שירותי הבטחון לכדו מחבלי חמאס שתכננו לרצוח חיילים ולכרות את ראשיהם

נעצרו 20 מחבלים שפעלו בשלוש חוליות והיו אחראיים על פיגועי ירי באיזור, בהם נרצחו חמישה אזרחים וחמישה חיילים * אחת החוליות ביצעה את פיגוע הירי הקשה בכפר עין יברוד באוקטובר, בו נהרגו שלושה חיילי צה"ל וכלי-נשקם נלקחו * המימון הגיע מדמשק

מזימה לרצוח חיילים ולכרות את ראשיהם נחשפה בידי השב"כ וצה"ל שעצרו בימים האחרונים 20 מחבלים מתשתית החמאס ברמאללה, שפעלו בשלוש חוליות והיו אחראיים על פיגועי ירי באיזור, בהם נרצחו חמישה אזרחים ונהרגו חמישה חיילים, כך הותר ביום ג' לפרסום. אחת החוליות ביצעה את פיגוע הירי הקשה בכפר עין יברוד באוקטובר, בו נהרגו שלושה חיילי צה"ל וכלי-נשקם נלקחו.

אנשי התשתית נלכדו טרם הצליחו לבצע פיגוע מיקוח ובמרכזו חטיפת גופות חיילים. המחבלים ביקשו להתנגש בג'פ צבאי באמצעות משאית שרכשו ולאחר מכן לרצוח את החיילים ולקחת את גופותיהם. בשל חששם, כי לא יוכלו להכניס את כל גופות החיילים לרכב, תיכננו המחבלים לכרות את ראשיהם של חלק מהחיילים ולקחתם עימם. התכנון היה לנהל משא ומתן לשחרור הגופות בתמורה לשחרור אסירים של החמאס הכלואים בישראל.

אחד מראשי ההתארגנות, סעיד שייח קאסם, נהרג בקרב עם צה"ל ברמאללה ב-1 בדצמבר. חברו, איברהים חאמד, מתהלך עדיין חופשי ובשב"כ סבורים, כי החל כבר בפעילות לגיבוש התארגנות טרור נוספות. מדובר בפגיעה קשה בתשתית החמאס באיזור יהודה, שביצעה בעבר את פיגועי התופת באוטובוסים בקו 2 ובקו 14 וכן את הפיגוע בגבעה הצרפתית בירושלים, בהם נרצחו עשרות ישראלים.

גורם בטחוני בכיר הדגיש בתדריך לעיתונאים היום (ג'), כי את המימון לפעילותה - עשרות אלפי דולרים - קיבלה התארגנות החמאס ממפקדת הארגון בדמשק. בכסף ניקנו כלי-נשק וכלי-רכב, בהם השתמשו המחבלים בפיגועים.

כאמור, התשתית הרצחנית היתה מורכבת משלוש חוליות משנה: חוליית סילואד, חוליית כובר וחוליית מזרעאה שארקיה, שמקורן בכפרים באיזור רמאללה.

חוליית כובר, בראשה עמד עומר ברגותי ובה חמישה מחבלים, ביצעה מחודש נובמבר 2001 ועד חודש פברואר 2002 שלושה פיגועי-ירי נגד כוחות צה"ל, בהם נהרגו החיילים רז מינץ ולי נחמן-אקוניס. חוליית סילואד, בראשות אחמד נג'אר ובה ארבעה מחבלים נוספים, ביצעה מספטמבר 2002 ועד אוגוסט 2003 שישה פיגועי ירי, בהם נרצחו שלושה אזרחים ישראלים - אסתר גליה, צבי גולדסטין ושולי הרמלך ונפצעו שניים נוספים. חוליית מזרעאה שארקיה, ובראשה הישאם חיג'ז ובה עוד חמישה מחבלים, ביצעה מספטמבר 2002 ועד אוקטובר 2003 חמישה פיגועי-ירי, בהם נרצח האזרח גדעון ליכטמן ונרצח פלשתיני, שנחשד למשתף פעולה.

כאמור, גולת הכותרת של פיגועי התשתית היתה הפיגוע בעין יברוד בו נהרגו שלושה חיילי צה"ל מגדוד "דוכיפת". מחקירת השב"כ עולה, כי הפיגוע בוצע על-ידי חמישה מחבלים, שקיבלו גיבוי ממחבלים נוספים, שאמורים היו לחלץ את חבריהם מהשטח ולהחביא את כלי הנשק בקירבת מקום. בפיגוע זה נלקחו כלי הנשק של החיילים .

לאחר הפיגועים - מהמוצלחים שביצעו המחבלים בשלוש שנות הלחימה בשטחים - הבינו בחמאס, כי ניתן היה לחטוף את הגופות. על-כן תוכנן פיגוע נוסף, גדול ומוצלח מכולם - במהלך יחטפו המחבלים גופות של חיילי צה"ל, בשיטה חדשה. לשם-כך גוייס נהג משאית אשפה ונקנתה משאית, שאמורה היתה להתנגש בג'יפ צבאי ולגרום לפגיעה בחיילים. במכונית פרטית שאמורה היתה להגיע מיד לאחר-מכן, אמורים היו לשבת מחבלים, שתכננו לרצחו את החיילים ולקחת את גופותיהם מהמקום. מאחר ולא היו בטוחים, כי יוכלו להכניס את כל הגופות למכונית, תכננו המחבלים לכרות את ראשיהם של חלק מהחיילים ולקחתם עימם, כדי לנהל משא ומתן על שיחרור אסירי חמאס הכלואים בישראל. לשם החבאת הגופות, נחפרו בורות באיזור רמאללה.

פריצת הדרך לחשיפת החוליה היתה ב-10 בדצמבר, בעת שנעצר נהג המשאית שתוכננה להשתתף בחטיפת החיילים, מאג'די נעסאן. האיש סיפק בחקירתו מידע שאיפשר ביום ו' וביום א' האחרון לשב"כ ולצה"ל לעצור 20 פעילים בתשתית החמאס שנחשפה. כן נחשף בכפר מזרעאה שארקיה אחד מכלי הנשק שנלקח מהחיילים שנהרגו בעין יברוד. הנשק התגלה מתחת לכורסא בבית בכפר, בעת שאישה המתגוררת בבית, התיישבה על הכורסא וביקשה להניק את תינוקה ובכך להסתיר את כלי הנשק.

ב-22 בדצמבר 2002 נחשפו בסילואד עוד שלושה רובי אמ-16 וכן אקדחים ורובי קלצ'ניקוב שהיו שייכים לתשתית.

בתדרוך לכתבים אמר הגורם הבטחוני הבכיר, כי על-פי המידע שנמסר למערכת הבטחון, לא ידעה הרשות הפלשתינית על ההתארגנות החבלנית. "רמת המודיעין של הרשות הפלשתינית על החמאס נמוכה מאוד", אמר הגורם והדגיש, כי בחשיפת התשתית החמאסית השקיעו גורמי הבטחון שנתיים של חקירה, בה היו גם נקודות כשל", לדבריו.

בין אגף המודיעין במטכ"ל לבין השב"כ קיים ויכוח אם החמאס החליט או לאו על הפסקת הפיגועים בתוך ישראל. הגורם הבכיר אמר: "אני לא מכיר החלטה של החמאס לא לבצע פיגועי התאבדות בישראל". בשב"כ הסבירו, כי מאז ה-4 באוקטובר, הפיגוע במסעדת "מקסים" בחיפה, סוכלו פיגועי התאבדות רבים של פעילי חמאס ביהודה ושומרון.