תוכנית של הבסס"ח והמערכת הבנקאית למימון עיסקאות ייצוא לתעשיינים ב-400 מ' ד'

הסיוע ברכישת חומרי גלם יאפשר לייבא חומרי גלם למפעלים ללא בתשלום מראש; מבלי להגדיל את האובליגו וללא צורך בהעמדת בטוחות בנקאיות למלוא גובה העיסקה

תעשיינים יוכלו מעתה לממן עסקאות ייצוא באמצעות תוכנית משותפת של הבסס"ח (החברה הישראלית לביטוח אשראי מקבוצת הכשרת היישוב) והמערכת הבנקאית, אשר תעמיד מימון של כ-400 מיליון דולר בשנת 2004. במקביל תסייע הבסס"ח, בשיתוף בנק אינווסטק, במימון ייבוא חומרי גלם למפעלים, ללא צורך בתשלום מראש או בבטוחות בנקאיות מלאות.

כך אמר אתמול (ב') מנכ"ל התאחדות התעשיינים, יורם בליזובסקי. לדבריו, היוזמה לתוכנית, שגיבשה התאחדות התעשיינים, נבעה ממצוקת האשראי במשק.

במסגרת ההסכם, יוכלו חברי התאחדות התעשיינים לממן עסקאות ייצוא, באמצעות מימון בהיקף של 400 מיליון דולר מהבנקים, אשר יגובה בביטוח האשראי של בסס"ח.

בליזובסקי אמר, כי "מטרת התוכנית היא להעמיד מקור מימון לתעשיינים שיאפשר לגשר על פני פער הזמנים בין המשלוחים לבין קבלת התמורה מהלקוחות, וכן יאפשר ניכוי חובות הלקוחות מהמאזן, תוך שיפור היחסים הפיננסיים בדו"חות הכספיים". בליזובסקי הוסיף, כי קונים, אשר כנגד המשלוחים אליהם מבקש היצואן מימון, יוכנסו לתוכנית לפרקי זמן מוגדרים. הבנק יוגדר כמבטח לאותם קונים מבחינה משפטית-ביטוחית, והייצואן ימשיך וינהל את הפוליסה ומכסות האשראי הרלבנטיות מול בסס"ח עבור הבנק, אשר כאמור ניכה את החוב.

לדברי בליזובסקי, התוכנית דומה בעיקרה לעסקאות פקטורינג. הוא הוסיף, כי יתרונותיה הם במחיר ובניהול. לדבריו, עלויות גיוס הכסף של המערכת הבנקאית נמוכות מעלויות גיוס הון של כל חברה מממנת, וניהול הגבייה מול הקונים נשאר בשליטת התעשיין, ללא התערבות של גורם שלישי.

הסיוע ברכישת חומרי גלם יאפשר לייבא חומרי גלם למפעלים ללא בתשלום מראש. זאת, מבלי להגדיל את האובליגו וללא צורך בהעמדת בטוחות בנקאיות למלוא גובה העיסקה.