התנועה הקיבוצית עיגנה את "הקיבוץ המתחדש" והקימה קרנות לתמיכה

כל קיבוץ יוכל לאמץ את הדגם, שמגלם בתוכו שתי משמעויות עיקריות: שכר דיפרנציאלי ושיוך דירות

שנים לא מעטות לאחר שמרבית הקיבוצים, 165 מתוך 255, כבר מתפקדים על פי הדגם של קיבוץ מתחדש, החליטה אתמול (ב') הוועידה השנייה של התנועה לעגן דגם זה באופן תקנוני. הוועידה קבעה, כי כל קיבוץ הרוצה בכך יוכל לאמץ את הדגם, שמגלם בתוכו שתי משמעויות עיקריות: שכר דיפרנציאלי ושיוך דירות.

בדגם המתחדש מתקיים גם מודל ביניים, שבו מקבלים החברים תקציב שוויוני, אך במקביל ישנם הבדלים במרכיבי תגמול מסוימים.

בתנועה הקיבוצית פועלים כיום רק 90 קיבוצים במסגרת המודל השיתופי המסורתי, שבו כל הרכוש משותף, והחברים מקבלים מהקיבוץ את צורכי הקיום, אך עובדה זו לא הביאה עדיין לכלל סיום את הויכוח הנמשך בין מתנגדי המודל המתחדש לבין תומכיו.

אחד התומכים המרכזיים במודל השיתופי הוא אמרי רון, לשעבר ח"כ מטעם מפ"ם, אשר התריע מפני התפרקות ערכי היסוד של הקיבוצים וטען, כי בניגוד למה שמקובל לחשוב, הדור הצעיר בקיבוצים מעדיף דווקא את המודל השיתופי.

החלטות הוועידה מבטאות בסופו של דבר גם את משקלם של תומכי השיתוף בשורה של נושאים סוציאליים, והיא קבעה כי "הקיבוץ יקיים אחריות משותפת בתחומים של סיעוד, בריאות, חינוך וביטחון סוציאלי, על-פי יכולתו של הקיבוץ".

במסגרת ההחלטה, קיבלה הוועידה שורה של החלטות נגזרות נוספות: הבטחת פנסיה לחברים שיצאו לפנסיה, הבטחת זכויות פנסיה לחברים בגיל העבודה, הבטחת אמצעי קיום ומשאבים לבעלי צרכים מיוחדים, ביטוח בריאות וביטוח סיעוד לכלל החברים, וזכויות בנכסים המשותפים על-פי הוותק בבתים, בנכסים יצרניים ובקרנות בהתאם ליכולתו של כל קיבוץ.

אחד הביטויים לקשיים הכלכליים החריפים העוברים בימים אלה על קיבוצים כדוגמת מצובה, בא לידי ביטוי בהחלטה להיאבק נגד ניסיונות לגרום לקיבוץ שנקלע לחדלות פירעון להגיע להליך של פירוק.

בהחלטה נאמר, כי "התנועה תפעל לעזרה הדדית בין קיבוציה, אימוץ קיבוצים מתקשים ע"י קיבוצים בעלי יכולת, וכן תיאום בין מערכות אזוריות וארציות להיחלצות קיבוצים ממצבי משבר כלכליים".

החלטה זו באה לידי ביטוי בהחלטתם של 35 קיבוצים בגליל ובגולן להקים קרן איזורית משותפת, אשר תסייע לחברי קיבוצים שקיבוצם נקלע למצב כלכלי קשה. קיבוצים אלה מאוגדים בגוף הנקרא "משקי גליל עליון", ובחברה לפיתוח הגליל. הדירקטוריון המשותף לשני הגופים החליט להקים "קרן אזורית לעזרה הדדית במצבי מצוקה", שאליה יפרישו כספים ואשר תסייע לקיבוצים המצויים על סף קריסה כלכלית.