ורינט רכשה את החטיבה הביטחונית של אי.סי.טל בתמורה ל-35 מיליון ד' במזומן

היקף הכנסות החטיבה הבטחונית ב-2003 נאמד בכ-10 מיליון דולר וההפסד הסתכם בכ-5 מיליון דולר

אמש חתמו החברות ורינט מערכות (VRNT), אי.סי.איי טלקום (ECIL) ואי.סי.טל (ECTX) על הסכם במסגרתו רכשה ורינט את אי.סי.טל בתמורה ל-35 מיליון דולר במזומן. העיסקה כוללת רכישה של עיסקי יירוט התקשורת של אי.סי.טל, כמה מנכסי אי.סי.טל וכמה מהתחייבויותיה. החברות מסרו כי העיסקה צפויה להסגר בתוך 60 יום.

ורינט הודיעה כי לרכישה לא תהיה השפעה מדללת על הרווח למניה של שנת 2004 (בנטרול הוצאות חד-פעמיות). בית ההשקעות ליהמן ברדרס סיפק שירותי יעוץ לורינט. סיטיגרופ גלובאל מרקטס סיפק שירותי ייעוץ פיננסיים לאי.סי.טל.

עם השלמת העיסקה צפויים מרבית מעובדי החטיבה הביטחונית לעבור אל ורינט. כחלק מהעיסקה, יתקשרו שתי החברות בכמה הסכמים נוספים המסדירים את העברת הפעילות לורינט ואת החלוקה העתידית של הטכנולוגיות, הנכסים וההתחייבויות האחרות בין החברות. עוד הודיעו החברות, כי מכירת הפעילות וההסכמים הקשורים צפויים לבוא לידי ביטוי בתוצאות של אי.סי.טל ואי.סי.איי (המחזיקה בכ-58% מאי.סי.טל) ברבעון הראשון של 2004.

ורינט מספקת פתרונות אנליטיים מבוססי תוכנה לירוט תקשורת, אבטחה, ומעקב באמצעות וידאו דיגיטלי ומודיעין עיסקי ברמת הארגון. מההודעה שפירסמה היום החברה עולה, כי הרכישה תספק לה יכולות בתחום יירוט תקשורת בהיקפים גדולים וכן יכולות ניתוח של תקשורת קול ונתונים. טכנולוגיות אלה ישולבו בפורטפוליו הפתרונות של ורינט בתחום יירוט רשתות תקשורת. כמו כן יצטרפו אל ורינט לקוחות אי.סי.טל מאיזורי אסיה פסיפיק ואמריקה הלטינית.

דן בודנר, נשיא ומנכ"ל ורינט אמר עם פירסום ההודעה: "רכישה זו מחזקת את מגוון הפתרונות של ורינט ללקוחות ממשלתיים ולרשויות אכיפת החוק, בתחום יירוט התקשורת. היא מאפשרת לחברה להגביר את יכולת איסוף המודיעין המבצעי שלה, מכמויות גדולות של מידע בלתי מובנה. משך כמה שנים עבדנו עם אי.סי.טל כשותפים עסקיים. אנחנו מאמינים שהיכרותנו עם המוצרים והעובדים יאפשרו לנו לשלב ביתר קלות את עיסקי יירוט התקשורת של אי.סי.טל עם עסקיה של ורינט".

דורון ענבר, דירקטור באי.סי.טל ומנכ"ל אי.סי.איי אמר, כי "לאחר השלמת העיסקה תוכל אי.סי.טל להתמקד בפעילות הליבה שלה, תחום התקשורת האזרחי. התחת ההנהלה החדשה מתעתדת אי.סי.טל לגבש תוכנית התייעלות מקיפה, במטרה לחזור לתוואי של צמיחה ורווחיות ולמצות את מלוא הפוטנציאל שלה".

אחת השאלות המרכזיות כעת היא, למה שילמה ורינט 35 מיליון דולר. בדו"חות שפירסמה היום אי.סי.טל אין ביטוי להכנסות היחידה הביטחונית (שנמכרה), אבל אם מסתכלים על תוצאות הרבעון הקודם ניתן לראות שברבעון השלישי תרמה יחידה זו הכנסות בסכום של כ-2.2 מיליון דולר בלבד (היחידה שפונה לשוק התקשורת תרמה ברבעון השלישי הכנסות בסכום של כ-7.8 מיליון דולר).

מדובר בקצב שנתי של פחות מ-10 מיליון דולר. יתרה מזאת, מדו"חות החברה עולה, כי ב-2003 כולה ייצרה החטיבה הביטחונית לאי.סי.טל הפסד נקי של כ-5 מיליון דולר (ברבעון הרביעי ייצרה חטיבה זו הפסד נקי של כ-3 מיליון דולר).

גם אם יוצאים מנקודת הנחה שהסינרגיה בין החברות וכוח המכירות של ורינט יגרמו לעלייה של 100% בהכנסות השנתיות של יחידה זו (לכ-20 מיליון דולר), והיא תתחיל להרוויח במקום להפסיד, סכום הרכישה עדיין נראה גבוה מדי. כאן יש להדגיש, כי לאור העובדה שורינט קיבלה ייעוץ פיננסי מבית ההשקעות ליהמן ברדרס, שאינו בדיוק קוטל קנים ושיש לו רקורד מוכח, סביר להניח שיש היגיון מאחורי הסכום.

וכאן עולה השאלה, האם חלק מהנכסים שקיבלה ורינט במסגרת העיסקה הם מזומנים מקופתה של אי.סי.טל. מהדו"חות שפירסמה היום אי.סי.טל עולה, כי היא סיימה את הרבעון הרביעי עם מזומנים בסכום של כ-30 מיליון דולר (לעומת כ-34.4 מיליון דולר ברבעון הקודם).

בכל מקרה, אין ספק שהרכישה כדאית מאוד לורינט, הודות לסינרגיה הרבה שהיא טומנת בחובה, במוצרים ובאזורי פעילות כאחת. בנושא המוצרים יש לציין, כי בחלק ממוצרי היחידה הביטחונית של אי.סי.טל היא מתחרה בורינט, ובחלקם היא שיתפה איתה פעולה. כאן עולות שתי סוגיות נוספות: האם ורינט תבטל כעת את קווי המוצרים המתחרים, והאם ביטול התחרות היה גורם שנלקח בחשבון בחישוב סכום הרכישה.

בנושא הסינרגיה באיזורי הפעילות אומר רוני וולקן, אנליסט בחברת הייעוץ האסטרטגי פורסייט, כי "אי.סי.טל פונה לשווקים במדינות העולם השלישי, בעוד שורינט חזקה יותר באמריקה הצפונית. כך שיש כאן סינרגיה חזקה. הרכישה תאפשר לורינט לבצע מכירות צולבות, ולפנות לשווקים משלימים. אין ספק שהכנסות אי.סי.טל מהתחום הבטחוני נשחקו מאוד בשנה האחרונה. אבל היתרונות האסטרטגים הם אלה שנתנו את טון ברכישה הנוכחית".

נזכיר, כי במקור מכרה אי.סי.טל מערכות לניטור קווי תקשורת לגופי ביטחון. בשנים האחרונות היא הסבה את מוצריה מהשוק הביטחוני לאזרחי והתמקדה בשוק התקשורת, עם מוצרים שמטפלים בגילוי הונאות ברשתות תקשורת ובבדיקה של איכות השירות ברשתות אלו. בין היתר, מאפשרת הטכנולוגיה של אי.סי.טל לנטר את האינטרנט. אחד המוצרים היותר אטרקטיביים של החברה, הן מערכות לבחינת איכות שירות בתחום ה-VOIP) VOIP היא טכנולוגיה חדשה שלא יכולה להצליח בלי בקרת איכות מאוד צמודה ואמינה).

עם מכירת החטיבה הביטחונית, תתמקד אי.סי.טל בתחום גילוי הונאות ברשתות תקשורת קול ונתונים, בבדיקת איכות שירות ב-VOIP ובאבטחת הכנסות. הסוגייה החשובה בעניין זה היא, מה יעלה כעת בגורל החברה. בעבר דובר על משא ומתן לרכישה על-ידי קומברס, אמדוקס, טי.טי.איי וחברה אמריקנית. ככל הידוע, נכון ללפני כמה ימים, אף אחת מאפשרויות אלה לא עומדת על הפרק.

"אני משער שכעת אי.סי.טל תהיה אטרקטיבית יותר למכירה לחברות בתחום הבילינג, בפרט לאור העובדה שהיא נחשבת מובילה בתחום גילוי הונאות", אומר רוני וולקן מפורסייט. "בשנתיים האחרונות הניבה חטיבת התקשורת של אי.סי.טל הכנסות בהיקפים גבוהים יותר מאלו שהניבה החטיבה הבטחונית. למרות זאת, החטיבה הבטחונית העסיקה רבות את הנהלת החברה. אני משער שהמיקוד יועיל כעת לחברה".

כזכור, לקראת סוף ינואר הודיעה אי.סי.טל על מינוי מנכ"ל חדש (איתן נאור), שהגיע מתפקיד בכיר באמדוקס. וכאן עולה סוגייה נוספת: למה נבחר בכיר לשעבר מאמדוקס לנהל את החברה דווקא עכשיו, ולמה בעצם עזב נאור תפקיד בכיר באמדוקס, אם ידע שפעילויות החברה עומדות להמכר בתוך תקופה קצרה. האם נאור הגיע כדי להכשיר את אי.סי.טל לקראת מכירה, או כדי לנסות לפתח אותה הלאה?.

גורמים בענף התקשורת טוענים, כי בשני המקרים יאלץ כעת נאור לבצע קיצוץ חד בכוח האדם וקיצוצים אחרים הקשורים בארגון החברה מחדש. פרט לכך צריך לזכור, שבמהלך השנים האחרונות עזבו את החברה סמנכ"ל הפיתוח שלה, סמנכ"ל השיווק והמכירות, סמנכ"ל ההנדסה, וכמה מהעובדים המובילים שלה. כל אלו לא בדיוק צפויים להקל עליו את העבודה.

בצד החיובי של התמונה יש לציין, כי חברות שפיתחו טכנולוגיה יעילה בתחום גילוי ההונאות ואבטחת הכנסות הפכו בשנים האחרונות ליעד רכישה אטרקטיבי של חברות הבילינג הגדולות. ריבוי ההונאות ברשתות תקשורת וסוגיות של אבטחת הכנסות גורמים בשנים האחרונות הרבה מאוד כאב ראש למפעילי התקשורת.

בתקופת המשבר בענף התקשורת נגרמו למפעילי התקשורת נזקים חמורים ביותר בתחום ההכנסות והרווחים, כתוצאה מהונאות ברשתות תקשורת, ומבעיות של אבטחת הכנסות. בהיעדר מערכת יעילה לגילוי הונאות ולאבטחת הכנסות, יכולים היקפי ההכנסות שלא מגיעים אל יעדם (כלומר, אל מפעיל התקשורת) להסתכם בסכומים משמעותיים ביותר. כתוצאה מכך אף מפעיל תקשורת לא מרשה לעצמו כיום לעבוד בלי מערכת כזו.

אבל צורך לחוד ומציאות לחוד. מסתבר שפיתוח מערכת יעילה כזו אינו עניין פשוט. בעבר ניסתה אקזקט (שנרכשה לאחרונה על-ידי אמדוקס) לפתח מערכת כזאת, ואף טענה שיש ברשותה מערכת עובדת. אבל גורמים בענף הבילינג טוענים, שלמרות היכולות המצויינות של אקזקט בנושא איסוף נתונים מרשתות תקשורת נתונים, היא לא הצליחה לפתח מערכת יעילה בתחום גילוי ההונאות ברשת.

ככל הידוע, גם לאמדוקס אין כיום מערכת יעילה בתחום זה. לכן, אין זה מן הנמנע, שאם המערכת של אי.סי.טל מסוגלת להראות ביצועים טובים ביחס למתחרים, אמדוקס יכולה לגלות עניין מחודש ברכישתה.

וכאן עולה שוב נושא המנכ"ל החדש של אי.סי.טל. אין ספק, שכמי שמגיע מתחום הבילינג אמור נאור להכיר מקרוב את שוק היעד של אי.סי.טל. אין גם ספק שכעת, לאחר הוצאת התחום הביטחוני, יכולה אי.סי.טל להתמקד בתחום התקשורת, ואולי אף לשפר ביצועים. מצד שני, אם החברה לא תמכר, צפוי לה עתיד צנוע ביותר.

מאחר שחברות הבילינג, בפרט הגדולות שבהן, יאלצו בקרוב להציע למפעילי התקשורת מערכות לגילוי הונאות כמרכיב חיוני במערכת הכוללת, ומאחר שרובן מעוניינות להציע פתרון עצמאי מקצה לקצה, והרבה פחות נוטות לעבודה עם שותפים, סביר להניח שבשלב מסויים הן ירכשו חברות שפיתחו מערכת לגילוי הונאות ואבטחת הכנסות. אם אי.סי.טל לא תמכר לחברת בילינג, היא עלולה למצוא עצמה בהתמודדות מול ענקיות הבילינג וכלל לא בטוח שהיא מעוניינת בכך.

בינתיים, בין לקוחותיה הגדולים של אי.סי.טל בשוק התקשורת נמנות בריטיש טלקום, דויטשה טלקום, טלפוניקה, AT&T ומפעילי תקשורת נייחת נוספים מסוג RBOCs. לקוחות אלה אמורים להגדיל את ערכה לרכישה.

אמש פירסמה אי.סי.טל דו"חות כספיים לרבעון הרביעי של 2003 ולשנה כולה. מהדו"חות עולה, כי הכנסות החברה ברבעון הרביעי מתחום התקשורת (בניכוי ההכנסות מהתחום הבטחוני) הסתכמו בכ-5.6 מיליון דולר. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד נקי של כ-11.6 מיליון דולר, או 65 סנט למניה.

הרווח הגולמי של החברה ירד מכ-3 מיליון דולר ברבעון הקודם, לכ-1.75 מיליון דולר ברבעון הרביעי. שולי הרווח הגולמי עומדים על כ-31.36% (לעומת כ-36.77% ברבעון הקודם). ההפסד התפעולי של החברה ירד מכ-9 מיליון דולר ברבעון הקודם, לכ-8.2 מיליון דולר ברבעון הרביעי.

בסיכום שנתי רשמה החברה הכנסות בסכום של כ-29 מיליון דולר (בניכוי הכנסות החטיבה הבטחונית ברבעון הרביעי) והפסד נקי של כ-41 מיליון דולר, או 2.26 סנט למניה. ההפסד התפעולי השנתי של החברה מסתכם בכ-36 מיליון דולר.

אי.סי.טל סגרה את 2003 עם מזומנים בסכום של כ-30 מיליון דולר (אם היא לא העבירה מזומנים לורינט במסגרת הרכישה, ואם אי.סי.איי לא תקבל מזומנים כחלק מהמכירה, צפויה קופת המזומנים של אי.סי.טל להסתכם בכ-65 מיליון דולר). במהלך הרבעון הרביעי שרפה החברה כ-4.4 מיליון דולר.