עוכבה ההצבעה על התקציב: ניסיון לקצץ תקציב משרד החינוך רק "על הנייר" נדחה ע"י נתניהו

גורמים כלכליים: הבעיה שהתעוררה מול לבנת - יותר פוליטית מכלכלית

"דחייה של מספר ימים בהצבעה על הקיצוץ הנוסף בתקציב לא צריכה לגרום לנזקים מקרו כלכליים, כל עוד השינויים בתקציב 2004 בסך 4.85 מיליארד שקל יאושרו על-ידי הממשלה, ובתוכם קיצוץ רוחבי של 6% בתקציבי כל המשרדים". כך אמרו היום (א`) גורמים כלכליים בכירים בעקבות הדחייה הנוספת בהצבעה על הקיצוץ בתקציב ל-2004.

ראש הממשלה, אריאל שרון, החליט אמש במפתיע לדחות שוב את הדיון ואת ההצבעה, עד אשר ימוצה המו"מ עם שרת החינוך, לימור לבנת ושר הבריאות, דני נווה. בסוף השבוע התנהלו מגעים בין הגורמים השונים, אך לא הושגו הסכמות.

הבכירים מדגישים, כי בלי הקיצוץ ספק אם ניתן יהיה להזרים את תוספות התקציב שהובטחו ולמעשה אושרו כבר, בסך 1.8 מיליארד שקל למערכת הביטחון, ו-900 מיליון שקל להבראת הרשויות המקומיות בשנת 2004.

את הדחייה הנוספת, השנייה ברציפות בהצבעה בממשלה על הקיצוץ הנוסף, מייחסים הבכירים לבעיה נקודתית שהתעוררה מול לבנת, ולחוסר הרצון מצד המערכת הפוליטית להתעמת עימה. לדבריהם, הבעיה היא יותר פוליטית מכלכלית.

בסוף השבוע היה ניסיון "לעקוף" את הקיצוץ בחינוך, כך שתקציב משרד החינוך יקוצץ "על הנייר", ובפועל לא תהיה כל פגיעה בחינוך. המהלך הזה נדחה על הסף על-ידי שר האוצר, בנימין נתניהו, בסוף השבוע.

על-פי הצעת האוצר, יש לקצץ 6% מתקציבי כל המשרדים, בסכום כולל נטו של 2.06 מיליארד שקל. 1% נוסף יקוצץ בתקציבי המשרדים בסך 343 מיליון שקל, בגין הפחתת המע"מ ל-17%. כן מדובר בהסטה של 1.8 מיליארד שקל

מסעיפי הרזרבה המיוחדים בתקציבי המשרדים, לצורך יצירת רזרבה מיוחדת בתקציב המדינה, להתמודדות עם אירועים בלתי צפויים, כגון בשאלת גדר הביטחון וההפרדה.

מזכיר הממשלה, עו"ד ישראל ממון, מסר: "אמש בעשר וחצי הוחלט להוריד את נושא הקיצוץ הנוסף מסדר היום. השרים קיבלו הודעה מבעוד מועד. ההחלטה התקבלה על מנת למצות את הדו שיח, ולהגיע להסכמות עם השרים, למרות שהיה רוב להעברת הקיצוץ". מימון הוסיף, כי טרם הוחלט מתי נושא הקיצוץ יובא לאישור הממשלה.