הרשות לחשמל מתנגדת לעיסקת הגז עם מצרים: "אופן המימוש מנוגד לחוק"

דוד אסוס התייחס במכתב לפריצקי לחשיפת "גלובס" על מתן ערבויות של 300-200 מ' ד' למצרים

יו"ר הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, דוד אסוס, תוקף בחריפות את העסקה הנרקמת לרכישת גז טבעי ממצרים ע"י חברת החשמל.

אסוס עומד בראש הגוף המפקח על חברת החשמל.

במכתב ששיגר אתמול (ד') לשר התשתיות, יוסף פריצקי, כתב, כי "לאחרונה התוודעתי דרך אמצעי התקשורת לפרטי העסקה בין חברת החשמל לבין חברת הצינור הישראלית-מצרית EMG. לפיהם, חברת החשמל מבקשת להעניק ערבויות בנקאיות של 300 מיליון דולר לחברה המצרית בגין הקמת הקו.

"כן עולה מהמידע, כי החברה תרכוש את כל כמות הגז עפ"י החוזה, 1.7 מיליארד מ"ק, שמחציתו נועדה למכירה ליצרנים פרטיים, שיתחרו בחברה בעתיד".

עוד כותב אסוס: "יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, אלי לנדאו, יפנה לממשלה בבקשה שתטיל על חברת החשמל לרכוש את מלוא כמות הגז הנדרשת לשנים הקרובות, תוך התחייבות בחוזה TAKE or PAY. לנדאו ביקש לדעת האם אמליץ למליאת הרשות להבטיח את כיסוי הבטחונות באמצעות תעריף החשמל.

"כזרוע המפקחת של המדינה במשק החשמל, ברצוני להבהיר, כי דרכי מימוש עסקת הגז, כפי שהן מתגבשות, עומדות בסתירה לחוק משק החשמל ולמדיניות הממשלה במבנה משק החשמל העתידי. תהיינה להן גם השלכות שליליות על הפעילות הפיננסית של חברת החשמל ותעריפי החשמל".

אסוס מנמק את התנגדותו לעסקה: "מתן ערבות בנקאית ליזם פרטי על-ידי חברת החשמל לצורך הקמת תשתית, דומה לדרישה לפיה חברת החשמל תעניק ערבות ליזמים פרטיים המעוניינים למכור חשמל לחברת החשמל. הדבר מנוגד למשק תחרותי. יש לציין, כי פרויקטים של יזמים פרטיים שהיו צריכים למכור חשמל לחברת החשמל, לא הוקמו נוכח בעיות מימון.

"מימון של חברת החשמל להקמת הקו מעניק לחברה מעין בעלות על צינור הגז. באופן זה, עלולה להיווצר דומיננטיות של חברת החשמל על אספקת הגז המצרי לארץ, והתחרות תיפגע.

"חברת הדירוג הבינלאומית מוד'יס התריעה לפני שנה, כי מעורבותה של חברת החשמל בפרויקט הגז הטבעי תתבטא בייקור עלות גיוס ההון של חברת החשמל, שימצא ביטוי בתעריפים לצרכנים.

נוכח העובדה שחברת החשמל הינה בהליך של השקעת 250 מיליון דולר בצינור ההולכה הימי, כל תוספת מעין הערבויות תעמיק את רמת הסיכונים של החברה, ותמצא ביטוי בהחמרה בדירוג האשראי של החברה על-ידי הגופים המדרגים.

"הרעיון שחברת החשמל תהווה ספק גז עיקרי במשק החשמל, מנוגד למדיניות האנטי-מונופוליסטית של הממשלה. אסור שחברת החשמל תהיה גורם בעל השפעה על יוזמות פרטיות לייצור חשמל. "איני רואה הצדקה, שצרכני החשמל יתנו ערבויות לגז שעתיד לשמש צרכני חשמל של חברות אחרות.

"אני שותף לדעה בדבר הצורך האסטרטגי בשניים-שלושה ספקי גז למשק. עם זאת, מימוש צורך זה צריך לעלות בקנה אחד עם מדיניות הממשלה".