עדיין תלויים בגורמים חיצוניים

מידת ההצלחה של המהלך שמוביל נתניהו מותנית במספר תנאים משלימים, שבחלקם תלויים בשר האוצר ובחלקם אינם נתונים לשליטתו

הוזלת המוצרים שקולה להגדלת ההכנסה הפנויה של הציבור, ולכן היא צפויה לדחוף לגידול בצריכה הפרטית ובכך להאצת הפעילות הכלכלית הכוללת. מבחינה זאת נכונה גישתו של שר האוצר, שמחפש דרכים לזירוז תהליך היציאה מן המיתון העמוק שבו שרוי המשק.

אולם במהלך שננקט טמון גם היבט חברתי, שכן מערך המיסים העקיפים הוא רגרסיבי ביסודו, כלומר: השכבות החלשות נפגעות ממיסים אלה יחסית יותר מהשכבות החזקות. לכן, הפחתת המיסים הללו מקטינה את השפעתם הרגרסיבית.

המשכת תהליך הגידול בתצרוכת, דהיינו גידול הביקושים, צפוי גם לתמוך בהמשך בהגדלת התעסוקה דרך המכפילים השונים, כך שהמהלך של נתניהו נכון גם מהיבט זה.

עם זאת, מידת ההצלחה של המהלך מותנית במספר תנאים משלימים, שבחלקם תלויים בשר האוצר ובחלקם אינם נתונים לשליטתו. הגורם הראשון קשור למידת יכולתו לעמוד בלחצים שמפעילים עליו חבריו השרים להגדיל את תקציביהם. נכון להיום מצהיר שר האוצר, שהוא ימנע כל פריצה במסגרת התקציב הכוללת, וכל סעיף הוצאה שיגדל - יחייב הקטנה בסעיפים אחרים.

הניסיון בחודשים האחרונים מצביע על שחיקה מסוימת בכושר העמידה של שר האוצר בלחצים כאלה, ולכן חשוב לחזק את ידיו שלא לסטות מהמסגרת עליה הוא מצהיר. רצוי גם שלא יתרגש יתר על המידה מזעקות השבר הפופוליסטיות של עמיתיו. רצוי עם זאת לשקול שינוי משמעותי בסדרי העדיפויות בתקציב, ואת זה להשליך לפתחם של הזועקים.

הגורמים שעליהם אין לו שליטה, קשורים למצב הגיאופוליטי האיזורי ולמצב המקרו העולמי. ברור שכל הפחתה ברמת העימות עם הרשות הפלשתינית תחזק את המגמות הכלכליות החיוביות הטמונות במהלך הפחתת המיסים. כל החרפה ברמת העימות, תנטרל חלק כזה או אחר מן המהלך. מצב המקרו העולמי יכול לתגבר משמעותית את המרכיבים החיוביים הטמונים במהלך, אך הוא עלול גם לנטרל אותו.

אם מגמת ההתרחבות הכלכלית תימשך, צפוי המהלך של שר האוצר לתת דחיפה נוספת לתהליך צמיחה, שתישען בעיקרה (לפחות בתחילת התהליך) על גידול בייצוא. אולם אם תיעצר הגאות בעולם, ואפשרות כזאת בהחלט קיימת (ישנם איומים רבים ומגוונים על התהליך), המהלך של נתניהו יישאר מינורי והשפעתו תהיה זניחה יחסית.

המהלך של נתניהו הוא ביסודו בכיוון הנכון, ויש לחזק את ידיו בביצועו. ניתן לפתור חלק נכבד מזעקות השבר על-ידי מתן פתרונות תקציביים נקודתיים לבעיות אמיתיות, תוך הימנעות מפתיחת חזיתות מאבק רחבות, שעלולות לנטרל את המהלך בכללותו.

*** הכותב הוא מרצה לכלכלה בקריה האקדמית קרית אונו.