לאומי: הציבור צפוי להמשיך להסיט כספים לקרנות המנייתיות, אם כי בעוצמה מתונה ממה שראינו השבוע

"המימושים שהיוו את אחד האירועים הבולטים השבוע במסחר בת"א, אינם מעידים על שיא במדדים וגם לא בהכרח במניות הספציפיות, אלא על ניצול חלון הזדמנויות"

כלכלני לאומי מציינים בסקירתם השבועית על מצב שוק ההון הישראלי, כי האירוע הבולט של השבוע היה מחזורי המסחר הגבוהים במיוחד. לדבריהם, המחזורים הערים נבעו מזרימה של כספי ציבור ומוסדיים פנימה, ושל בעלי עניין החוצה.

מדד ת"א 75, אשר בלט בתשואה עודפת במהלך 2003 (כ- 88% מול 51% בת"א 25), בלט עוד יותר השבוע בתשואה הגבוהה פי 2 מתשואת הרשימה המובילה, ת"א 25. תופעה זו, לדברי כלכלני לאומי, אינה חדשה, ובולטת במיוחד בתקופה של גידול חד במחזורים. גידול זה משפיע על מניות ה-75, הסחירות פחות בצורה חדה יותר. כלכלני לאומי מציינים, שמנוף זה, בתקופה של עלייה במחזורי המסחר, מהווה בדרך כלל משקולת בתקופה של ירידה במחזורים. במקרה כזה יהיו, לדבריהם, מניות ה- 75 חשופות למימוש חד יותר.

כלכלני לאומי מזכירים, כי ביום שלישי הסתכם המחזור בת"א בכ- 800 מיליון שקל, היקף ענק ליום שאינו יום פקיעה. מכירות בעלי עניין היוו, לדבריהם, חלק ניכר ממחזור זה, ושתי מניות ריכזו כ- 43% מהיקף המסחר. באגיס נרשם אתמול מחזור של כ- 170 מיליון שקל בעקבות מכירה של בעל השליטה, מורי ארקין, ואילו באורמת נרשם מחזור גדול עוד יותר של כ- 180 מליון שקל בעקבות מכירה של כ- 10% ממניות החברה ע"י כלל תעשיות . מימושים אלו הצטרפו למימושים נוספים בתחילת השבוע, כאשר הבולטים בהם היו במניות: תדיראן קשר , סאני ואיתוראן .

מנגד, מציינים הכלכלנים, כי הגביר השבוע הציבור את קצב הסטת הכספים לקרנות המנייתיות. להערכתם, פרסומי סוף השנה סייעו לעוצמת מגמה זו, שכן התשואות המדהימות באפיק המנייתי ב- 2003 תפסו את הכותרות הראשיות בכל המוספים הכלכליים בסוף השבוע. למרות שנראה שהעוצמה תשכח הרי שהמגמה צפויה להמשך. זאת, כאמור בשל הירידה המתמשכת באטרקטיביות האפיקים הסולידיים.

הציבור צפוי להמשיך ולהגדיל את אחזקותיו באפיק המנייתי במהלך השנה, ובעלי העניין צפויים להמשיך ולנצל את ההתעוררות למימושים וגיוסי הון מהציבור. המימושים אינם מעידים על שיא במדדים וגם לא בהכרח במניות הספציפיות, אלא על ניצול חלון הזדמנויות. ייתכן שחלונות נוספים, ברמות גבוהות יותר, יפתחו בהמשך אך אין זה מובטח ותלוי בהתפתחויות כלכליות ומדיניות בארץ ובעולם. כיום קיימת אווירה אופטימית למדי בארץ וברחבי העולם לגבי המשך ההתעוררות הכלכלית וללא שינוי בהערכות אלו צפויים השווקים להמשיך במגמה החיובית.

גורם חיובי נוסף, שמציינים כלכלני לאומי, העשוי להשפיע על השוק בשנה הקרובה הוא הגדלת חלקם של המשקיעים הזרים בשוק בת"א. התפתחויות מדיניות ביטחוניות חיוביות כמובן תומכות במגמה זו ולאחרונה אף התפרסמו ידיעות על אפשרות לחידוש המגעים עם סוריה ולוב. השינוי מיוחס להשפעה האמריקאית על המזרח התיכון לאחר הפגנת העוצמה בעיראק. בינתיים מדובר בעיקר בתקווה וקשה להאשים את הסקפטים בנושא "מזרח תיכון חדש".

בעוד שהנושא המדיני עדיין אינו מעורר זרימה של כסף זר לישראל, הרי שההיי-טק הוא הגורם המרכזי המוביל להגדלת ההשקעות של זרים בישראל. ההתאוששות הנרשמת במגזר ההייטק מיטיבה מאוד עם ישראל לה יתרון יחסי בתחום. החברות הישראליות המצויות בחזית הטכנולוגית נהנות מעניין גובר בפעילותן הבא לידי ביטוי בגידול במכירות אך גם בעניין גובר של משקיעים בהשקעה בחברות, שבא לידי ביטוי בעליות חדות במניות החברות הסחירות ועניין גובר בחברות הסטארט-אפ. להערכתנו, הטכנולוגיה הישראלית תהיה הגורם המרכזי לגידול ההשקעות הזרות בישראל, שיבוא לידי ביטוי גם בבורסה.

כלכלני לאומי מזכירים, כי האוצר קצר השבוע הצלחות. ראשית סיום סכסוך העבודה המתמשך לאחר מאבק עיקש בין האוצר להסתדרות. האוצר הצליח לבצע שינויים מהותיים שהשפעתם היא בעיקר ארוכת טווח, טווח ממנו התעלמו מרבית ממשלות ישראל. שנית, יש תקציב ואפילו באיחור נסבל. שוק ההון כבר העניק קרדיט גדול לנחישות אותה מגלה האוצר בנושאים אלו ולכן אירועים אלו לא השפיעו על המסחר השבוע. כעת ממתינים בשוק לפעולות האוצר בנושא ההפרטות. אלו צפויות לרכז עניין רב על רקע השיפור המהותי באווירה בשוק ההון.

עוד מציינים הכלכלנים, כי בארה"ב נפתחה השנה בהפגנת עוצמה של הנאסד"ק, ארבעה ימים רצופים של עליה וסה"כ שינוי של 3.7% מתחילת השנה. המניות הישראליות פתחו את שבוע המסחר בסערת עליות חדות זאת על רקע המגמה החיובית מאוד בת"א בתחילת השבוע ועליה של כ- 2% בנאסד"ק ביום שני.

לסיכום אומרים כלכלני לאומי, כי ייתכן שהחודש הקרוב דווקא יאכזב על רקע ירידה אפשרית בהיקפי המסחר הגבוהים בשבועות האחרונים והיסטוריית מסחר שלילית בחודש ינואר בששת השנים האחרונות. מימושי בעלי העניין גורמים ללחץ בטווח הקצר אך אינם מלמדים על המגמה העתידית שתמשיך כנראה להיות חיובית על רקע המשך הסטת הכספים של הציבור לאפיק המנייתי והמשך התאוששות מגזר הטכנולוגיה, לו השפעה מהותית על הכלכלה והבורסה הישראלית.