בכיר באיחוד האירופי: איננו מבינים למה ישראל משחקת משחקים

האיחוד טוען כי הצעת אולמרט בעניין סימון מוצרי ייצוא מהשטחים לא תואמת את הצעתו הקודמת

גורמים בכירים המקורבים לשר התמ"ת, אהוד אולמרט, אמרו ל"גלובס", כי גיבוי הממשלה להצעתו הראשונה שניתנה בע"פ לאירופים בחודש נובמבר, לפיה יסומן מקור הייצור המדויק של כל הייצוא הישראלי לאיחוד - יאפשר לאולמרט להגיע עם האיחוד להסכמה ברוח זו, אולם רק לאחר מו"מ.

במסגרת זו העריכו הגורמים, כי אולמרט הציע לאירופים את הצעתו המצומצמת, לסימון הסחורות החשודות כייצור מהשטחים בלבד, רק כנקודת פתיחה למו"מ. זאת, בידיעה כי ההצעה הראשונה, מפגישתו בנובמבר בבריסל עם נציב הסחר פסקל לאמי, הייתה מביאה לפתרון מלא של הבעיה.

עתה, כאשר השיבו הנציבים האירופים להצעה המצומצמת בחוסר שביעות רצון, תוך דרישה לפתרון מלא מצד ממשלת ישראל - אולמרט ינהל מו"מ עם האירופים, במטרה להגיע להצעה המלאה, או להצעה קרובה אליה, תוך הישגים לישראל.

ההערכה היא, כי אולמרט ביקש שלא להתחיל את המו"מ מנקודת הפתיחה של ההצעה הראשונה (אותה האירופים קיבלו בסיפוק), מחשש שבמהלך המו"מ תידרש ישראל לצעדים נוספים, כמו סימון מקור הסחורות גם על המוצרים, ולא רק בתעודות המשלוח. כמו כן מצפים, כי במו"מ תשיג ישראל בתמורה להתגמשותה הטבות נוספות בסחר עם האיחוד האירופי.

גורם בכיר באיחוד האירופי אמר ל"גלובס": "איננו מבינים מדוע ישראל משחקת אתנו במשחקים האלה". עוד אמר, כי באיחוד זועמים על הפער בין הצעת אולמרט הקודמת לנוכחית, ומתקשים להסבירו. "ההבדל נובע ככל הנראה מכך שההצעה הראשונה ניתנה תחת איום של האיחוד האירופי להחמיר את מצבו של הייצוא הישראלי כולו. האיום הביא את שרון לשלוח את אולמרט לבריסל בדחיפות".

אולם, הוסיף הבכיר באיחוד, "משהוסר זמנית האיום, אולמרט חזר בו והגיש הצעה מצומצמת בהרבה, שאינה מביאה לפתרון כולל של הבעיה. המשחקים האלה מרגיזים מאוד, בעיקר כשהם מגיעים לאחר שממשלת ישראל עיכבה את פתרון הבעיה משך שנים".

יצואנים ישראלים הביעו דאגה מהחרפה נוספת שעלולה להתרחש ביחסי הסחר עם האיחוד האירופי, וציינו כי ייצוא מהשטחים מהווה חלק מזערי מכלל הייצוא לאיחוד, והסתכם אשתקד בהיקף של כ-100 מיליון דולר, מתוך 8-7 מיליארד דולר בשנה.

יו"ר אוסם אינטרנשיונל ויו"ר ועדת הייצוא של תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, גד פרופר, אמר ל"גלובס": "אני מקווה שהנושא יוסדר בקרוב, ואולמרט יביא אותו לפתרון. לפני ימים אחדים קיים אולמרט דיון עם נציגי היצואנים, בו העריך כי תוך חודשיים הנושא ייפתר, למרות שיש לו התנגדויות מבית. בינתיים, היצואנים מצליחים לדחות את הקץ, בפתרונות אד הוק, מבלי לפתור את הבעיה הכוללת".

יו"ר מכון הייצוא, שרגא ברוש, אמר: "אין לי ספק שמדיניות אולמרט, המייחס חשיבות רבה להסרת האיום ומציאת פתרון שמקובל הן על האירופים והן על ממשלת ישראל, היא מדיניות נכונה. מהיכרותי עמו, אין לי ספק כי הוא יידע להסיר את האיום בתוך חודש-חודשיים".