דוברת יוצא מדוברת-שרם ונשאר בפועלים השקעות

ימכור ליצחק שרם מחצית מאחזקותיו בדוברת-שרם ושות' תמורת 27 מיליון שקל ויקבל אופציה למכירת יתרת המניות * ימשיך להחזיק מניות בחברה הפרטית דרכה הוא שולט עם שרם בפועלים השקעות * דוברת-שרם רכשה מניות כי"ל בכ-45 מיליון שקל

אהרון דוברת, 67, העביר אתמול (ד') באופן רשמי את השליטה בבנק ההשקעות דוברת-שרם ושות' לשותפו יצחק שרם. שרם, 51, יהפוך ליו"ר הדירקטוריון של החברה.

כמעט חודש לאחר שהסכסוך ביניהם נחשף בתקשורת, הסכימו השניים על מנגנון ההיפרדות ביניהם: דוברת ימכור לשרם מחצית מאחזקותיו בדוברת-שרם ושות' תמורת 27 מיליון שקל, ובידיו אופציה למכירת יתרת המניות בשנת 2001.

לדוברת אחזקות נוספות בקבוצת דוברת-שרם, בין היתר בקרן הון הסיכון דש פולריס. אחזקות אלו יישארו בידו כמו גם האחזקה בדוברת-שרם תעשיות (%19), החברה הפרטית דרכה נשלטת בשרשור פועלים השקעות. השקעות אלו הן פאסיביות, בניגוד לדוברת-שרם ושות' בה שימש דוברת כיו"ר הדירקטוריון פעיל.

ההסכם בין דוברת לשרם קובע, כי דוברת ימכור לשרם 1.2 מיליון מניות המהוות כ-%10.45 ממניות דוברת-שרם ושות'. מחיר העסקה הוא 22.5 שקל למניה, גבוה ב-%85 ממחיר הבורסה.

יצחק שרם, שיחזיק בעקבות הרכישה %29 ממניות דוברת-שרם ושות', צפוי לשתף ברכישה גם את מנכ"ל החברה, יאיר פודים (המחזיק כבר %4.5 ממניותיה), ואת מנכ"ל פועלים השקעות, אביגדור קלנר. בעל המניות השני בגודלו בדוברת-שרם ושות' הוא מעתה איש העסקים רובין צימרמן, המחזיק %10.3 מהמניות.

בנוסף יש בידי דוברת אופציית פוט המאפשרת לו למכור לשרם חלק או את כל יתרת המניות המוחזקות בידו במחיר של 15 שקל המניה (16.5 מיליון שקל). אופציית המכר תקפה לשנה אחת - 2001 - ולשרם תהיה זכות קדימה לרכישת המניות במקרה שדוברת יחליט למוכרן לאחר (למעט לגבי מכירה בבורסה בכמות חודשית שאינה עולה על %10 מהמניות).

דוברת סיכם עם שרם גם על מכירת חלק ממניותיו בחברת לידר. דוברת מחזיק כ-%4 מחברת החיתום הנשלטת בידי דוברת-שרם ושות'. הוא ימכור לשרם %0.8 מההון, כלומר 100 אלף מניות, תמורת 1.4 מיליון שקל.

דוברת-שרם ושות', שהוקמה ב-91' לאחר שדוברת ושרם פרשו מניהול קונצרן כלל, נסחרת היום לפי שווי של 33 מיליון דולר, מעט יותר מההון העצמי העומד לרשותה. מדובר בבנק ההשקעות המודרני הראשון שקם בשוק ההון, עם פעילות מגוונת של ייעוץ, חיתום וניהול של תיקי השקעות, קרנות נאמנות, קופות גמל וקרנות הון סיכון.

מדובר בחברה שהצליחה לצמוח בחלק ניכר מפעילותה גם בתקופה השפל שמאפיינת את שוק ההון ב-6 השנים האחרונות. 9 קרנות ההשקעה שמנהלת דוברתשרם ושות' גייסו כ-225 מיליון דולר, רוב הסכום בקרן אחת, דש פולריס, שהחלה לפעול ב-96' בהשקעות בהיי-טק.

שתי הזרועות הנוספות של החברה מונפקות אף הן בבורסה - לידר, חברת החיתום הפרטית הבולטת בענף, שגם עוסקת בהשקעות ריאליות, ודוברת-שרם ניהול השקעות, חברת ברוקרים שמנהלת כמעט מיליארד שקל כספי ציבור. דוברת-שרם ושות' היא חברה רווחית מאוד - 20 מיליון שקל בשנת 97' ועוד 10 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 98'.

פועלים השקעות, זרוע התעשייה של הקבוצה, היא חברת אחזקות בפני עצמה שהשקעותיה כוללות, בין היתר, מניות בזכיינית הערוץ השני רשת, בחברת הזרע, באופיר אחזקות, בטרנסכלל סחר, באורלייט ובחברת הבנייה קלד"ש.

בפועלים השקעות מחפשים מרכזי רווח חדשים, לאחר מכירת האחזקות בחברת הכבלים מת"ב ובחברת התקשורת טלדטה, שהניבו לה רווחי ענק בשנתיים האחרונות. החברה השקיעה השנה 525 מיליון שקל בני"ע של בזק, המאפשרים לה להגיע לאחזקה של %5.3 במניות חברת התקשורת, ו-42 מיליון שקל בזכיינית הסלולרית פרטנר.

השבוע רכשה פועלים השקעות מניות בהנפקת כי"ל בכ-25 מיליון שקל, ואילו דוברת-שרם ושות' ב-20 מיליון שקל נוספים. בניגוד לבזק, המוגדרת כ"השקעה אסטרטגית", כי"ל, כך נראה, היא "השקעה פיננסית"