הערכת נציבות המים: אם תתגשם התחזית לגשם בסוף השבוע - סכר דגניה ייפתח

כיום עומד מפלס הכינרת על 98 סמ' מתחת לקו האדום העליון

אם התחזיות יתגשמו ובסוף השבוע אכן יירדו גשמים רבים, לא יהיה מנוס מפתיחת סכר דגניה המזרים מים לירדן הדרומי ומשם לים המלח, כך העריכו אתמול (ב') בנציבות המים. בראשית החורף פרסמו נציבות המים ומקורות תחזית לפיה קיים סיכוי של 30% לפתיחת הסכר. לפני כשבועיים עודכנה התחזית, לפיה קיים סיכוי של 70% לפתיחת הסכר.

כיום עומד מפלס הכינרת על 98 סמ' מתחת לקו האדום העליון, שבו מציפה הכינרת את רחובות טבריה. בשל הזרימות המוגברות של נחלי אגן ההיקוות, ממשיך המפלס לעלות בכ-1 סמ' בכל יום.

מראשית חורף 2004 עלתה הכינרת ב-1.28 מ', שהם 218 מיליון מ"ק מים, כתפוקה דו שנתית של מתקן התפלה גדול.

יחד עם זאת, מזהירים בנציבות המים, שמצבם של שני האקוויפרים הנוספים - אקוויפר ההר ואקוויפר החוף, לא השתפר במהלך החורף, בשל מיעוט הגשמים במרכז הארץ ובדרומה.

בשני האקוויפרים חסרים כיום בין 800 מיליון מ"ק מים ל-1 מיליארד מ"ק מים, כאשר דרום אקוויפר החוף מתאפיין במפלסים נמוכים במיוחד. יצויין, שבראשית חורף 2003 עמד הגירעון על כשני מיליארד מ"ק מים.

המפלסים הנמוכים של האקוויפרים גורמים לריכוזי זיהום גדולים ולעליית המליחות הנובעת מחדירת מי ים ומחדירת מים מליחים. תהליכים אלה מחייבים פסילת בארות או טיפול מקדים למים לפני אספקתם לצרכנים. יחד עם זאת, מצבה המשופר של הכינרת מאפשר לצמצם את השאיבה מאקוויפרים אלה עד למינימום האפשרי.

בעקבות החורף הגשום, ובעקבות דרישת החקלאים, הודיע נציב המים, שמעון טל, על צמצום הקיצוץ בהקצאת המים לחקלאות מ-50% ל-38%.