גיאו אינטראקטיב תגייס 48 מ' ד' בהנפקת מניות שנייה בלונדון

המניות יעברו מבורסת ה-AIM לבורסה הראשית של לונדון *ארבעת המייסדים של גיאו התחייבו שלא למכור מניות במהלך השנתיים הקרובות

בסוף שנת 95', על רקע השפל המתמשך בבורסה של תל-אביב, הפציעה לפתע בורסת ה-AIM הלונדונית כאפשרות אלטרנטיבית לגיוס הון על ידי חברות ישראליות. 8 חברות ישראליות ניסו את כוחן בלונדון, ואף הצליחו לגייס כל אחת כמה מיליוני דולרים.

ואולם בורסת ה-AIM, ששאפה בשלב מסוים להפוך למקבילה האירופית של בורסת הנאסד"ק האמריקאית, לא זכתה להצלחה גדולה בקרב המשקיעים הבריטיים, עוד פחות מכך בקרב הישראלים, והקילוח הדק של החברות הישראליות שניסו את מזלן בלונדון, פסק לחלוטין בתחילת 97'. מרבית המניות הישראליות שרשומות היום בלונדון נסחרות מתחת למחירן בהנפקה, ומחזורי המסחר בהן כמעט מגוחכים.

אבל דווקא הרקע האפרורי של בורסת ה-AIM מבליט את הצלחתה של חברת גיאו אינטראקטיב, לפחות בכל הקשור להתנהגות המניה של החברה. גיאו שפיתחה טכנולוגיה חדשנית להעברה ושידור של קבצי וידאו באינטרנט, הנפיקה בסוף 96' בלונדון, וגייסה אז 18 מיליון דולר לפי שווי מפתיע של 160 מיליון דולר. מפתיע משום שהחברה הוגדרה אז (ובמידה רבה גם היום) כחברת סטארט אפ עם טכנולוגיה בתולית ובלא מכירות של ממש.

מאז ההנפקה, ולמרות המסחר הדליל בה במרבית ימות השנה, טיפסה מניית גיאו מאז ההנפקה ב-%64, וכיום נסחרת החברה בשווי שוק של כ-185 מיליון דולר. למשקיעים לא הפריעה העובדה שהחברה סיימה את שנת 97' עם הפסד נקי של 9.8 מיליון דולר מתוך סך מכירות של כ-3 מיליון דולר, כאשר רוב המכירות מבוצעות ברבעון האחרון של השנה.

בסוף השבוע הודיעה גיאו על צעד משמעותי נוסף. החברה הגישה תשקיף להנפקה שנייה, הפעם בבורסה הראשית של לונדון, שבמסגרתה היא מבקשת להנפיק 18 מיליון מניות חדשות. ההנפקה אמורה להתבצע במחיר שבין 1.5-1.25 ליש"ט למניה, אולם היקף הגיוס תלוי גם במחיר שבו תיסחר המניה בבורסה. נכון לסוף השבוע עמד המחיר על 1.64 ליש"ט, שלפיו עשויה גיאו לגייס כ-48 מיליון דולר.

ההנפקה של גיאו אמורה להסתיים ב-2 ביוני, והיא תנוהל על ידי בית ההשקעות הבריטי Panmure Gordon בשיתוף סוליד קפיטל מרקטס האמריקאית (ISG), שלה נציגות גם בישראל. לדברי סגן נשיא גיאו ואחד השותפים המייסדים, אלי רייפמן, סוליד אמורה לשווק את המניות בין לקוחותיה באירופה וארה"ב, ולראשונה גם בישראל.

בורסת ה-AIM היא למעשה שלוחה של הבורסה הראשית של לונדון, שבה נסחרת כיום חברה ישראלית אחת בלבד, טכנופלסט. אחד היתרונות בבורסה זו הוא האפשרות לבצע, לאחר תקופה של כשנתיים, מעבר ממנה אל הבורסה הראשית. המעבר הזה כרוך בדרך כלל בעמידה בכללים שונים (כגון דרישות הון עצמי ורצף של שלוש שנים של מכירות בתחום העסקים הראשי), ובכמות צפה מינימלית של מניות החברה בשיעור של %25 לפחות.

מכיוון שבהנפקה הראשונה שלה הנפיקה גיאו רק %12 מהמניות, הרי המעבר לבורסה הראשית מותנה בהנפקה הנוכחית. לאחר ההנפקה ימנה הון המניות של החברה כ-124 מיליון מניות, ושווי השוק של החברה יגיע לאחר גיוס הכסף לכ-345 מיליון דולר. שווי זה, כאמור, מבוסס בשלב זה בעיקר על הפוטנציאל של גיאו ופחות על הביצועים העסקיים שהציגה עד כה.

ארבעת מייסדי גיאו, המשמשים כיום בתפקידי הניהול הבכירים בחברה, יחזיקו לאחר ההנפקה בכ-%70 ממניות החברה. הארבעה הם נפתלי שני (49) המשמש כיום כמנכ"ל החברה, צור דבוש (32), אלי רייפמן (28) ושרון כרמל (27). שווי המניות של כל אחד מהמייסדים מגיע כיום לכ-50 מיליון דולר.

ארבעת המייסדים, ביחד עם עוד כמה מנהלים בכירים בחברה, התחייבו בצעד יוצא דופן שלא למכור את מניותיהם בבורסה במהלך השנתיים הקרובות. "המטרה בכך", מסביר רייפמן, "היא לאותת שאנחנו מאמינים בחברה, ושלא באנו לעשות סיבוב ולהיעלם עם הכסף". %5 נוספים מהמניות בחברה מוחזקים על ידי הבנק לפיתוח התעשייה שהיה אחד המשקיעים הראשונים בה ועל ידי והעובדים.

כאמור, המחיר שמקבלת כיום גיאו מעיד בעיקר על הפוטנציאל שלה. החברה פיתחה את טכנולוגיית האמבלייז המאפשרת העברה של קבצי וידאו ואודיו דרך האינטרנט בשידור רציף לכל מחשב שהוא, מבלי הצורך להטעין בו תוכנה ייעודית. כל מה שצריך המשתמש הוא מחשב עם חיבור לאינטרנט. על בסיס הטכנולוגיה הזו פיתחה גיאו מספר מוצרי תוכנה המיועדים לבוני אתרים באינטרנט, הן לשוק המקצועי (כגון אתרים של חברות תקליטים וחברות סרטים) והן לשוק הביתי (אנשים הבונים לעצמם אתרים פרטיים).

המתחרות העיקריות של גיאו הן ריל נטוורקס ומיקרוסופט, אשר רכשה בשנים האחרונות מספר חברות בתחום (העיקרית בהן היא AXtreme). מיקרוסופט אף השקיעה בחברות אחרות המפתחות מוצרים בתחום הווידאו סטרימינג כגון ריל נטוורקס האמריקאית ווידאונט הישראלית שבה השקיעה לפני כשנתיים כ-10 מיליון דולר. למרות ההשקעה בה, וידאונט לא הצליחה להתרומם, והחברה שמנתה בשיאה קרוב ל-100 עובדים, מעסיקה כיום כ-20 עובדים בלבד.

לדברי רייפמן, מיקרוסופט איננה מתחרה ישירה מאחר שהיא מפתחת בעיקר את התשתית להעברת וידאו על גבי האינטרנט ולא את האפליקציות עצמן.

גיאו מוכרת את מוצריה בעיקר בארה"ב , והיא עושה זאת בעיקר דרך ערוצי הפצה ורשתות של חנויות מחשבים בארה"ב (כדוגמת הרשתות CompUSA ו-Egghead). לדברי רייפמן המכירות עד עתה היו למעשה מילוי של ערוצי ההפצה לצורך בדיקות של הרשתות עצמן, ותחילת המכירות האמיתית אמורה לקרות בחצי השני של 98'.

בבורסת ה-AIM הדיווח הכספי הוא חצי שנתי כך שאין נתונים רשמיים לגבי הביצועים של גיאו ברבעון הראשון של 98'.

על פי רייפמן, החברה הפיצה ברבעון הראשון סחורה נוספת לרשתות בארה"ב בהיקף כספי של כ-800 אלף דולר כך שמבחינה מסוימת מדובר בהאטה לעומת כמות המכירות אותן רשמה בחציון השני של 97'. עם זאת, האנליסטים המסקרים את גיאו מגלים אופטימיות מפליגה, וחוזים לה היקף מכירות שבין 20 ל-70 מיליון דולר עוד בשנה הנוכחית, ורווח של 2 עד 40 מיליון דולר בהתאמה. לדברי רייפמן, התחזיות של החברה הן שמרניות יותר, אולם הן נופלות בתוך טווח התחזית של האנליסטים.

גיאו מייעדת כ-%45 מהיקף הגיוס לטובת השקעות בשיווק וקידום מכירות, במטרה לתמוך בערוצי ההפצה בארה"ב. נכון להיום מונה גיאו כ-160 עובדים, כ-100 עוסקים בפיתוח וכ-40 עובדים מועסקים בחברה הבת בארה"ב.« מאת עמי גינזבורג « גיאו אינטראקטיב תגייס 48 מ' ד' בהנפקת מניות שנייה בלונדון « המניות יעברו מבורסת ה-AIM לבורסה הראשית של לונדון *ארבעת המייסדים של גיאו התחייבו שלא למכור מניות במהלך השנתיים הקרובות « מאת עמי גינזבורג « גיאו אינטראקטיב תגייס 48 מ' ד' בהנפקת מניות שנייה בלונדון « המניות יעברו מבורסת ה-AIM לבורסה הראשית של לונדון *ארבעת המייסדים של גיאו התחייבו שלא למכור מניות במהלך השנתיים הקרובות