ועדת הכנסת החליטה שלא להסיר את חסינותו של ח"כ מיכאל גורלובסקי בהצבעות הכפולות

רובינשטיין: גורלובסקי לא יעמוד לדין לבדו; כתב האישום נגדו יבוטל אם חסינות חזן לא תוסר בבג"ץ

ועדת הכנסת החליטה היום (ג') שלא להסיר את חסינותו של ח"כ מיכאל גורלובסקי (ליכוד). זאת, בדומה להחלטתה מאתמול (ב') שלא להסיר את חסינות חברו לסיעה ושותפו לפרשת ההצבעות הכפולות, ח"כ יחיאל חזן.

כוונת היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, היתה להעמיד את גורלובסקי ואת חזן לדין פלילי באשמת זיוף, מרמה והפרת אמונים.

ההחלטה לגבי גורלובסקי התקבלה ברוב גדול: 11 התנגדו להסרת החסינות, רק 6 תמכו ו-1 נמנע. אתמול התקבלה ההחלטה על חודו של קול - 7:8.

גם אופי הדיון היום היה שונה, והתנהל בתחושה שרובינשטיין לא מתחשב די הצורך בעובדה שגורלובסקי הודה במעשה, ונתן על כך את הדין בוועדת האתיקה של הכנסת. הוועדה אף גזרה עליו את העונש החמור ביותר של הרחקה מישיבות הכנסת, למשך ארבעה וחצי חודשים.

רובינשטיין לא היה אדיש לאווירה, בעיקר אחרי שגם תומכי הסרת החסינות, כמו ח"כ דליה איציק (עבודה), אמרה, כי היא מרגישה רע ולא תרים את ידה בקלות. רובינשטיין הקדים תרופה למכה בהצהרה ספונטנית, כדבריו "משיקולי צדק והגינות", לפיה גורלובסקי לא יעמוד לדין לבדו, וכתב האישום נגדו יבוטל אם חסינותו של ח"כ חזן לא תוסר אחרי שהסוגיה תתברר בבג"ץ והוא לא יעמוד לדין. רובינשטין הדגיש, כי החלטה זו תחייב גם את היועץ המשפטי שיתמנה אחריו.

הצהרתו של רובינשטיין, לדעת חברים בוועדה, סייעה לשקם מעט את יוקרתו, שנפגעה תחילה עקב החלטתו להתערב בהצבעות הכפולות ולהכניס את המשטרה לכנסת. היום, כשתקף את הוועדה על החלטתה מאתמול, אמר רובינשטיין, כי לא ליועץ המשפטי היא נתנה סטירה, אלא לעצמה.

רובינשטיין הצדיק את מהלכו, באומרו שהוא לא נכנס לכנסת ברגל קלה וגסה וההחלטה לא התקבלה כירייה מהמותן, ומטרתה לא היתה לחפש אישי ציבור להעמדה לדין; אלא מחשש לאובדן אמון הציבור במערכת הפרלמנטרית כתוצאה מההצבעות הכפולות.

רובינשטיין גם דחה את הטענה שהעלה גורלובסקי, לפיה הצבעתו הכפולה נעשתה מתוך עייפות במהומת ההצבעות המרתוניות על התוכנית הכלכלית.

לדברי רובינשטיין, טענה זו היתה יכולה לדבר לזכותו של גורלובסקי, לו ההצבעה התרחשה ברצף ההצבעות, שכן נמצא שההצבעה הכפולה נערכה לאחר הפסקה ארוכה.

פרקליטו של גורלובסקי, עו"ד יעקב ויינרוט, ציטט את חוק החסינות שאוסר במפורש להגיש תביעה פלילית גם על הצבעה של ח"כ במילוי תפקידו וציין, כי למעט קבלת שוחד, המעשה נופל בגדר החסינות.

לדברי ויינרוט, "רק הטעיית הצבעה נוגעת לליבת הפעילות הפרלמנטרית". הוא מנה שורה של מבחנים משפטיים שנקבעו בביהמ"ש העליון, אשר מגינים בעיניו על מעשי שולחו; בין השאר כמו במקרה של ח"כ בנימין נתניהו, שחשף בכנסת את מסמך שטאובר הסודי.

המתנגדים להסרת החסינות מהקואליציה היו הח"כים רוני בראון, אהוד יתום, ענבל גבריאלי, אלי אפללו, דני בן-לולו, יולי אדלשטיין (ליכוד). מהאופוזיציה - הח"כים ניסים זאב ויצחק כהן (ש"ס), אליעזר כהן (האיחוד הלאומי), מאיר פרוש (יהדות התורה) ודוד טל (עם אחד).

בעד הסרת החסינות הצביעו מהאופוזיציה הח"כים דליה איציק, דני יתום, שלום שמחון (עבודה) וזהבה גלאון (מרצ), ומהקואליציה רוני בריזון ורשף חן (שינוי). ח"כ גדעון סהר, יו"ר סיעת הליכוד והקואליציה, נמנע.