מרכז ההשקעות לא יעביר למפעל ספן יתרת המענקים שאושרו לו לשנת 2004

בעקבות פיטורי 70 עובדים * שוקל לדרוש מהמפעל להחזיר מענק של 750 אלף דולר שקיבל ב-2003

מנהל מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, הודיע למפעל הפורמייקה ספן ולבעלי השליטה בו, משפחת קרמרמן, כי ימנע העברת מענקים שאושרו למפעל ל-2004 בהיקף של 750 אלף דולר. מרדכי דרש פרטים אודות הפיטורים הנעשים בימים אלה במפעל, לשם גיבוש החלטה האם לדרוש מהחברה להחזיר מענקים שקיבלה ב-2003 בהיקף דומה. מרדכי אישר את הידיעה.

תוכנית ההשקעות אושרה לספן על בסיס התחייבותה לרמת תעסוקה של 280 עובדים, בעוד שעתה מפטרת החברה 70 עובדי ייצור, כחלק מתוכנית התייעלות.

מרדכי אמר, כי ההחלטה האם לחייב את גם בהחזר המענקים שקיבלה ב-2003 תתקבל תוך כוונה שלא לגרום לה פגיעה נוספת, אשר רק תגדיל את הפיטורים.

ספן קיבלה אישור מרכז ההשקעות למענקים בהיקף כולל של כ-1.5 מיליון דולר, מהם קיבלה כבר ב-2003, כ-750 אלף דולר. את יתרת המענקים היתה ספן אמורה לקבל השנה, על-פי עמידתה בקצב הביצוע ובתנאי תוכנית ההשקעה.

בחודש שעבר קיבלו 40 מעובדי ספן מכתבי פיטורים, ועל-פי טענת העובדים, הבהירה ההנהלה כי היא מתכוונת לפטר 30 עובדי ייצור נוספים. משפחת קרמרמן החזיקה בעבר גם במפעל לבידי אשקלון, שנסגר ועובדיו פוטרו.

העובדים טענו, כי רבים מהמפוטרים, חלקם מעל גיל 60, נותרו ללא סיכוי למצוא עבודה חליפית, באיזור מוכה אבטלה.

יו"ר ספן, דוד קרמרמן, שהוא גם חבר נשיאות התאחדות התעשיינים, אמר ל"גלובס" כי מצב ספן נגרם עקב ייבוא גובר של פורמייקה מהודו וסין. לדבריו, "החברה מחוייבת לביצוע תוכנית ההתייעלות, כולל הפיטורים, אחרת לא יהיה לה זכות קיום".

ספן מייצרת בעיקר לוחות פורמייקה דקורטיביים וניירות ציפוי דקורטיביים מלכה.

בשלושה הרבעונים הראשונים של 2003 רשמה ספן מכירות של 132 מיליון שקל, בהפסד של 7 מיליון שקל.

גורם בכיר במשרד התמ"ת אמר ל"גלובס", כי רק לפני חודשיים אישר מרכז ההשקעות באופן חריג את הסיוע לחברה, בזמן שנתוני החברה ודו"חותיה הכספיים הצביעו על הפסדים וגורמים במנהלת התריעו על כך. "אשר על כן", לדבריו, "היתנה מרכז ההשקעות את תשלום המענקים בהתחייבות מפורשת של החברה להמשיך להעסיק את העובדים".

אותו גורם ציין, כי "מדובר בסטירת לחי הן לעובדים והן לכספי הציבור, שכן האישור ניתן כחודשיים לפני פיטורי כשליש מהעובדים. לכן, על מרכז ההשקעות לדרוש באופן מיידי גם את החזר המענקים שהוזרמו בסוף".

דוד קרמרמן אמר בתגובה: "אין כל הצדקה לטענות. האישור המקורי שניתן לא היה מותנה במספר העובדים, והתניה זאת ניתנה רק בתיקון לאישור, שנעשה מאוחר יותר". לדבריו, "מאז שהגשנו את הבקשה המקורית ועד לאישור לקח שנה ויותר, הרבה לפני שקבענו את תוכנית ההתייעלות".