מנכ"ל ישראכרט: שוק כרטיסי האשראי צפוי לחצות את קו ה-100 מיליארד ש'

המחזור הגיע ב-2003 ל-97 מיליארד ש'; אפיקי התרחבות: תשלומים לשירותים ציבוריים ואינטרנט

היקף שוק כרטיסי האשראי צפוי לחצות השנה את קו ה-100 מיליארד שקל. כך אמר היום (ד') מנכ"ל תשלובת ישראכרט, חיים קרופסקי. מנתוני ישראכרט עולה כי, המחזור השנתי של השוק הגיע בשנת 2003 ל-97 מיליארד שקל - גידול של 6% יחסית להיקף השוק בשנת 2002.

בשנת 2003 היו בידי 75% מהאוכלוסייה הבוגרת כרטיסי אשראי, שמספרם הגיע ל-4.4 מיליון. ל-37% מבעלי הכרטיסים היה יותר מכרטיס אחד, ומספר הפעולות שהם ביצעו בהם הגיע ל-13.2 רכישות בחודש בממוצע - גידול של 1.5% בהשוואה ל-2002. ההוצאה החודשית הממוצעת של לקוח בכרטיס אשראי מגיעה ל-2,900 שקל, כאשר ההוצאה הממוצעת בכרטיס פלטינום גבוהה ב-170%.

לדברי התשלובת, בשנת 2003 חלשה ישראכרט על 44.4% מהשוק, בעוד שלאומי קארד של בנק לאומי - על 23.8%. חברת כאל חלשה על 23.6% מהשוק, ואילו דיינרס ואמריקן אקספרס על 4.5% ו-3.7% בהתאמה.

קרופסקי מדווח על מהפך בשיעור השימוש בכרטיסי אשראי מול השימוש בצ'קים. בעוד שב-1997 היה השימוש בצ'קים דומה בהיקפו לשימוש בכרטיסי אשראי, ב-2003 היחס עומד על 71.5% לכרטיסי האשראי מול 28.5% לצ'קים.

ישראכרט השוותה בין שוק כרטיסי האשראי בישראל מול אירופה. מההשוואה עולה, כי ישראל היא השנייה בהוצאה השנתית באירו הממוצעת לכרטיס, אשר מגיעה ל-4,318 אירו. ההוצאה הגבוהה ביותר נרשמה בצרפת, ומגיעה ל-4,641 אירו בשנה.

היקף השימוש השנתי הממוצע באירופה עומד על כמחצית מהשימוש בישראל, ומגיע ל-2,221 אירו. ישראל מובילה גם במספר העסקאות לשנה ללקוח, שמגיע ל-93 - בעוד שהממוצע באירופה מגיע ל-36.

בינואר 2004 עלה מחזור הקניות של ישראכרט ב-8% בהשוואה לינואר 2003. העלייה במחזור נובעת מגידול של 4% במספר העסקאות, ומעלייה של 4% בסכום העיסקה הממוצע.

קרופסקי מנה מספר אפיקים עתידיים להתרחבות הענף. אחד מהם הוא התרחבות החדירה לתחום השירותים הציבוריים, אותו מעריך קרופסקי ב-6 מיליארד שקל. סכום זה אינו כולל תשלומי מע"מ ומס הכנסה, וכולל תשלומים לביטוח הלאומי, למשרד הפנים, למשרד התחבורה ועוד.

אפיקים נוספים הם התפתחות מגזר ה-B2B - מסחר בין עסקים. לצורך כך, נכנסה החברה לשותפות עם חברת סלטיים, ויזמה פלטפורמה ייחודית המאפשרת לבעלי חנויות להטעין ללקוחות זמן אוויר סלולרי בנקודות המכירה, ללא צורך בכרטיסי ההטענה.

מיזם נוסף בתחום הוא סטור אליאנס, בו שותפה ישראכרט עם ריטליקס, החברה המרכזית למשקאות ודיסקונט השקעות. המיזם מאפשר לקהילה הקמעונאית ולספקים בתחום המזון לבצע תשלומים ביניהם.

בניגוד לחברות האשראי האחרות, ובמיוחד כאל, ישראכרט טרם נכנסה לשוק ההלוואות ללקוחות, ככל הנראה בשל הקניבליזציה הצפויה עם חברת-האם - בנק הפועלים. לדברי קרופסקי, הנושא נשקל וטרם התקבלה החלטה לגביו.