ברוב של 11 מול 6 קולות החליטה ועדת הכנסת שלא להסיר את חסינותו של ח"כ מיכאל גורלובסקי

רובינשטיין בטרם ההחלטה: "אם לא תוסר חסינות חזן אמשוך את הבקשה להגיש כתב אישום נגד ח"כ גורולובסקי"

ועדת הכנסת החליטה היום (ג`) שלא להסיר את החסינות גם מח"כ מיכאל גורלובסקי (ליכוד) בדומה להחלטתה אתמול לגבי חברות לסיעה ח"כ יחיאל חזן ושותפו לפרשת ההצבעות הכפולות.

כוונת היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין הייתה להעמיד את שניהם לדין פלילי באשמת זיוף, מירמה והפרת אמונים. ההחלטה לגבי גורלובסקי התקבלה ברוב גדול 11 התנגדו להסרת החסינות ורק 6 תמכו ואחד נמנע. אתמול התקבלה החלטה על חודו של קול 8:7.

גם אופי הדיון היום היה שונה והתנהל בתחושה שהיועץ המשפטי לא מתחשב די הצורך בעובדה שגורלובסקי הודה במעשה ונתן על כך את הדין בוועדת האתיקה של הכנסת שגם גזרה עליו על העונש החמור ביותר של הרחקה מישיבות הכנסת למשך 4.5 חודשים.

רובינשטיין לא היה אדיש לאווירה זו, בעיקר אחרי שגם תומכי הסרת החסינות כמו ח"כ דליה איציק (עבודה) שאמרה כי היא מרגישה רע ולא תרים את ידה בקלות. הוא הקדים רפואה למכה בהצהרה ספונטנית כדבריו "משיקולי צדק והגינות", לפיה גורלובסקי לא יעמוד לדין לבדו וכתב האישום נגדו יבוטל אם חסינות ח"כ חזן לא תוסר אחרי שהסוגיה תתברר בבג"ץ והוא לא יעמוד לדין. רובינשטין הדגיש כי החלטה זו תחייב גם את היועץ המשפטי שיבוא במקומו מראשית 2004.

הצהרתו, לדעת חברים בוועדה, סייעה לשקם מעט את יוקרתו, שנפגעה תחילה עקב החלטתו להתערב בהצבעות הכפולות ולהכניס את המשטרה לכנסת, והיום כשתקף את הוועדה על החלטתה מאתמול ואמר כי לא ליועץ המשפטי היא נתנה סטירה אלא לעצמה.

לגופו של עניין הצדיק רובינשטיין את מהלכו באומרו שהוא לא נכנס לכנסת ברגל קלה וגסה וההחלטה לא התקבלה כירייה מהמתון וגם לא לחפש אישי ציבור להעמדה לדין; אלא מחשש לאובדן אמון הציבור במערכת הפרלמנטרית כתוצאה מההצבעות הכפולות. רובינשטיין גם דחה את הטענה שהעלה גורלובסקי שהצבעתו הכפולה היתה מתוך עייפות במהומת ההצבעות המרתוניות על התוכנית הכלכלית. רובינשטין אמר, כי טענה זו היתה יכולה לדבר לזכותו לוא ההצבעה התרחשה ברצף ההצבעות שכן נמצא שההצבעה הכפולה נערכה לאחר הפסקה ארוכה ולא במכונה האוטומטית המלחיצה". גם היותו ח"כ חדש שאינו בקיא בתקנון אינה פותרת אותו מאחריות.

פרקליטו של גורלובסקי עו"ד יעקב ויינרוט ציטט את חוק החסינות שאוסר במפורש הגשת תביעה פלילית גם על הצבעה של ח"כ במילוי תפקידו וציין כי למעט קבלת שוחד המעשה נופל בגדר החסינות."רק הטעיית הצבעה נוגעת לליבת הפעילות הפרלמנטרית", אמר ויינרוט ומנה שורה של מבחנים משפטיים שנקבעו בביהמ"ש העליון אשר מגינים בעיניו על מעשי שולחו; בין השאר כמו במקרה של ח"כ בנימין נתניהו שחשף בכנסת את מסמך שטאובר הסודי.

יו"ר הוועדה ח"כ רוני בראון (ליכוד) שאתמול תמך בהסרת חסינות חזן לבקשתו והיום התנגד להסרת החסינות אמר בפתח הדיון כי המשפט הפלילי אינו תרופת פלא לכל נגע בחברה והשימוש בו נגד שטות שלטונית יכול לגרום יותר נזק מתועלת ולכן עדיף להשתמש בהליך המשמעתי של ועדת האתיקה בכנסת. גם במקרה גורלובסקי היועץ המשפטי היה צריך לדעת בראון להסתפק בגינוי הציבורי ובעונש שקיבל מהכנסת. לדעת בראון כניסת המשטרה לכנסת היתה שגיאה שכן מטרת המשפט הפלילי איננו הכלי היחיד לתיקון טוהר המידות בשירות הציבורי.

בהצבעה התנגדו להסרת החסינות מהקואליציה הח"כים רוני בראון, אהוד יתום, ענבל גבריאלי, אלי אפללו, דני בן-לולו יולי אדלשטיין (ליכוד). מהאופוזיציה הח"כים ניסים זאב ויצחק כהן (ש"ס) אליעזר כהן (האיחוד הלאומי) מאיר פרוש (יהדות התורה) ודוד טל (עם אחד).

בעד הסרת החסינות הצביעו מהאופוזיציה הח"כים דליה איציק, דני יתום, שלום שמחון (עבודה) וזהבה גלאון (מרצ) ומהקואליציה רוני בריזון ורשף חן (שינוי). נמנע ח"כ גדעון סהר יו"ר סיעת הליכוד והקואליציה.