עובדי בנק דיסקונט עתרו לבג"ץ בבקשה לבטל את הצמדת מדרגות המס לדפלציה

טוענים: החוק מדבר על התאמה לעליית המדד ולכן אינו מחייב עדכון אוטומטי במקרה של ירידת מחירים

האירגון הארצי של עובדי בנק דיסקונט עתר היום (ד`) לבג"ץ בבקשה לבטל את כוונת שר האוצר, בנימין נתניהו, לשנות את מדרגות המס באמצעות עידכונן בשיעור ירידת המדד.

העתירה מכוונת אל היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בבקשה שיפרש את פקודת מס הכנסה כך שמדרגות המס יתואמו מדי שנה אך ורק בהתאם לשינוי עליית המדד ולא ירידתו.

בחודש שעבר הודיע משרד האוצר על כוונתו לשנות את מדרגות המס. במסגרת זו נאמר, כי לפי פקודת מס הכנסה וללא קשר לרפורמה, בתחילת כל שנה מתבצע עדכון אוטומטי של מדרגות המס על מנת להתאימן לשינוי שחל במדד המחירים לצרכן בשנה הקודמת.

מאחר שבשנת 2003 האינפלציה היתה שלילית ומדד המחירים ירד בשיעור של 1.9%, תתבצע התאמה אוטומטית בכל חוקי המס שמטרתה לשמור על מדרגות המס בערכן הריאלי.

העובדים טוענים, כי בסעיף 120ב` לפקודה נאמר, כי ב-1 לינואר של כל שנת מס יתואמו תקרות ההכנסה לפי שיעור עליית המדד בשנת המס הקודמת. לטענתם, על-פי החוק העדכון איננו אוטומטי אלא פועל יוצא של שיעור עליית מדד המחירים ולא של כל שינוי במדד.

במילים אחרות: עדכון מדרגות המס יכול להתבצע רק במקרה של עלייה במדד, אך המחוקק לא חזה מצב של דפלציה ולכן אין בפקודה חיוב לעדכון בעת ירידת המדד. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד בני כהן.

(בג"ץ 1134/04)