המתמודדות ברכבת הקלה בת"א: בומברדייה היא רק סימפטום

מבקרות את התנהלות נ.ת.ע וועדת המכרזים * גורם ממשלתי: להתייחס בערבון מוגבל לטענות, חלק מהעניין הוא מניפולציות לשפר עמדות ערב הגשת המכרז

הקבוצות המתמודדות בפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב מותחת ביקורת חריפה על התנהלות נ.ת.ע וועדת המכרזים בנוגע לדרישות המקדימות את המכרז.

על רקע פרישת בומברדייה ופירוק קבוצת אדנים טוענות המתמודדות, כי "בומברדייה זה רק סימפטום". נציגי הקבוצות השונות אומרים, כי פרישתה של בומברדייה אינה מפתיעה על רקע ההתנהלות האגרסיבית של ועדת המכרזים.

הרקע למשבר בין הקבוצות ל-נ.ת.ע התעורר לאחרונה לאור דרישת ועדת המכרזים לחתום על שני מסמכים: במסמך הראשון letter of acknowledgement, הקבוצות התבקשו לחתום על הצהרה לפיה קראו את מסמכי המכרז והם מסכימים לתוכנו.

במסמך השני הקבוצות מתבקשות למנות מטעמם נציג קבוע לזמן בלתי מוגבל מבלי שניתן יהיה להחליפו. פניות הקבוצות ליועץ המשפטי והכלכלי בוועדה, שי סולברג, לביטול הגזרות נדחו.

אחד מנציגי הקבוצות אמר ל"גלובס": "אנחנו לא יכולים לחתום על המסמכים האלה, כי אנחנו לא מסכימים לכל מה שכתוב במסמכי המכרז. איפה נשמע שחפירות ארכיאולוגיות או בעיות בקרקע הם באחריות היזם. מישהו עושה פה מעשה מאוד לא אחראי.

"הדרישות של נ.ת.ע מוגזמות ומכשילות. ככה לא עושים BOT - שותפות אמיתית בין סקטור פרטי לציבורי משמעו יותר קשב", אמר.

גורם מקבוצה אחרת אמר, "ההתעקשות של נ.ת.ע על עניינים בירוקרטיים היא לא מובנת, הרי בכל מקרה חוזה הזכיינות צפוי להשתנות. בפרויקט המקביל בירושלים החוזה עבר שינויים דרמטיים. נ.ת.ע מסיטה את תשומת הלב מהמכרז לעניינים טכניים שוליים. במקרה הטוב בתוך חודשיים עד שלושה יישארו רק שתי קבוצות".

נציג של קבוצה אחרת הוסיף ואמר: "בתנאים שנ.ת.ע מציעה היום יהיה מאוד קשה להתקדם, שלא לדבר על לגייס מימון ולהגיע לסגירה פיננסית. הדרך היחידה לעצור את הטירוף הזה היא לשנות את הפרויקט ולבטל את כל נושא המינהור שמייקר את הפרויקט ומגדיל את הסיכון באופן דרמטי".

לדבריו, הפרויקט יעלה למדינה הון ולא בטוח שזוהי הוצאה מוצדקת. "הפרויקט בנקודה מאוד רגישה ועל פניו אפשריים שלושה תרחישים: שתי קבוצות יגיעו לקו הסיום, יבטלו את שיטת ה- BOT ויעשו את הפרויקט מתקציב ממשלתי".

לטענתו, אסור למדינה להקל ראש בפרישתה של בומברדייה. "יזמים פרטיים בורחים ממקום שלא מרוויחים בו ולכן יש להתמודד עם השאלות העולות", אמר.

המדינה משדרת אווירה של עסקים כרגיל. בכיר בפרויקט אמר: "בומברדייה בורחת פעם שנייה מבלי שהיא מצביעה על בעיה או קושי בפרויקט. החשש הוא שמודבר במשהו פוליטי לאו דווקא מסחרי כלכלי. קשה להבין את ההתנהלות של בומברדייה, כי מדינת ישראל היא לקוח חשוב של החברה.

"החשש כי פרישתה מקטין את התחרות הוא מדאיג, אך הניסיון מלמד כי גם בשתי הצעות ניתן לקבל מחיר תחרותי. הפרויקט הוא גדול, יקר, מסוכן ומורכב אבל אין כוונה ממשית לבצע שינויים מהותיים", אמר.

נציג אחר אמר, כי יש להתייחס לתלונות הקבוצות בעירבון מוגבל, "חלק מהעניין הוא מניפולציות לשפר עמדות ערב הגשת מכרז".

בקבוצות דוחים את הטענה. "נ.ת.ע יוצרת רתיעה בקרב הקבוצות, העלות והסיכונים הם עצומים ולכן נדרש שיתוף פעולה ורגישות. נ.ת.ע מחויבת ללוח זמנים מקודש גם במחיר שבו תמצא את עצמה בקו סיום ללא מתמודדות", אמרו.

פרויקט הקו האדום ברכבת הקלה בת"א התפרסם במכרז בשיטת ה- BOT , כיום לאחר פרישת בוברדייה נותרו שלוש קבוצות מתחרות: קבצת MTS - מטרו טרנספורטיישן סולושן, הכוללת את סימנס מגרמניה, AECON מקנדה, HTM מהולנד, אפריקה-ישראל ואגד.

קבוצת אשטרום, הכוללת את אלסטום וקונקס מצרפת, אשטרום ושיכון ובינוי; קבוצת ספידן, הכוללת את אנסאלדו מאיטליה, דייאו אינטרנשיונל מקוריאה, שפיר הנדסה, אביב, גרנית הכרמל ובייטמן הנדסה. היקף הפרויקט יותר מ-1.3 מיליארד דולר. אורך הקו יהיה 22 ק"מ, מהם 10 ק"מ במנהרה.

נ.ת.ע מנהלת את מכרז ההקמה והתפעול של הקו האדום במקצועיות ותוך שיתוף פעולה והקשבה לקבוצות המתמודדות בו. מסמכי המכרז קיבלו שבחים רבים מהמתמודדים.

כאסטרטגיה, ועדת המכרזים דואגת לקיום כללי המכרז ולשמירת האינטרסים של המדינה, תוך שמירה על לוח הזמנים של הפרויקט. יחד עם זאת, בכל הליך מכרזי קיימים חילוקי דעות כחלק ממו"מ. הוועדה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם הקבוצות המתמודדות בניסיון לבוא למצוא פתרון לכל בעיה.

בתגובה אמרה נ.ת.ע: "בדיוק מסיבה זו מקיימת נ.ת.ע סיורים ומפגשים עם נציגי הקבוצות המתמודדות במכרז, במטרה לזהות ולהציף בעיות צפויות אפשריות במהלך ביצוע הפרויקט, ועל מנת להתאים להן פתרונות מבעוד מועד. במארס 2004 תקיים נ.ת.ע מפגשים עם נציגי הקבוצות המתמודדות, במטרה לשמוע הערותיהן ועל מנת לסייע להן לעמוד בלוח הזמנים של הפרויקט".

מנכ"ל נ.ת.ע, ישי דותן, מציין, כי על המתמודדות להגיש הצעותיהן להקמה ותפעול של הקו האדום בתוך 9 חודשים, עד אוגוסט 2004. לדבריו, הזכיין ייבחר בתחילת 2005, העבודות להקמת הקו האדום יחלו ב-2005 והרכבת תיסע ב-2010.