פורום 15 הערים הגדולות עתר לבג"ץ נגד ההחלטות המאפשרות הפשרת קרקע חקלאית

טוען: ההחלטות שהתקבלו במועצה אינן חוקיות, ופוגעות קשות במגזר העירוני ובעקרון השוויון

פורום הערים העצמאיות, המאגד את 15 הערים הגדולות במדינה (ללא ירושלים), עתר היום (ב') לבג"ץ בבקשה לבטל את החלטות מועצת מקרקעי ישראל, שעניינן הפשרת הקרקעות החקלאיות ביישובים החקלאיים. ההחלטות קובעת זכויות בנייה למגורים ולתעסוקה בקרקעות אלו.

15 הערים כוללות את תל-אביב, חיפה, הרצליה, נתניה, אשדוד, חולון, פתח-תקווה, חדרה, ראשון לציון, כפר-סבא, רעננה, רחובות, באר-שבע, רמת-גן וגבעתיים. לטענתן, ההחלטות שהתקבלו אינן חוקיות.

היועץ המשפטי לממשלה היוצא, אליקים רובינשטיין, כבר הביע את עמדתו שמדובר בהחלטה בלתי חוקית, וגם בג"ץ תבע כבר כי ההחלטות צריכות לקחת בחשבון שיקולים של צדק חלוקתי.

לטענת הערים, ההחלטה פוגעת בעיקרון השוויון, ומטיבה באופן מופלג עם מגזר צר בחברה הישראלית, תוך הותרת המגזר העירוני אל מחוץ מעגל הנהנים ממשאבי המדינה.

הערים טוענות, כי ההחלטה התקבלה לאחר שרובינשטיין קבע, לפני מועד הדיון במועצה, כי ההחלטה איננה חוקית, איננה סבירה ואיננה עולה בקנה אחד עם פסיקת בג"ץ.

מדובר בהחלטות להפשרת קרקעות שהתקבלו ב-2.9.03 וב-22.10.03. באי-כוח הערים, עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויחיאל שמיר, טוענים, כי החלטות המועצה מאפשרות הפשרת קרקע מדינה, אשר עד עתה ייעודה היה חקלאי, למטרות בנייה למגורים ולתעסוקה, תוך מתן הטבות מופלגות לחוכרי הקרקע, ביניהן אפשרות לבנות שלוש יחידות מגורים, למוכרן לצדדים שלישיים, אפשרות להקמת מבנה לתעסוקה והשכרתו לגורמים חיצוניים ועוד.

נטען, כי מדובר בהחלטה בעלת השלכות חברתיות כלכליות ארוכות טווח, המעלות שאלות הנוגעות לא רק למשטר הקרקעות בישראל, אלא לצביונה ודמותה של החברה והכלכלה הישראלית.

הערים טוענות, כי ההשפעה של ההחלטות הן אקוטיות, שכן אלה עשויות לפגוע קשות במגזר העירוני. עסקים רבים ואוכלוסיה חזקה ייצאו מן הערים לטובת מרכזי עסקים ומגורים חדשים. הדבר עלול לגרום להתמוטטות כלכלית של הערים, נטען בעתירה. מדובר בפגיעה במגזר העיקרי במדינה, המונה מעל 95% מאוכלוסייתה.

פגיעה במגזר העירוני, נאמר, פירושו פגיעה במשק הישראלי כולו. עוד נטען, כי ההחלטות נוגדות לעיקרון התכנון הארציות של המועצה לתכנון ובנייה, ונוגדות את מגמות התכנון כפי שנקבעו בתוכנית האב "ישראל 2020" ובטיוטת תמ"א 35, שעניינן עיבוי וחיזוק מרכזי הערים, פיתוח תשתיות לחיזוק מגזר זה ושמירה על שטחים פתוחים ואופיו הכפרי של המגזר החקלאי. (בג"ץ 04/027).