האופטימיות גוברת: עלייה חדה של 8 נקודות במדד אמון הצרכנים של ישראל בינואר

המדד - 72 נקודות - הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2001 ^ שיפור ניכר בתחזיות לגבי המצב הכלכלי והמצב האישי בעוד חצי שנה ^ עדיין אין שינוי בכוונות הצריכה

מדד אמון הצרכנים של ישראל זינק בחודש ינואר 2004 ב-8 נקודות לרמה של 72 נקודות (1996-100), הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2001. המדד גבוה כיום ב-22 נקודות מרמת השפל שנרשמה במארס 2002 - 50 נקודות - ונמוך ב-34 נקודות מהשיא של 106 נקודות שנרשם בינואר 1997 וביולי 1999.

לאחר כמה חודשים של תנודות במדד, אשר השאירו אותו בסוף השנה ברמה של אוגוסט 2003, חל בחודש האחרון מפנה חיובי בהערכות הציבור. השיפור ניכר בכל מרכיבי המדד: בשיעור קל לגבי ההערכה הפסימית לגבי המצב הכלכלי הנוכחי בארץ (82% פסימיים לעומת 85% בחודש שעבר) ובשיעור ניכר למדי בתחזיות לגבי המצב הכלכלי והמצב האישי בעוד שישה חודשים. בתחזיות אלו עלה הפעם, לאחר הפסקה ארוכה, שיעור האופטימיים על שיעורם של הפסימיים. נראה, כי התחושה שהמיתון עומד בשלבים האחרונים שלו מתחילה לחדור לתודעת הציבור.

מדד אמון הצרכנים של ישראל מתפרסם מדי 10 בחודש, על ידי גלובס מחקרים, בהתבסס על סקר בקרב מדגם מייצג של 500 איש/ה. המדד - ייחודי מסוגו בישראל - הינו מדד מוביל, כלומר בעל יכולת ניבוי וחיזוי מוכחת גם לגבי תנודות בתוצר ובפעילות הכלכלית של המשק. מחקר שערך בנק ישראל אושש את יכולת הניבוי הגבוהה של המדד. בחוברת המדד, היוצאת היום לאור, נכללים הפילוחים והפרופילים המלאים של מגמות הצריכה במשק הישראלי בחצי השנה הקרובה.

ניתוח גלובס מחקרים מגלה, כי לראשונה מזה זמן, ניכר שיפור בהערכת הציבור גם בקבוצות אשר עד עתה היו יחסית פסימיות, כמו צעירים ובעלי הכנסה ממוצעת ומטה. פילוח דמוגרפי של המשיבים מגלה, כי דווקא בקרב בעלי הכנסה גבוהה ישנה עלייה מסויימת בפסימיות האישית.

מממצאי חוברת המדד עולה עוד, כי למרות הירידה בפסימיות ניכרת עדיין יציבות בכוונות הצריכה של הציבור. נראה כי כדי לקבל שינוי חיובי בדיווחים על כוונות הקנייה יהיה צורך בשיפור מתמשך של המדד, ובעיקר שיפור ניכר בהערכת הציבור את המצב הכלכלי השוטף.

ראו הרחבה היום ב"גלובס הערב", במהדורה המודפסת.