ירון זליכה לחברת החשמל: להקפיא התקשרויות בעשרות מיליוני דולרים בגז

חברת החשמל חתמה על ההתקשרות עם חברת קורוס הבריטית - למרות התנגדותו של החשכ"ל

עימות חריף פרץ בשבועות האחרונים בין החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, לבין ראשי חברת החשמל, ובראשם יו"ר הדירקטוריון, אלי לנדאו. וזאת, על רקע דרישת זליכה להקפיא מכרז של חברת החשמל ב-40 מיליון דולר, להקמת צנרת הגז הטבעי בים, שבו זכתה החברה הבריטית קורוס. כך נודע ל"גלובס".

זליכה גם דורש להקפיא כל התקשרות נוספת של חברת החשמל בנושא תוואי ההולכה הימי של הגז הטבעי. במהלך העימות האשימו זליכה ולנדאו איש את רעהו באי-אמירת אמת.

הרקע לעימות הוא החלטת הקבינט הכלכלי-חברתי לפני כמה חודשים, למסור לחברת החשמל את ביצוע פרויקט הולכת הגז בים. לצורך כך, נדרשה החברה לאישורים שונים של החשב הכללי, דבר שלא היה במכרזים אחרים.

הפעם היא נדרשה לכך משום שמדובר בתיפקודה של חברת החשמל כזרוע מבצעת של הממשלה בעניין הגז, כאשר חברת החשמל אמורה להשקיע 100 מיליון דולר, ולקבל בעתיד החזרים מהמדינה.

זליכה טען כנגד חברת החשמל, כי היא החליטה לגבי הזוכה במכרז למרות שטרם קיבלה ממנו את האישורים הנדרשים. לנדאו טען, כי החברה כן קיבלה את האישורים הנדרשים, ועל רקע זה הוטחו האשמות הדדיות בתכתובת קשות בין הצדדים.

נודע, כי לפני כמה ימים שיגר זליכה מכתב למבקר המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ומנהל רשות החברות, שבו הוא מבקש מהם לבדוק את התנהלותה של חברת החשמל בנושא, בטענה שהיא מנוגדת להחלטת הממשלה.

יום קודם לכן כתב זליכה ללנדאו ולמנכ"ל החברה, יעקב רזון, כי קיבל בתדהמה את ההודעה, לפיה חברת החשמל החליטה להתקשר עם החברה הבריטית. "לא נתתי לחברת החשמל כל אישור, בין בעל-פה ובין בכתב", אמר.

חברת החשמל מסרה בתגובה, כי "אין חילוקי דעות בין לנדאו לזליכה. החברה ממשיכה על-פי התוכנית לקדם את הנחת הצינור. החברה תעשה ככל יכולתה לפעול על-פי לוח הזמנים".

משרד האוצר מסר בתגובה: "החלטת הממשלה קבעה, כי משרד התשתיות והחשב הכללי יחתמו על הסכם עם חברת החשמל להקמת התוואי הימי של מערכת הולכת הגז הטבעי עד ספטמבר 2003. הסכם זה טרם נחתם עקב אי הסכמות מהותיות עם חברת החשמל.

"בשל אי-חתימת ההסכם התריעו זליכה, החשב הכללי הקודם, ניר גלעד, ויו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, דוד אסוס, בפני חברת החשמל, שלא יבצעו כל התקשרויות עם צד שלישי, וכי אם תתבצע התקשרות, ההוצאות בגינה יהיו באחריות חברת החשמל, ולא יוחזרו לה. החשב הכללי התריע בנושא זה גם בפני דירקטוריון חברת החשמל, לפני ההתקשרות עם החברה הבריטית".

ל"גלובס" נודע, כי למרות דבריו הקשים של זליכה, חברת החשמל כבר חתמה על ההתקשרות עם החברה הבריטית.