דיסני הפסיקה שותפותה הרווחית עם פיקסאר - אבל חלק מהאנליסטים מצדיקים את המהלך

בטווח הקצר, דיסני לא תצטרך להעביר חלק גדול מההכנסות לפיקסאר, אך מעמד אייזנר מתערער

מניית וולט דיסני, ענקית הבידור האמריקנית, ירדה ב-1.4% ביום שישי, יממה אחרי הודעת דיסני על סיום המו"מ עם חברת הסרטים המונפשים הממוחשבים פיקסאר אנימיישן על חוזה הפצה רב-שנתי חדש, מעבר לשנת 2005. מנכ"ל דיסני השנוי במחלוקת, מייקל אייזנר, ניצב כעת בפני קריאות תגר חדשות על מנהיגותו.

אחרי עשרה חודשי דיונים על עסקת הפצה חדשה, דיסני החליטה לדחות את תנאיה של פיקסאר להמשך השותפות ביניהן, שהניבה הכנסות בסך 2.5 מיליארד דולר מלהיטים כמו "צעצוע של סיפור" ו"מחפשים את נמו". דיסני הגדירה את החלטתה כ"מתמטיקה עסקית פשוטה", באומרה שחידוש ההפצה המשותפת בתנאיה של פיקסאר היה גורם לה להפסיד הכנסות בסך מאות מיליוני דולרים.

כמה אנליסטים מסכימים לכך, אבל אייזנר מואשם גם בניהול כושל של אחת השותפויות הרווחיות ביותר בהיסטוריה של הוליווד. "הוא גרם להם להרגיש כמו אזרחים מדרגה שניה, בעוד הם ייצרו את המוצרים המשובחים ביותר שלו", הגיב סטנלי גולד, שפרש מחברותו במועצת המנהלים של דיסני, ביחד עם רוי דיסני, בן דודו של המייסד וולט דיסני. רוי דיסני מנהל מסע להדחת מייקל אייזנר.

בטווח הקצר, מסכימים האנליסטים, דיסני תיהנה מסיום השותפות אחרי שנת 2005, מפני שהיא לא תעביר לפיקסאר יותר רווחים משני הסרטים שנשארו בהפצה משותפת של השתיים על-פי החוזה הנוכחי. להערכת אנליסט בחברת סאונדוויו, אילו הסכים אייזנר לתנאיה של פיקסאר, דיסני היתה מפסידה הכנסה של עד מיליארד דולר במשך ארבע שנים.

אותו אנליסט גם מעריך שאייזנר ינקום את הפסקת השותפות, ורוי דיסני יתקשה להדיח אותו בעתיד הקרוב. דיסני תוכל להפיק סרטי המשך לסרטיה של פיקסאר, כמו "צעצוע של סיפור-3" שבהפקה כעת. היא גם מתכננת סרט הנפשה ממוחשב ראשון, "little chicken", בקיץ 2005.

אבל לואל סינגר, אנליסט בחברת SG Cowen, אומר שפיקסאר היא יותר מאשר חברת טכנולוגיית הנפשה ממוחשת. "לדיסני יש הרבה דרך להגיע להישגים אליהם הגיעה פיקסאר, ואין שום בטחון שהיא תגיע לכך", לדבריו.