עורכי דין נאבקים על כינוי המקור "ג'אפא" (יפו)

נראה כי מעולם לא קיבל רשם סימני המסחר תכתובת כה עניפה

"מלחמת" עורכי דין, מתנהלת אצל רשם סימני המסחר, על כינוי המקור "ג'אפא" (יפו). נראה כי מעולם לא קיבל רשם סימני המסחר תכתובת כה עניפה. הדיון בנושא התקיים אתמול בפני רשם סימני המסחר.

תחילתו של הסיפור, בפנייתו של עו"ד טל בנד, ממשרד ש. הורוביץ, למנהלת המחלקה לכינויי מקור ברשם סימני המסחר, בהתנגדות לבקשת המועצה לשיווק פרי הדר, המיוצגת בידי עוד שמוליק קסוטו, להאריך את תוקפו של כינוי המקור "'ג'אפא", השייך לה. ובה, טוענת המועצה לשיווק פרי הדר, המחזיקה את כינוי המקור "ג'אפא", כי לא שיקולים תמימים עומדים מאחורי בקשתו של בנד, לכאורה בשמו שלו, כאיש פרטי.

קסוטו ועו"ד שרון סחאי, ממשרד קסוטו, נוף, המייצגים את המועצה לשיווק פרי הדר, פנו לרשם סימני המסחר, במכתב ארוך ומפורט, וטענו: אין זה סביר כי בנד כתב את המכתב בשם עצמו. לא יעלה על הדעת כי ישחית זמנו לריק ויפעל באופן עצמאי כדי למנוע חידוש של כינוי מקור זה או אחר.

מסקנתם: הגורם המושך בחוטים מאחורי הניסיון למנוע את חידוש כינוי המקור בחר להסתתר מאחורי מסך, ולא בכדי בחר לעשות כך, שכן המניע האמיתי מאחורי הניסיון אינו אלא מניע חסר תום לב.

בנד מייצג מזה שנים יצרנית בירה אמריקנית שלה סכסוך משפטי ארוך שנים מול יצרנית בירה צ'כית, על השימוש בשם "באדוויזר", כדי שתוכל לשווק הבירה מתוצרתה בישראל.

מאחר שכשלה בהליכים המשפטיים, היא מנסה לעשות זאת על ידי ביטול חוק כינויי מקור והוצאתה של ישראל מתחולת אמנת ליסבון, מה שיביא לביטול כינוי המקור באדוויזר. זאת על ידי תקיפת כינוי המקור היחיד שנותר: ג'אפא".

בתגובתו ביקש בנד לפתוח בהערה אישית: לא ניתן להישאר שווה נפש לנוכח ההתקפה האישית, הבוטה ושלוחת הרסן של קסוטו נגדו, שמלווה בהטחת האשמות חריפות בו ובטענות בדבר סילוף והוצאת דברים מהקשרם. לטענות אלה אין כל יסוד וכל תכליתן ליצור אווירה שלילית ודעה קדומה כנגדו.

הליך בחינת כשרות של כינוי המקור, אגב בקשה להארכת תוקפו, אינו הליך על ריב שבגדרו קיימת יריבות של ממש בין הצדדים, טוען בנד, אלא הוא מעין הליך ציבורי שנועד להבטיח את תקינות הרישום בפנקס כינויי המקור.

"הטונים הגבוהים (והצורמים...) אותם אימץ בא כוח המועצה במכתבו, ודאי מיותרים בהליך זה. בנסיבות אלה, אין בדעתו להיגרר אחר סגנונו המתלהם של בא כוח המועצה.

"אכן, איש איש וסגנונו; ואולם קשה להשתחרר מהרושם כי דרך הטיעון המשולחת, שנקט בא כוח המועצה במכתבו, נועדה להסיט את הדיון מהטענות כבדות המשקל, לפיהן הכינוי חדל לשמש כינוי מקור.

"אין זאת אלא שדרך הטיעון הקולנית האמורה נועדה לחפות על היעדר טענות של ממש לגופם של דברים ולטשטש את העובדות הברורות, המעידות על כך שכינוי המקור אינו יכול לשמש עוד ככינוי מקור".