האוצר לרשויות: נחזיר חלק ממענקי האיזון תמורת התייעלות וקיצוצים

מציע גם לפרוס מחדש את ההלוואות שלהן בריבית נמוכה יותר ודורש התייעלות בגביית ארנונה

משרד האוצר יהיה מוכן להקטין את הקיצוץ בתקציבי הרשויות המקומיות ולהחזיר חלק ממענקי האיזון שקוצצו בתקציב 2004. זאת, בכפוף לצעדי התייעלות ולקיצוצי שכר, וכן ביצוע הסדר מיוחד בין הבנקים לבין הרשויות המקומיות, לפריסה מחדש של החובות ושל ההלוואות.

בהסכמת שר האוצר, בנימין נתניהו, ושר הפנים, אברהם פורז, הוטל אמש על השר במשרד האוצר, מאיר שטרית, לגבש פתרון למשבר הפיננסי ברשויות המקומיות עד ליום א' הקרוב. זאת, בהתאם להנחיות ראש הממשלה, אריאל שרון.

עם סגירת הגיליון נועד שטרית עם ראשי השלטון המקומי והציג להם את התוכנית המתגבשת לפתרון המשבר הכספי ברשויות. על פי התוכנית, ייכללו בה מספר מרכיבים ובהם:

* הקטנת הקיצוץ המתוכנן בתקציבי הרשויות המקומיות והחזרת חלק ממענקי האיזון שקוצצו בתקציב 2004. מענקי האיזון ב-2004 קוצצו ב-950 מיליון שקל, בהמשך לקיצוץ של 450 מיליון שקל ב-2003.

* גיבוש הסדר חדש בין הבנקים לרשויות המקומיות לפריסה מחדש של כל החובות וכל ההלוואות , לטווח ארוך ובריביות נמוכות יותר.

* צעדי התייעלות ברשויות המקומיות ובהם: ביטול חריגות בשכר ובתקנים; ביטול משרות וצמצום עובדים מיותרים.

* מאמץ לגביית חובות ארנונה, בסך של יותר מ-10 מיליארד שקל.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום (ג') שטרית, כי הזרמת הכספים תהיה לכל רשות מקומית בנפרד, ולא בעיסקת חבילה כוללת לכל הרשויות. זאת, בצמוד לתוכנית הבראה מפורטת, שתיחתם בין הרשות למשרד הפנים.

לדברי שטרית, ראש הרשות המקומית יידרש לחתום על תוכנית ההבראה ויהיה אחראי באופן אישי לביצועה. אם זו לא תבוצע במלואה, יוכל שר הפנים לפזר את מועצת הרשות ובכלל זה את ראש הרשות בעצמו. זאת, בנוסף לשורה של צעדים נוספים ששר הפנים יוסמך לנקוט בהם.

שטרית העריך, כי יהיו מספר רשויות מקומיות, שמצבם גרוע ביותר, שאי-אפשר יהיה להבריא אותן . לכן כנראה שלא יהיה מנוס מכינוס נכסים ופירוקן.

שטרית גילה, כי הגירעון המצטבר של הרשויות המקומיות עומד כיום על 6 מיליארד שקל. לרשויות המקומיות יש גם חובות צבורים לבנקים בסך 15 מיליארד שקל, כשמדובר בהלוואות יקרות שנלקחו בריביות גבוהות מאוד, שמקשות על הניהול השוטף של הרשויות.

שטרית האשים את שרי הפנים בעבר באחריות ליצירת הגירעונות. "המשבר לא נוצר ביום אחד ונובע במידה רבה מחוסר בקרה מצד משרד הפנים במשך שנים רבות על דרך ניהולן של חלק מהרשויות המקומיות. אף אחד במשרד הפנים לא עצר ואף לא ניסה לעצור את מי שהתפרע בתקציב. זה בדיוק תפקידו של שר הפנים. הבקרה של משרד הפנים לאורך כל השנים היתה רופפת", אמר שטרית.

שטרית מתח גם ביקורת חריפה על תפקודם של רוה"ח ברשויות המקומיות. הוא רמז, כי הם נושאים בחלק מהאחריות למשבר. "משרד הפנים מעסיק ברשויות המקומיות רואי חשבון על חשבון מענקי האיזון ומשלם המיסים. אני שואל איפה היו כל רואי החשבון כל השנים. אף אחד מהם לא הסתכל על המאזנים", שאל שטרית.

שטרית שיגר גם ביקורת מרומזת לעבר שרי האוצר הקודמים ולעבר מערכת הבנקאות, שביד קלה אישרו הלוואות יקרות לרשויות המקומיות הגירעוניות, מבלי לספק ביטחונות ראויים, תוך הסתמכות שהממשלה תחלץ אותן מהחובות.

כמה מהרשויות המקומיות לקחו הלוואות, לעיתים בריביות גבוהות מאוד. יש רשויות מקומיות שהיקף פירעון המלוות מגיע לאחוזים משמעותיים מסך התקציב השוטף. "נדהמתי לראות שאת לקיחת ההלוואות אישרו משרד הפנים ולעיתים גם משרד האוצר", אמר שטרית.