אולם ומלואו

לא רק תיקים

לאולם המשפט מס' 110 בבית-המשפט המחוזי בניו-יורק, בו החל בשבוע שעבר משפטה של סטיוארט, יש היסטוריה ארוכה.

לעומת סטיוארט חובבת התיקים, עמדה שם בשנות ה-90 למשפט, וזוכתה, אישה מפורסמת נוספת, אימלדה מרקוס, הגברת הראשונה לשעבר של הפיליפינים וחובבת נעליים ידועה, שמיהרה משם, היישר עם זיכויה, לכנסיית סנט פטריק כדי להודות לאל על מזלה הטוב.

לא רצה לכנסייה

מפורסמת נוספת שנפשטה באותו חדר עצמו בעקבות שורה ארוכה של אישומים, של קשירת קשר להונאות מס ולהשתמטות ממס, אך לא זכתה לרוץ לכנסייה להודות לאל, הייתה ברונית הנדל"ן הידועה לשמצה, ליאונה הלמסלי, שלא הנידה עפעף כאשר נשפטה בשנת 1989 למאסר ממושך.

ספיחי ווטרגייט

לא בכדי הגיעו לאולם המשפט 110 התיקים המעניינים ביותר. בזכות גודלו הגיעו אליו "מיטב" השערוריות, בהן גם השערוריות התאגידיות של השנים האחרונות. בתוך שבועות ספורים צפוי להתקיים בו משפטו של סקוט סליבן, מוורלדקום. ב-1974 אירח החדר כמה ספיחים פוליטיים מפורסמים מפרשת ווטרגייט.

התובע הכללי לשעבר, ג'ון מיטשל ושר המסחר מוריס סטאנס, שניהם בכירים בממשל ניקסון, זוכו באולם 110 מהאשמות לקשירת קשר ולשיבוש הליכי חקירה. אם כי מיטשל הורשע מאוחר יותר בטשטוש הפריצה, ונדון ל-19 חודשי מאסר.

ומקארתיזם

בשנת 1951, בשיא רדיפת הקומוניסטים בראשות הסנטור ג'ו מק'ארתי, נשפטו בחדר זה בני הזוג היהודים את'ל וג'וליוס רוזנברג, שהורשעו בריגול ובמסירת סודות גרעין לברית-המועצות. הוצאתם להורג עוררה חילוקי דעות, שלא שככו עד היום.

הנקודה הישראלית

ואיך אפשר בלי איזו שהיא נקודה ישראלית? בחדר זה, בשנת 1985, שמע ראש הממשלה דהיום, אריאל שרון, את פסק-הדין בתיק של תביעת הדיבה שהוא הגיש נגד המגזין "טיים". התביעה נגעה לחלקו לכאורה, של שרון בטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה.