הכנסת נלחמת בתופעת העישון; ייאסר השימוש במונח "לייט" על גבי חפיסות סיגריות

ועדת הכלכלה גם החלה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק האוסרת מכירת סיגריות לקטינים ואף קובעת עונש מאסר למי שישדל קטינים לעשן

ועדת הכלכלה אישרה היום (ג`) צווים שהציעו משרדי הבריאות והתמ"ת במטרה לצמצם את מימדי העישון. אישור התקנות התאפשר לאחר שהמשרדים נענו לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון (עבודה), והסכימו עם היצרנים והיבואנים על השינויים שיבוצעו בנוסחי האזהרה לגבי סכנות העישון, על גבי קופסאות הסיגריות.

הוועדה אישרה 12 נוסחי אזהרה שהכין משרד הבריאות. האזהרה תודפס על 30% מהשטח של כל אחת מדפנות הקופסה בעברית ובערבית. הנוסחים יחולקו בצורה שווה בין החפיסות של אותו מותג.

בין האזהרות שאושרו: הסיגריות פוגעות בכושר הגופני שלך; העישון גורם להזדקנות מוקדמת של עור הפנים; כל סיגריה מכניסה 43 חומרים מסרטנים לגופך; הסיגריות גורמות לשבץ מוחי, מחלות לב ואימפוטנציה מינית; 85% מכלל מקרי סרטן הריאות נגרמים עקב עישון; 75% מהתקפי הלב עד גיל 45 הם בקרב מעשנים.

הוועדה אישרה גם צו מתוקן שהגיש שר התמ"ת להגנת הצרכן, אשר אוסר שימוש במונחים כגון לייט או אולטרה לייט שיש בהם כדי לרמוז כי סיגריה מסויימת מזיקה פחות ממוצרי טבק אחרים.

הצו של משרד הבריאות חייב, שהאזהרה תודפס בחלקה בצבע אדום, וסביב הדרישה הזאת פרץ בוועדה ויכוח שיצרני הסיגריות טוענים שתוספת הצבע תייקר את עלויות הייצור. הוועדה החליטה להסמיך את מנכ"ל משרד הבריאות לאשר את גווני הצבע שיציעו היצרנים.

הוועדה גם החלה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק הפרטית של ח"כ איוב קרא (ליכוד) האוסרת מכירת סיגריות לקטינים ואף קובעת עונש מאסר למי שישדל קטינים לעשן. נציגת משרד המשפטים אמרה בדיון, כי הממשלה תתמוך בחוק בתנאי שיוכנסו בו מספר שינויים. לעומתה התנגדה להצעת החוק נציגת המועצה לשלום הילד בטענה, שרק חינוך והסברה ימנעו מילדים ובני נוער להצטרף למעגל המעשנים.