בנק ישראל: הייסוף מול הדולר הושפע בעיקר מתנועות הון קצרות

ב-2003 הוכפל היקף ההשקעות הישירות של תושבי חוץ במשק הישראלי, לעומת 2002, תוך עלייה חדה בהשקעות בתיק ני"ע למסחר; כן הוכפל משקל תושבי החוץ בפעילות באחד העם

ייסוף שער החליפין של השקל בשנת 2003 הושפע בעיקר מתנועות הון קצרות, ומצד תושבי חוץ בפרט. כך מסר היום (ה`) בלפור עוזר, מנהל המחלקה לפעילות המשק במטבע חוץ בבנק ישראל.

לדבריו, רק במהלך החודשים מארס-יוני אשתקד מכרו תושבי חוץ מט"ח בהיקף כולל של 2.5 מיליארד דולר, באמצעות מכשירים פיננסיים, התפתחות שלחצה את שער החליפין כלפי מטה.

"תנועות ההון הקצרות ב-2003 קבעו את השינויים בשער החליפין מידי חודש, אך לכל נוספו גם תנועות הון ארוכות", אמר עוזר. לטענתו, מגמת הייסוף בשקל קיבלה חיזוק גם בשל השיפור שנרשם בחשבון השוטף במאזן התשלומים, וגם מהיחלשות הדולר בעולם.

עוד מתברר, כי ב-2003 הוכפל היקף ההשקעות הישירות של תושבי חוץ במשק הישראלי, לעומת 2002, תוך עלייה חדה בהשקעות בתיק ני"ע למסחר. כן הוכפל משקלם של תושבי חוץ בפעילות בבורסה בת"א.

מנגד, נמסר על ירידה בהשקעות תושבי ישראל בחו"ל, ובעיקר בתיק ני"ע זרים. בזרם ההשקעות הארוכות נטו (השקעות תושבי חוץ בישראל, בקיזוז השקעות הישראלים בחו"ל) חל מהפך, מהשקעות נטו בחו"ל בהיקף של כמיליארד דולר ב-2002, להשקעות נטו בישראל בהיקף של כ-3 מיליארד דולר.