ערב ביקור הבזק של אולמרט בארה"ב: הממשל מברך, בפעם הראשונה, על יזמה חד-צדדית לפינוי התנחלויות, אך מטיל ספק בביצועה

בפגישה עם פאואל יכשיר סגן ראה"מ את הקרקע לביקור שרון בוושינגטון, יפרוש את תכנית ההתנתקות

סגן ראש הממשלה, אהוד אולמרט, מגיע היום (ה') לביקור בזק בוושינגטון, לפגישות עם שר החוץ האמריקני, קולין פאואל, ועם בכירים אחרים בממשל. ערב הביקור בירך הממשל, בפעם הראשונה, על היזמה חד-צדדית של ישראל לפינוי התנחלויות ברצועת עזה, אך הטיל ספק בהוצאתה לפועל. עד עתה התחמקו דוברי הממשל מהבעת תמיכה בתכנית.

בניגוד לביקורים של רוב השרים הישראליים בוושינגטון, שמידע עליהם ניתן זמן רב מראש, הוכן ביקור אולמרט בחשאי, בימים האחרונים. דובר משרד החוץ האמריקני, ריצ'ארד באוצ'ר, אישר אמש את בואו של סגן ראה"מ, ונראה שאין זה מקרה שהביקור מתקיים מיד לאחר שהממשל סמך ידו על תכנית פינוי עזה.

אולמרט היה אמור לבקר בארה"ב בכל מקרה, להרצאות מטעם ארגון הבונדס, ו"הקפיצה" לוושינגטון היא תוספת של הרגע האחרון, לפי בקשה של לשכת ראש הממשלה. ההערכה היא שאולמרט יכשיר את הקרקע לביקור של ראש הממשלה, אריאל שרון, בוושינגטון, לפגישה עם הנשיא ג'ורג' בוש, בסוף פברואר או בתחילת מארס. הממשל טרם נתן אור ירוק לביקור שרון בגלל ספקות לגבי תכנית הפינוי מעזה.

אולמרט אמור לפרוש לפני פאואל את פרטי התכנית וידגיש כי ראה"מ נחוש בדעתו לבצעה. הדגשה זו אמורה להפיג חששות של הסטייט דיפרטמנט, שהצהרות שרון לא יגובו במעשים ושהן נועדו אולי לצרכים פוליטיים פנימיים שנובעים ממצבו האישי המיוחד. בכל מקרה, הממשל אינו מרוצה מאופייה החד-צדדי של התכנית, אם כי, כאמור, אתמול ברך עליה.

פאואל צפוי לומר לאולמרט, כי בעוד שפינוי התנחלויות כשלעצמו הוא צעד חיובי, ישראל אינה יכולה לפעול בחלל ריק. הוא יאמר, לפי הערכות, שמפת הדרכים היא המשחק היחיד בעיר --- ביטוי שדוברי הממשל השתמשו בו לא אחת --- ושהפינוי בעזה צריך להיות חלק ממערכת הסכמות עם הפלשתינים, לפי מתווה מפת הדרכים.

בכל מקרה, אולמרט עצמו מצטייר בוושינגטון כגורם חשוב לדחיפת תהליך השלום בעקבות הצהרותיו בזכות פינוי התנחלויות. אמש, בנאום במרכז הבין-תחומי בהרצליה, אמר אולמרט, כי פינוי עזה מהתנחלויות הוא "חציה אמיצה של קו פוליטי שאין ממנו דרך חזרה" וכי הדבר יתרום לביטחון ישראל.

בתדרוך לכתבים אמר אתמול דובר הסטייט דיפרטמנט, לאחר התפתלויות רבות, כי "פינוי ההתנחלויות עשוי לסייע לנו בהתקדמות ללקראת (מימוש) חזון הנשיא". אך הוא נחפז להוסיף, כי "הפינוי אינו יכול להיראות כפעולה מבודדת, הוא אינו יכול להיראות כמבודד מצעדים אחרים הקשורים בהתנחלויות וצעדים אחרים שיש לנוקטם... צעדים ששני הצדדים צריכים לנקוט כדי להגיע לפתרון בדרך של מו"מ".

בתשובה לשאלה אחרת ציין באוצ'ר, כי ארה"ב עדיין אינה יודעת אם ישראל אכן תנקוט את צעדי הפינוי שעליהם הכריז שרון. כדבריו: "אינני חושב שאני יכול לאמץ תכנית שלמה שעדיין אינה בגדר התחייבות". משפט זה מגדיר ככל הנראה את אחד ממשימותיו של אולמרט: לשכנע את פאואל ששרון אכן מתכוון לממש את תכנית הפינוי.

אך ההצהרה החשובה ביותר של פאואל, שמהווה, לדעת פרשנים, אור ירוק לפינוי ההתנחלויות היא זו: "חשוב שנתחיל להתקדם לקראת פתרון הסוגיה הזו (הפינוי) ולהסיר אותה כמוקד קושי בין הצדדים... זה יוליך אותנו בכיוון מפת הדרכים".

כהרגלו חזר פאואל על הקריאה לפלשתינים לפעול נגד הטרור, "נגד הארגונים שמתסיסים טרור, נגד אווירת האלימות"(...) ו"לנהוג באחריות, כפי שתצטרך לנהוג מדינה, כאשר זו תוקם".