גילת לווינים: בינתיים, מסתדרת יפה גם בלי GE

בסוף ספטמבר הפתיעה גילת לווינים כאשר הודיעה על מיזוגה עם חברת GE ספייסנט, שבבעלות ג'נרל אלקטריק. ההפתעה נבעה מכך שהחברה הישראלית היא הרוכשת בעיסקה, בניגוד למקובל במקרים דומים. המיזוג שייכנס לתוקף בסוף 98', טרם השפיע על תוצאותיה הכספיות של גילת לרבעון השלישי, שהתפרסמו היום.

למרות שכלכלני מריל לינץ' העריכו כי במחצית השניה של 98' תעשיית הלוויינים העולמית תסבול מירידה בהכנסות, בשל עיכובים בשיגור לוויינים, קצב התקנה מואט וגלי הדף כתוצאה מהמשבר העולמי, נראה שגילת מסתדרת היטב.

בדו"חות הכספיים ניכר שיפור נאה כמעט בכל הסעיפים: ההכנסות ברבעון השלישי צמחו ב-%15 לעומת הרבעון הקודם, והגיעו לסך של 105 מיליון דולר למן תחילת השנה. ההערכות הן שהחברה תעמוד ביעד המכירות השנתי של 150 מיליון דולר. הרווח הגולמי זינק ב-%22, ואחוז הרווח הגולמי מהכנסות עלה, בעיקר בשל התמקדות במכירת תמהיל מוצרים בעל רווחיות גבוהה.

"הנקודה השחורה" בדו"חות הכספיים מתבטאת בעליה חדה בהוצאות הנהלה והמכירה, הנובעות בעיקר מהגברת מאמצי השיווק של גילת. בשל כך, הרווח התפעולי עלה "רק" ב-%16 לעומת הרבעון הקודם. שיפור משמעותי ניכר בסעיף הוצאות המימון של החברה, ירידה של כ-%50 לעומת הרבעון השני ולבסוף, הרווח הנקי עלה ב-%16.5 לעומת הרבעון הקודם. הרווח למניה היה 0.55 דולר, סנט יותר מההערכה הממוצעת של האנליסטים, שכולם, אגב, העניקו המלצות "קניה" למניה.

ליבת העסקים של גילת רשתות לויין היא בתחום ה-VSAT - תחנת קרקע לוויינית קטנה המאפשרת להעביר, באופן דו-כיווני, נתוני וידאו ושמע באמינות ומהירות גבוהות. בין יתרונותיה של תקשורת VSAT ניתן למנות את האפשרות להתאים את "רוחב הפס" לצרכי המשתמש, וכך למעשה לתת תקשורת גמישה ויעילה יותר ללא 'צווארי בקבוק' (שיש למשל באינטרנט). ההכנסות משירות זה צפויות להסתכם ב-850 עד 900 מיליון דולר בשנת 98'.

קהל היעד העיקרי הוא תאגידים וארגונים הבוחרים בפתרון הלווייני כשהפתרונות הרגילים של תקשורת דרך קווי טלפון יקרים מדי, אינם מאפשרים את השירות הנדרש באיכות הרצויה (שיחות ועידה למשל) או כאשר אין תשתית קווית קיימת.

גילת לוויינים זוכה למחמאות מפי אנליסטים המסקרים את הסקטור, הידוע כחסר יציבות. למשל, האנליסטים תומאס וואטס וארמנד מוסי ממריל לינץ', העניקו לאחרונה המלצת קניה למניות גילת לווינים וציינו כי הם סבורים שהרווח למניה יצמח ב-%25 בשנת 99' וב-%22 בשנת 2000. זאת, בהערכה שמרנית שאינה מביאה בחשבון את יתרונות המיזוג עם ספייסנט.

להערכת כלכלני מריל לינץ', המיזוג עם ספייסנט משפיע על גילת בשלוש דרכים עיקריות: ראשית, הוא יפתח דרך להשיק את קו מוצרי האינטרנט של גילת. גילת תרה זה זמן רב אחר ספקי אינטרנט בארה"ב שישתמשו במוצר ה-"סקייבלסטר", הזול יחסית ששיווקו יחל בתחילת 99', שמאפשר תקשורת אינטרנט על גבי לוויין. מוצר זה יחליף את ה"סקייסרפר" ממנו מכרה גילת מאות יחידות. בתחום זה, המיזוג מנע שיווק מוצר מתחרה של ספיינסנט, ה'טורבוסאט'.

שנית, לפני המיזוג לספייסנט קיימות זכויות השיווק הבלעדיות למוצרי גילת בארה"ב. הסכם שיווק זה, שעמד לפוג בסוף השנה, יצר אי ודאות למנהלי גילת ובהתאם מנע את מניית גילת ליהנות מן העליה במחירי המניות של מתחרותיה כגון יוז ו-NEC. רכישת ספייסנט משחררת מצד אחד את גילת מאי ודאות בנוגע להסכם השיווק ומצד שני מאפשרת לה למכור מוצרים גם דרך ערוצי שיווק נוספים אם תבחר בכך.

שלישית, העסקה מקנה לגילת דריסת רגל משמעותית בתחום ניהול רשתות VSAT. הכנסות משירותים אלו מהוות קרוב ל-%40 מסך הכנסות של 150 מיליון דולר שספייסנט צפויה להציג בשנת 98'. בנוסף, גילת מקבלת גישה ל-30 אלף לקוחות (תאגידיים) בארה"ב, גרמניה והולנד.

GE אמריקום, החברה האם של ספייסנט ובעלת 11 לוויינים שדרכם מספקת ספייסנט שירותים ללקוחותיה, תקבל לאחר השלמת המיזוג %30 ממניות גילת. אמריקום התחייבה שלא להגדיל את חלקה ולא להקטינו מתחת ל-%20 במהלך השלוש השנים הבאות, ואף חתמה על הסכם הצבעה עם קבוצת המייסדים של גילת, שיחזיקו לאחר המיזוג כ-%12.8 ממניות גילת, לעומת כ-%18 לפניו.

ספייסנט אמורה לתרום לתוצאותיה הכספיות של גילת (במונחים שנתיים) מכירות של 150 מיליון דולר ב-98', ורווח תפעולי בגובה של 19 מיליון דולר, וזאת לפני הפחתת מוניטין של 95 מיליון דולר שיופרש משך תקופה של 15 שנה בשל המיזוג