גילת לוויינים מנפיקה פעם נוספת, משפחת רקנאטי מממשת רווח נוסף

תגייס 275 מיליון דולר בהנפקה רביעית בוול-סטריט * במסגרת ההנפקה תיכלל הצעת מכר בהיקף 43 מיליון דולר מצד בעלי העניין בחברה, בראשם פי.אי.סי ודסק"ש

חברת גילת לוויינים תגייס כ-275 מיליון דולר בהנפקת מניות בוול-סטריט. כך עולה מטיוטת התשקיף שהגישה אתמול לרשות ניירות ערך האמריקאית. כיום נסחרת גילת לפי שווי של 630 מיליון דולר, ובהנחה שההנפקה תבוצע על פי מחיר של 57.6 דולר למניה, שבו נסגרה המניה אמש (ד'), שווי החברה יאמיר ל-865 מיליון דולר.

מדובר בגיוס ההון הגדול בכל הזמנים של חברה ישראלית בוול-סטריט, ובהנפקת המניות השניה בגודלה (אחרי הנפקת אמדוקס ב-98'). זאת מאחר שבסכום הגיוס כלולה גם הצעת מכר, בה ימכרו בעלי עניין בגילת מניות בשווי 43 מיליון דולר.

חלק הארי של הצעת המכר יהיה מנת חלקן של פי.אי.סי ודסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטת משפחת רקנאטי. שתי החברות מתכוונות לממש מניות בכ-29 מיליון דולר, סכום שרובו הגדול רווח הון.

דסק"ש ופי.אי.סי רכשו %52 ממניות גילת בשנת 90', במסגרת הנפקה פרטית שביצעה החברה לפי שווי חברה של 6 מיליון דולר, ומאז הידללו ל-%8 מגילת בחלקים שווים.

הגיוס הנוכחי יהיה הרביעי שגילת מבצעת בוול-סטריט. החברה הונפקה לראשונה ב-93' וגייסה 28 מיליון דולר. שנתיים לאחר מכן חזרה לבורסה האמריקאית שוב, הפעם כדי לגייס 50 מיליון דולר - גם כן בהנפקת מניות. במאי 97' הסתייעה גילת בבנק ההשקעות ליהמן ברדרס כדי לגייס 75 מיליון דולר באג"ח להמרה, שתאריך פירעונן ב-2004.

גילת לוויינים היא אחת ההשקעות המוצלחות ביותר של קבוצת אי.די.בי, ומנייתה היתה אחת הבודדות ש"התעלמו" מהמשבר הפיננסי בשוקי ההון בעולם, בעוד מרבית חברות ההיי-טק הישראליות קוצצו בעשרות אחוזים.

בקבוצת אי.די.בי מנצלים את המצב, במסגרת מגמת מיקוד פעילות הקבוצה שכללה שורה ארוכה של מימושי השקעות בשנה החולפת. חברה אחרת בקבוצה שכבר קטפה את הפירות בגילת לווינים היתה כלל אלקטרוניקה. כתא"ל רכשה %7.6 ממניות גילת בינואר 98', ומכרה אותן במהלך אוקטובר-נובמבר ברווח הון של 86 מיליון שקל - %100 תשואה על ההשקעה בתקופה של פחות משנה.

עיקר פעילותה של גילת לווינים היא בתחום ה-VSAT - תחנת קרקע לוויינית קטנה המאפשרת להעביר, באופן דו-כיווני, נתוני וידאו ושמע באמינות ובקצבים גבוהים. בין יתרונותיה של שיטת שידור זו ניתן למנות את האפשרות להתאים את רוחב הסרט לצורכי המשתמש, וכך להימנע מתופעת "צוואר הבקבוק" המאפיינת את תקשורת האינטרנט.

הסיבה לגיוס ההון הפעם היא מימון פעילותה עתירת ההון של ג'י.אי ספייסנט (GE SPACENET) מקבוצת ג'נרל אלקטריק. החברה האמריקאית, שמוזגה לתוך גילת בעסקת החלפת מניות בשווי של כ-225 מיליון דולר, מספקת שירותי תקשורת לוויינים בקצבים מהירים. לצורך כך היא חוכרת זמן לוויין מהחברה האם לשעבר, ג'י.אי אמריקום, בעלת 11 לוויינים בגובה רב. גילת, המעוניינת להמשיך לצמוח במהירות, בנוסף להגדלת הוצאות השיווק, זקוקה להגדלת זמן הלוויין שהיא חוכרת.

סיבה נוספת לגיוס היא AT&T טרידום, שנרכשה על ידי ספייסנט במהלך 97' מענק התקשורת AT&T. חברה זו, שאף היא עוסקת באספקת שירותי לוויין, משתמשת בציוד מתחרה, שגילת מעוניינת להסב אותו לציוד שלה. ככל הנראה, הנהלת גילת לווינים רואה כדאיות רבה בהאחדת מוצרים בהם משתמשות ספייסנט וטרידום ובהגדלת האפשרויות למתן שירותים, מה שדורש השקעה הונית ראשונית לא מבוטלת.

גילת לווינים זוכה לאהדה רבה בקרב האנליסטים וקוטפת המלצות "קנייה" בקצב מסחרר. הבולטים בקרב מעריציה הם האנליסטים תומאס וואטס וארמנד מוסי מבנק ההשקעות מריל לינץ', אחד מהחתמים המובילים בהנפקה. השניים אינם חדלים מלשבח את החברה, שקצב ההכנסות שלה צמח ב-%40 לשנה בשלוש השנים האחרונות. לדעתם, הרווח למניה יצמח ב-%25 בשנת 99' וב-%22 בשנת 2000, אם כי הם אינם כוללים את הסינרגיות שייווצרו כתוצאה מהמיזוג עם ספייסנט.

עם נתח שוק של %40 משוק ה-VSAT גילת לווינים ממוצבת היטב כדי לנגוס בשוק תקשורת האינטרנט הלווייני, המוערך על ידי כלכלני מריל לינץ' ב-37 מיליארד דולר בשנת 2007, לעומת 90 מיליון דולר בלבד ב-97'. המתחרה העיקרית שלה היא יוז אלקטרוניקס, המובילה את השוק עם %44, וזוכה אף היא להמלצות ממריל לינץ', החוזה לה צמיחה של %62 ברווח הנקי ב-99'