פולאר השקעות פרשה מהתמודדות בפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב

פועלת להכניס שותף גם ברכבת הקלה בירושלים * הסיבות: ירידה בתשואה וקושי בגיוס מימון

פולאר השקעות פרשה מהתמודדות בפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, ופועלת להכניס שותף ולהקטין את חלקה בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים.

בענף נשמעים קולות בשבועות האחרונים, לפיהם פולאר שוקלת פרישה מהפרויקט בירושלים, דבר המוכחש על-ידי מנכ"ל פולאר, צחי אפלויג. אפלויג אישר את הידיעה בדבר הפרישה מתל-אביב, והכוונה להקטין את חלק הקבוצה בפרויקט בירושלים.

השחיקה בשיעור התשואה להון בפרויקט בירושלים, והקושי בגיוס המימון לפרויקט, הוא ההסבר שנותנים בכירים בפרויקט הרכבת הקלה ובמשרד התחבורה לשינוי ביחסה של פולאר אל הפרויקטים.

על-פי המודל הפיננסי שהכינה סיטי פס, שיעור התשואה להון עמד על 13% (שיעור הנחשב לנמוך ושמרני ביחס למקובל בעולם בפרויקטים בעלי רמת סיכון דומה). בעקבות שינוים בשוק ההון והמט"ח ובמדיניות הבנקים, עומד כיום שיעור התשואה, לטענת פולאר, על 10.5% בלבד.

ההערכה היא, כי תהיה שחיקה נוספת עם תחילת ביצוע העבודות, וזאת, לדברי מקורות, כיוון שסיטי פס לא תמחרה נכון חלק מהמרכיבים בהצעתה, וכן מכיוון שעלולות להתעורר תקלות שלא נצפו מראש.

גורם במשרד התחבורה אמר: "יש שמועות על פרישה של פולאר מהרכבת הקלה בירושלים, אבל אין הודעה פורמלית. בתל-אביב יש ידיעה ברורה שפולאר לא תשתתף. פולאר בירושלים מובילה את המהלך מול הבנקים, ולכן ספק אם הם באמת יפרשו. סביר מאוד שהם יפעלו לדילול חלקם בפרויקט. הם מנהלים מו"מ עם קבוצת הראל".

קבוצת סיטי פס, זכיינית הקו הראשון בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, המורכבת מפולאר השקעות (37.5%) אשטרום (37.5%), אלסטום וקונקס, אמורה הייתה לגייס עד אוגוסט 2002 סך של 280 מיליון אירו, בהלוואה לטווח קצר עד להשלמת ההקמה, והיתרה, כ-100 מיליון אירו, בהלוואה לטווח ארוך לאורך תקופת הזיכיון - 30 שנה.

סיטי פס לא הצליחה להעמיד את המימון בזמן, ודרשה דחיות. רק לאחרונה הגישה בקשת לדחייה נוספת. סיטי פס מנהלת מגעים מתקדמים עם בנק לאומי ובנק פועלים למימון משותף של הפרויקט.

אחד ההסברים לקושי בגיוס ההון הנדרש לפרויקט נובע, לדברי מקורות, מהנחות עבודה שאינן נכונות למציאות כיום: סיטי פס שאפה לגייס 90% מעלות הפרויקט מבנקים, והיתרה מהון עצמי. כיום הבנקים מציעים מימון של עד 75% בלבד. בנוסף, דורשים הבנקים ערבויות למרכיבי הפרויקט, בשיעור שמתקרב ל-100%.

צחי אפלויג, מנכ"ל פולאר השקעות, אמר ל"גלובס": "הידיעה על פרישה אינה נכונה. אנו הכי דומיננטים בכל המהלך להשגת המימון. גם אנחנו וגם אשטרום פועלים לדילול חלקנו בפרויקט ל-25%, כפי שהיה במקור לפני שקבוצת אלקו יצאה מהפרויקט. זה נכון שהחלטנו לצאת מהפרויקט בת"א. כרגע הפרויקט לא מתאים לנו, וייתכן שנשקול בעתיד להצטרף".