בעלי מניות הגדולים של יוקוס מציעים: אחזקתם תמורת שחרור חודורקובסקי

ליאוניד נייבזלין מביתו בהרצליה: "אנחנו מוכנים לוותר על 14.6 מיליארד דולר, כי שחרור חברינו חשוב יותר"

בעלי המניות הגדולים ביותר של חברת הנפט הרוסית יוקוס מוכנים להציע את האחזקות שבידיהם, בשווי 14.6 מיליארד דולר, לממשלת רוסיה, תמורת שחרורם של מיכאיל חודורקובסקי ופלטון לבדב, שמוחזקים כיום במעצר ברוסיה בהמתנה למשפטיהם באשמות העלמת מס והונאה.

"נעשה הכל כדי לשחרר את חברינו מן הכלא", אמר לאוניד נייבזלין, שמחזיק 8% מחברת האחזקות מנאטפ ששולטת ביוקוס, בראיון לבלומברג שהתקיים בביתו בהרצליה, ישראל, שאליה נמלט מפני התביעה הרוסית. "אם תהיה לנו ערובה שהם ישוחררו, נוותר על האחזקות שלנו. יכולה להיות רק ערובה אחת כזו: השחרור תחילה. אז נהיה מוכנים לצאת מן החברה".

חודורקובסקי, בן 40, הוא בעל המניות הגדול ביותר בקבוצת מנאטפ, שמחזיקה ב-44% מיוקוס. הוא נעצר ב-25 באוקטובר, ומוחזק ללא אפשרות שחרור בערבות בכלא מטרושקיה טשינה במוסקבה. לבדב היה יו"ר מנטפ, והוא נעצר ב-2 ביולי ומוחזק באותו בית כלא.

שלטונות רוסיה החרימו את רוב אחזקתה של מנאטפ ביוקוס, שאותה הם מאשימים בהעלמת מיסים בסך 3.4 מיליארד דולר. מלבד זאת נפתחה חקירה בנוגע לזיכיונות קידוחי הנפט של יוקוס. החקירה הביאה למפולת של 25% במדד המניות העיקרי ברוסיה באוקטובר ובנובמבר. המניות חזרו מאז לרמתן מלפני המעצרים. בין בעלי המניות של מנאטפ גם ולדימיר דובוב, שגם הוא מתגורר בישראל, וגם הוא מוכן לוותר על חלקו.

"אנשים הם חשובים"

"אני אישית הייתי מוותר מיד על אחזקתי תמורת שחרור אנשים שלנו", אמר דובוב בראיון על כוס קפה במלון בהרצליה לחוף הים, "המחיר לא משנה, האנשים חשובים. אנשים חשובים יותר מכסף".

חודורקובסקי ולבדב מכחישים את האשמות נגדם, וטוענים שהן נובעות ממניעים פוליטיים. חודורקובסקי, האיש העשיר ביותר ברוסיה עם הון מוערך של 8 מיליארד דולר ב-2002, על פי המאגזין פורמס, העניק סיוע כספי למפלגות האופוזיציה ברוסיה.

האחזקה הגדולה ביותר של מנטפ היא חברת יוקוס. ויתור עליה יפחית את נכסי מנטפ במחצית, ויגביל את יכולתו של חודורקובסקי להתמודד מבחינה פוליטית מול הנשיא ולדימיר פוטין. להוציא את יוקוס למנטפ יש עוד נכסים בשווי 15 מיליארד דולר כולל שני בנקים, חברת טלקום (אנטל הולדינגס).

"הממשלה עלולה ללחוץ עליהם אפילו עוד יותר", הגיב רולנד נש, אנליסט בחברות הברוקרים המוסקבאית רנסנס קפיטל, "מבחינה פוליטית האנשים ששולטים במנטפ הם כבר מתים".

להערכת אי הנהג, מנהל קרן פיירברד מנג`מנט בניו-יורק שמשקיעה בנכסים בברית המועצות לשעבר, ייתכן שהתוכנית שמציעים בעלי המניות העיקריים של יוקוס ומנטפ תתקבל ע"י הקרמלין. תוכנית כזו עשויה לסייע לנשיא פוטין לשכנע את המשקיעים שהחקירה נגד יוקוס איננה מתקפה על זכויות הקניין שלה, אלא בדיקה של עבירות שבוצעו ע"י החברה.

מניית יוקוס איבדה 19% מאז מעצרו של חודורקובסקי ב-25 באוקטובר, בהשוואה לעלייה של 8.4% במדד TSI של המניות במוסקבה. חברת הנפט לופט אויל עברה אשתקד את יוקוס במונחי הפקת נפט, ולכן יוקוס היא כיום חברת הנפט השנייה בגודלה ברוסיה. לפני שבועיים הסכימה יוקוס לבטל את רכישת חברת סיגנפט, חברת הנפט החמישית בגודלה ברוסיה, בעיסקת 13.9 מיליארד דולר, לאחר שבעלי מניות סיגנפט לא הצליחו לשכנע את הקרמלין להפסיק את החקירה נגד יוקוס, אמר נייבזלין. סיגנפט נשלטת ע"י קבוצת משקיעים, בראשות רומן אברמוביץ, גם הוא אייל הון יהודי, שהתפרסם בשנה שעברה כאשר רכש את מועדון הכדורגל האנגלי צ`לסי.

נייבזלין, בן 37 ששוויו האישי נאמד ב-5.7 מיליארד דולר רכש בשנת 2002 את אחזקותיו של בוריס בריזובסקי בתחנת הטלוויזיה הגדולה ברוסיה, ORT אך העביר אוחר יותר את האחזקה הזו לידי הממשלה. ברזובסקי, שגם הוא מואשם בעבירות הונאה ברוסיה, קיבל מקלט מדיני בבריטניה.

נייבזלין, שהונו האישי הוערך ע"י פורמס בשנה שעברה ב-1.1 מיליארד דולר, שוחח עם כתב בלומברג במטבח בית בן 3 קומות בהרצליה, שהוא רכש, לדבריו, בחודש שעבר. נייבזלין קיבל אזרחות ישראלית בנובמבר. בית המשפט העליון בישראל סירב בדרך כלל להתיר הסגרה של אזרחים ישראליים, אך דוברים ישראלים מסרו בנובמבר לסוכנות איי.פי. שאזרחות ישראלית איננה מגינה אוטומטית על נייבזלין מפני הסגרה.

רוסיה הוציא הצווי מאסר בינלאומיים נגד נייבזלין ושותפיו בחברת מנטפ דובוב, בן 46 ומיכאיל ברודנו, בן 44, שגם הוא מתגורר בישראל. נייבזלין הוא בהכשרתו מהנדס מחשבים, והוא הצטרף למנטפ ב-1988, שנה לאחר שחברה זו הוקמה ע"י חודורקובסקי.