ירידות שערים בבורסה בתל אביב: נייס איבדה 13% בעקבות הדו"ח

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] טבע עלתה 2.3% למחיר שיא; קומפיוג'ן נחלשה ב-5% לאחר פרסום הדו"חות

פברואר ממשיך להסתמן כחודש שלילי בבורסה בתל אביב. אחרי הפתיחה המצוינת של 2004, השוק החל לשנות כיוון בשבועות האחרונים, כשמדדי המניות הולכים ומתרחקים מהשיאים שנקבעו באמצע ינואר.

מדד תל אביב 100 ירד היום בכ-0.8%, וכעת הוא כבר רחוק ב-6.6% מהשיא של החודש שעבר. מדד תל אביב 25 איבד 0.5% מערכו, וכעת הוא רחוק בכ-5.3% מהשיא. יתרה מזאת - היום למעשה חצה המדד לראשונה את רמתו מתחילת השנה כלפי מטה, ומחק למעשה את כל העליות מתחילת ינואר. עם זאת, לפי שעה לפחות, מצליח המעו"ף לשמור על רמת התמיכה ב-500 נקודות ולהיסחר מעליה.

המשקיעים חלוקים בדעותיהם - חלקם טוען שהתמיכה היא זמנית, ושהמעו"ף יכול לאבד אפילו עוד 30 נקודות - יותר מ-11% מהשיא שלו, לפני שנחזור למגמה החיובית. אחרים טוענים, שאם המדד יחזיק מעמד מעל ל-500 ביומיים הקרובים, צפויים המימושים להסתיים, והמגמה החיובית תחזור לשוק.

בינתיים, ההסכמה הרחבה יותר היא, שגם אם השוק ייתמך עכשיו וגם אם הוא ייפול בעוד 30 נקודות - המגמה השלילית היא עניין זמני בשוק. בימים האחרונים קראנו ראיונות עם לא מעט כלכלנים מכובדים, שמנבאים למעו"ף את כיבוש יעד 600 הנקודות עד סוף השנה. "זה אולי נראה רחוק, אבל מדובר בסך הכל בעוד 20% מהיום", אומרים הפעילים.

אנחנו דווקא נזכרים בשנת 2000 העליזה, כשהשוק רתח, וכשהוא עמד על 520 נקודות כבר נקבו ביעדים של 700 נקודות. בסוף, כזכור, נעלמו כל האופטימיסטיים והמעו"ף פתח בהידרדרות חדה שהובילה אותו עד לשפל של פחות מ-300 נקודות אשתקד. האם התסריט יחזור על עצמו? ככל הנראה לא. השוק, למרות גל העליות האחרון, עדיין לא נראה כבועה, ולכן מפולת כפי שראינו ב-2000 או ב-1994 עדיין נראית קלושה. אבל אין ספק שכבר יש לא מעט מניות יקרות, ושגם הגל החיובי שראינו אשתקד לא צפוי לחזור על עצמו, לפי שעה.

גם התל-טק, הכוכב של שוק המניות התל אביבי בשנה האחרונה, ממשיך להתממש בשיעור חד. היום צנח המדד ב-4%, והשלים בכך נפילה של 15.8% בתוך כשבועיים. הירידות היום הוסברו בעיקר בשפעה של נייס, שצנחה ב-12.9% בעקבות פרסום דו"חותיה השנתיים, תוך מחזור ענק של 70 - פי 8 מהממוצע היומי הרגיל שלה.

מהדו"חות של נייס עולה, כי הכנסות החברה ברבעון, שכוללות הכנסות מקו המוצרים הצבאיים COMINT/DF, הסתכמו בכ-63.2 מיליון דולר ונמצאות בטווח התחזית להכנסות שניתנה על ידי החברה.

אלא שמיד לאחר פרסום הדו"חות צנח מחיר המניה בכ-11% במחזור ענק. בהמשך, התמתנה במעט הירידה לכ-7%, אך ההתאוששות לא החזיקה זמן רב, ועם הפתיחה בוול סטריט חזרה המניה לנפילה חדה של 12.9%). ניתן לשער שהירידות במחיר המניה נובעות מכך שבהכללת ההוצאות החד-פעמיות, רשמה החברה רווח נקי של 42 סנט למניה (בעוד שהתחזית דיברה על רווח של 80 סנט למניה בנטרול הוצאות חד-פעמיות). עם זאת, יש לשים לב לכך שהרווח הנקי, בנטרול הוצאות חד-פעמיות, עומד על 83 סנט למניה - גבוה ב-3 סנט מהתחזית שסיפקה החברה. (הרחבה על דו"חות נייס - בעמודי שוק ההון").

כמעט שנה עברה מאז עסקת הענק של מי עדן עם דנונה האירופית, והאחים רוני וגיורא נפתלי עושים זאת שוב. היום חתמה מי עדן על עסקה עם יפאורה, לפיה תרכוש יפאורה עד 50% מפעילות המים בבקבוקים של מי עדן תמורת 110 מיליון שקל.

על פי העסקה המורכבת, מי עדן שיווק (החברה הבת של מי עדן) תקצה 38.9% ממניותיה ליפאורה-תבורי, תמורת 50 מיליון שקל. בנוסף, תקבל מי עדן את מניות יפאורה בעין גדי (50%), המוערכות לצורך כך ב-20 מיליון שקל. אם קיבוץ עין גדי יחליט למכור את מניותיו בעין גדי, תשלם יפאורה תבורי למי עדן עוד 30 מיליון שקל.

בנוסף, תעניק מי עדן שיווק אופציה ליפאורה-תבורי, לרכישת מניות נוספות בחברה, כך שלאחר מימוש האופציה תחזיק יפאורה-תבורי 50% ממי עדן שיווק, תמורת 40 מיליון שקל נוספים. במקביל, העניקה יפאורה למי עדן אופציה לרכוש 10% ממניותיה תמורת 60 מיליון שקל.

לאחר פרסום העסקה ב"גלובס", ובטרם הודיעו על כך החברות לבורסה, הספיקו מניות מי עדן לזנק ב-4%, ומניית קרור (בעלת השליטה ביפאורה) עלו בכ-1%. בשעה 00:14 עצרה הבורסה את המסחר במניה למשך כשעתיים, עד שהחברות פרסמו את ההודעה למשקיעים בבורסה. לאחר פרסום ההודעה הרשמית חודש המסחר במניות, ואלו המשיכו לטפס. מי עדן סגרה את היום בקפיצה של 5.8%, וקרור סגרה בעלייה של 8.6%. שתיהן, כמובן, במחזורים ערים מאוד.

בקרב שאר המניות נרשם היום מסחר מעורב. טבע , במחזור הגדול בשוק, עלתה ב-2.3%. אגיס , שבתקופה האחרונה חלה האטה משמעותית בנפח הפעילות בה, ריכזה היום מחזור של 13 תוך עליה מתונה של 0.1%.

גם היום נמשכה המגמה המעורבת בבנקים, רק שהיום התהפכו היוצרות. מניית לאומי , שעלתה אתמול ב-0.3%, ירדה היום ב-0.9%, ואילו מניית הפועלים , שאתמול ירדה ב-0.3% עלתה היום בשיעור זהה.

כי"ל , שזכתה לאחרונה מהמלצה חמה מלידר ושות', המשיכה היום לטפס ב-1.4%, כשמנגד ירדה מניית מכתשים אגן ב-0.4%.

במניות התל-טק נמשכו היום הירידות, כשאלווריון איבדה 6.9%, ליפמן איבדה 0.5% ואודיוקודס השילה 2.1%.

קומפיוג'ן פרסמה היום את הדו"ח לרבעון הרביעי. בחברה כמו קומפיוג'ן אין טעם להסתכל על הרווח וההפסד, אלא על תזרים המזומנים. בדומה לחברות שנמצאות בשלבי פיתוח דומים, היעד הפיננסי החשוב ביותר של קומפיוג'ן הוא להבטיח כמות מזומנים מספקת, שתאפשר לה לממן את פעילות המחקר עד להגעה לתזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת. לכן, מסרה הנהלת החברה, כי בטווח הקצר הנתונים הכספיים לפיהם יש למדוד את החברה מתייחסים ליתרת המזומנים ולקצב שריפת המזומנים.

סכום המזומנים ושווי המזומנים הסתכם בסוף 2003 בכ-60.5 מיליון דולר, ירידה של כ-6.8 מיליון דולר לעומת המזומנים שהיו בקופת החברה בדצמבר 2002. החברה הודיעה שהירידה בהיקף המזומנים הייתה נמוכה מהתחזיות לשנת 2003, הודות לעיתוי קבלת תשלומים והוצאות בפועל הנמוכות מההוצאות המתוקצבות. במסגרת התחזית ל-2004 אמרה הנהלת החברה שהיא צופה שקצב שריפת המזומנים ב-2004 כולה יהיה בטווח של 17-15 מיליון דולר. קומפיוג'ן החלה את 2004 עם 60.5 מיליון דולר בקופתה וצופה שתסיים את השנה עם 45 מיליון דולר במזומן.

מניית החברה רשמה היום ירידה של 7% במחזור ער.