מיסוי שכר דירת מגורים: שלושת המסלולים

האפשרויות: מיסוי בהתאם לחוק הפטור, הוראה 122 ותשלום כקבוע בפקודה

לאחרונה האריכה הכנסת את תוקפו של חוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים) (הוראת שעה), התש"ן-1990 (להלן: "חוק הפטור"). הארכת תקפו של החוק מאפשרת לנישום יחיד, המשכיר דירת מגורים שבבעלותו, לבחור להתחייב במס באחד משלושה מסלולים:

* המסלול הראשון הוא חיוב במס בהתאם להוראות חוק הפטור.

* המסלול השני הוא ניצול הוראת סעיף 122 לפקודת מס הכנסה.

* המסלול השלישי הוא שלא לנצל את ההקלות הקבועות בחוק הפטור או בסעיף 122 לפקודה, אלא לשלם מס בגין דמי השכירות בהתאם להוראות הכלליות של פקודת מס הכנסה.

נסקור את היתרונות והחסרונות שבכל אחד משלושת המסלולים:

מיסוי בהתאם לחוק הפטור - חוק הפטור קובע, כי יחיד שהייתה לו בשנת המס הכנסה של דמי שכירות מהשכרת דירת מגורים אחת או יותר, המשמשת למגורים, לשוכר שאף הוא יחיד, יהא פטור ממס על הכנסה זו. הפטור מוגבל בתקרה, שגובהה, נכון לשנת 2003, 7,540 שקל לחודש השכרה (כ-1,700 דולר לחודש). יחיד (לרבות בן זוגו וילדיו עד גיל 18) שהייתה לו בשנת המס הכנסה מהשכרת דירות מגורים, העולה על התקרה האמורה, "מוענש", והוא יזכה לפטור רק בגין הכנסה בגובה הנוסחה הבאה:

התקרה - ההפרש בין דמי השכירות החודשיים לתקרה. לדוגמא: יחיד שהפיק הכנסת שכירות בסך 8,540 שקל לחודש, יזכה לפטור בגובה 6,540 שקל לחודש בלבד. כמו כן, כתנאי לפטור, נדרש מסמך בכתב ידו של המשכיר המאשר כי הדירה משמשת לו למגורים בלבד. בנוסף, נישום שבחר ליהנות מהוראות חוק הפטור, לא יוכל לנצל את ההטבה הקבועה בתקנות מס הכנסה (שיעור פחת לדירה מושכרת למגורים) (להלן: "תקנות הפחת המואץ"), התשמ"ט-1989, לפיהן בעל דירה שהייתה מושכרת למגורים במשך כל שנת המס, יהא זכאי לנכות מהכנסתו באותה שנה מהשכרת הדירה 2% משווי הדירה. אולם, הוא יוכל ליהנות מהוראות פחת אחרות הקבועות בדין, לרבות ניכוי סכומים ששילם לפינוי דייר מוגן.

מיסוי בהתאם להוראות סעיף 122 לפקודת מס הכנסה - סעיף זה חל גם הוא על יחיד, שהפיק בשנת המס הכנסה מהשכרת דירה למגורים. הסעיף קובע, כי נישום כאמור יהא רשאי לשלם על ההכנסות מהשכרת הדירה מס בשיעור 10% בלבד. לאור תיקון 132 לפקודה, בוטלה תקרת ההנחה שנקבעה בסעיף, וכיום ההנחה על פי הסעיף אינה מוגבלת בתקרה. יחיד שבוחר במיסוי על פי סעיף 122 לפקודה, לא יהיה זכאי לניכוי פחת או הפחתה אחרת בשל הדירה, וכן לא יוכל לנכות הוצאות שהוצאו בייצור הכנסה מדמי השכירות. בנוסף, לא יהא זכאי לקיזוז, זיכוי או פטור מהכנסת דמי השכירות או המס החל עליה.

תשלום מס כקבוע בפקודת מס הכנסה - שיעור המס במקרה זה הוא בהתאם לשיעור המס השולי החל על הנישום, אולם מנגד, ניתן יהיה לנכות פחת, הפחתות, הוצאות וכדומה מהכנסת השכירות, וכן ניתן לנצל זיכויים, ניכויים או פטורים להם זכאי המשכיר בגין ההכנסה או המס על ההכנסה.