מעבר לקו הירוק: בעיית הבתים המשותפים

ערעור על פסקי דין של המפקח על המקרקעין נדונים, ברגיל, בפני בית המשפט המחוזי שבאותו מחוז. לאיזה בית משפט מחוזי מוקנית הסמכות לדון בערעור על פס"ד שנתן המפקח על המקרקעין בפתח תקוה

ערעור על פסקי דין של המפקח על המקרקעין נדונים, ברגיל, בפני בית המשפט המחוזי שבאותו מחוז. לאיזה בית משפט מחוזי מוקנית הסמכות לדון בערעור על פס"ד שנתן המפקח על המקרקעין בפתח תקוה, בהתייחס לנכס המצוי מעבר ל"קו הירוק"?

שאלה זו הובאה להכרעתו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, יוסף שפירא. המדובר בפס"ד חלקי של המפקח על בתים משותפים בפתח תקוה, שדחה על הסף טענה לפיה הוא לא הוסמך לדון בתביעה. המבקשים הגישו לבית המשפט המחוזי בירושלים דווקא בקשה להארכת מועד להגשת ערעור על פסק הדין החלקי.

ענייני בתים משותפים בשטחים שמעבר ל"קו הירוק" הוסדרו בצו שהתקין מפקד כוחות צה"ל באיו"ש (צו תיקון מס' 99 לתקנון המועצות המקומיות). הצו מקנה את סמכות הערעור ל"בית משפט לעניינים מקומיים של ערכאת ערעור".

על פי קביעת השופט שפירא, בית המשפט המחוזי בת"א לא מונה (על ידי משרד המשפטים) לשמש כ"בית משפט לעניינים מקומיים של ערכאת ערעור". לפיכך - ולמרות שהמפקח בפתח תקוה מצוי במחוז שבו מצוי בית המשפט המחוזי בת"א - מכוח הסמכות השיורית המוקנית לו, בית המשפט המחוזי בירושלים הוא זה המתאים לשמש כערכאת ערעור לענייננו. (בש"א מחוזי י"ם 4211/04)