקת תפעול ושירות בראשות בני שיזף ומחלקה משפטית בראשות אלחנן לזר.

300 מעובדי בנק משכן יהפכו בתחילת חודש ינואר לעובדי בנק הפועלים. זאת, לאחר שכ-55 עובדים עזבו את משכן בעקבות המיזוג - חלקם פוטר וחלקם עזב במסגרת תוכנית פרישה מרצון.

מערך השירות של קבוצת בנק הפועלים בתחום המשכנתאות יתבסס על הפריסה הקיימת של יועצי משכן ב-74 מסניפי בנק הפועלים ברחבי הארץ.

בנוסף, יפרוס בנק הפועלים רכזי משכנתאות מקצועיים ב-250 סניפי הבנק. שינוי זה יאפשר ללקוחות לבצע חלק ניכר מתהליך רכישת המשכנתא, עד לאישור משכנתא ראשוני, בכל אחד מסניפי בנק הפועלים. עד כה, ניתנו השירותים רק ב-74 סניפים.

בימים אלו עובר הסניף המרכזי של בנק משכן לסניף המרכזי של בנק הפועלים, שנמצא בשדרות רוטשילד בתל-אביב. זאת, במטר לחסוך שטחי נדל"ן.

מנכ"ל בנק הפועלים, צבי זיו, אמר עם השלמת המיזוג, כי שילובו של בנק משכן בבנק הפועלים יחזק את מעמדה המוביל של הקבוצה. "בנק הפועלים מתכוון להגדיל את חלקו בתחום המשכנתאות בישראל. איחוד הכוחות של משכן ובנק הפועלים יאפשר לנו להעניק ללקוחות מגוון רחב יותר של מוצרים ושירותים", אמר זיו.

לדברי זיו, המיזוג יאפשר לשלב את המשכנתא במערך המוצרים הפיננסיים של בנק הפועלים. "הלוואה לרכישת דירה היא בדרך כלל הפעולה הפיננסית המשמעותית ביותר שעושים הלקוחות.

היכולת לשלב את ההלוואה הזו עם מוצרים פיננסיים אחרים שמציע בנק הפועלים, תקנה ערך מוסף משמעותי ללקוחות שיבחרו לבצע את המשכנתא בבנק", ציין זיו.

לדברי לוסקי, ניתן להעריך שגם בנקים גדולים אחרים יבצעו מהלך דומה של מיזוג, והדבר יביא לשינוי מהותי במבנה שוק המשכנתאות בישראל.

מיזוגו של בנק משכן, שהיה עד לפני שנתיים חברה ציבורית שנרכשה ע"י הבנק בהצעת רכש בורסאית, הוא צעד אחד מתוך שרשרת צעדי ייעול וחיסכון שעורך בנק הפועלים.

במסגרת צעדים אלה, מיזג בנק הפועלים את בנק הספנות, פיטר כ-900 עובדים והוא צפוי למזג גם את הבנקים קונטיננטל ופ.ק.או.

לבנק הפועלים יש חברות בנות נוספות כגון בנק אוצר החייל, בנק יהב ובנק מסד.

ככל הידוע, הבנק שואף למזג גם אותם, אולם יש לו בהם שותפים - דבר שמונע ממנו בשלב זה את אפשרות המיזוג.