יונס נזריאן: נדל"ן, בנקאות ותקשורת

המתמודד על רכישת בנק דיסקונט הוא אחד משני היהודים ממוצא איראני העשירים ביותר בעולם; השני הוא אחיו. הוא פעיל בשורה של ארגונים יהודיים וציוניים בארה"ב, אם כי בארץ טרם השקיע

יונס נזריאן, בן 71, הוא אחד משני היהודים ממוצא איראני העשירים בעולם. השני הוא אחיו הגדול בשנתיים, יצחק פרויז נזריאן. הונה של המשפחה מוערך במיליארדי דולרים. שני האחים הם בעלי המניות הפרטיים הגדולים ביותר בחברת תשתית הסלולר האמריקנית קוואלקום, אם טכנולוגיית ה-CDMA.

בנוסף מחזיק יונס נזריאן בעסקי נדל"ן ובנקאות. הוא מכהן היום כיו"ר קווטרון, חברת תשתית בינלאומית העובדת בשיטת הטרן-קי, שבסיסה בסן דייגו. הוא בעל מניות מרכזי ביצרנית הציוד הצבאי והתעשייתי ANG והוא גם נשיא תאגיד סלקט לייצור מוני גז.

לאחרונה העביר נזריאן את הניהול השוטף ברוב החברות לבניו ולחתנו. יש לו ארבעה ילדים, שני בנים ושתי בנות, ושבעה נכדים. בעבר היה שותף של אחיו יצחק, אבל בראיון ל"גלובס" לפני כחצי שנה אמר: "הגענו לפני כמה שנים למסקנה שכדאי להפריד את הדברים היומיומיים שלנו, שאם קורה לנו משהו, שהילדים לא יריבו ביניהם.

"בתהליך הפרידה, כל אחד קיבל חצי מהמניות שהיו לנו בקוואלקום. אנחנו לא פעילים שם. ישבנו שם במועצת המנהלים חמש שנים, אחר כך רצינו לבנות מפעלים אחרים, ומצד שני ראינו שהחברה עומדת ומצליחה ומתקדמת. היום אנחנו לא מעורבים בניהול היום-יומי, אבל כמובן שומרים יד על הדופק".

יונס נזריאן נולד באיראן לאם מאזרבייג'ן ולאב פרסי. בהגיעו לגיל שלוש, נפטר אביו. על גידולו סיפר בראיון: "אמא גידלה אותנו בתנאים מאוד קשים. התחלנו לעבוד מהר מאוד, תוך כדי לימודים, על מנת לעזור לאמא להתפרנס".

נזריאן משייך את עצמו לאלה שהפכו לציונים על בשרם. "הבנו את הערך של מדינת ישראל דרך זה שראינו את היחס של המוסלמים. מאות שנים אנחנו היהודים לא קיבלנו שם יד חופשית, לא יכולנו לעבוד בכל עבודה, או להגיע לדרגות ממשלתיות ברמה של שר למשל". כאשר השאה הגיע לשלטון, שוחררו מגבלות על הגטו היהודי, והתאפשר שגשוגה של הקהילה היהודית שם.

כאשר הוקמה ישראל, עלו האחים נזריאן לארץ. הם חיו כאן בשנים 1953-1949, שירתו בצבא, למדו ואחר כך חזרו לאיראן כקבלנים, תוך שיתוף פעולה עם חברות ישראליות כמו סולל-בונה.

השניים עלו על גל תנופת הבנייה והפיתוח של השאה ונהנו מהשגשוג של איראן, ואף סיפקו ציוד לעמאן, בחריאן, כוויית, קטאר ועוד. ב-1979 הגיעה המהפכה החומייניסטית ושמה קץ לכל זה. האחים נזריאן הגיעו לישראל אך נשארו בה פחות משנה ועברו לארה"ב, בה הם מתגוררים עד היום, בבברלי הילס, באיזור הקרוי "פרס הקטנה" בשל ריבוי יוצאי איראן העשירים בו.

בתשובה לשאלה מדוע העדיפו, למרות ציוניותם, להתמקם בארה"ב ולא בארץ, אמר נזריאן, כי הם האמינו שהמהפכה זמנית, וכי מארה"ב ייקל עליהם לפקח על עסקיהם שנותרו באיראן. אך עם חלוף הזמן, הילדים כבר החלו ללמוד בבתי ספר מקומיים והמשפחות התאקלמו.

יונס נזריאן עומד בראש אגודת ידידי הוועד למען החייל בלוס אנג'לס, פעיל ברשת הטלוויזיה היהודית, שהוקמה כדי "לאזן את המסרים האנטי-ישראליים בתקשורת האמריקנית", וכן בעשרות ארגונים וקרנות יהודיים וציוניים. הוא תרם וגייס תרומות בעבור קרן ירושלים, קרן תל-אביב וקרן חיפה.

נזריאן מיודד שנים רבות עם יצחק נבון. ידידות טרייה יותר היא עם עמרם מצנע, ובחוג מכריו עוד פוליטיקאים ישראלים לא מעטים. הגעתו לישראל, לפני כחצי שנה, היתה לרגל חנוכת "בניין נזריאן" בגבעת רם באוניברסיטה העברית, שישמש את התיכון והקונסרבטוריון שליד האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. על-פי ההערכות, תרומתו היתה 2 מיליון דולר. אחיו יצחק הקים זמן קצר לפני כן את "המרכז הישראלי להעצמת האזרח".