יו"ר ועדת הכלכלה: לשקול הטלת פיקוח על מחירי הבשר המיושן

ח"כ שלום שמחון קרא לתמ"ת להפיץ בציבור מידע שמסביר מהו הבשר המיושן ומה ההבדלים בינו לבין הבשר הטרי

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלום שמחון (עבודה) קרא היום (ב`) למשרד התמ"ת לשקול הטלת פיקוח על מחירי הבשר המיושן נוכח הפערים הגדולים שנתגלו בין עלות ייצור הבשר המיושן למחירו ברשתות השיווק. שמחון גם קרא למשרד להפיץ בציבור מידע שמסביר מהו הבשר המיושן ומה ההבדלים בינו לבין הבשר הטרי.

החלטות אלה התקבלו בתום דיון בטענות שהעלתה מועצת הבקר והחלב לפיהן בשר קפוא מופשר נמכר לציבור כבשר טרי במחיר גבוה פי שלושה: במקום 15 שקל לק"ג בשר קפוא נמכר הבשר המופשר תמורת 45-50 שקל לק"ג. זיו מטלון נציג המועצה אמר כי הרשתות מציגות את הבשר הקפוא המופשר כבשר מיושן כדי להטעות את הצרכנים ולהסתיר את העובדה שמדובר בבשר קפוא שעבר תהליך של הפשרה.

ד"ר יצחק קלינגר, מומחה למיקרוביולוגיה של המזון המייעץ למועצת החלב אמר כי האיסור לשנות את זהות הבשר מקובלת בעולם. לדבריו אובדן הזהות נעשה בשני שלבים: המשווקים מחליפים את האריזה המקורית של הבשר המיובא והוא מקבל תווית ותאריך תפוגה חדשים. ברשתות השיווק האריזה מוסרת בהוראת משרד הבריאות.

ד"ר קלינגר טען כי בדיקות מעבדה שערך בשבע רשתות שיווק מצאו כי הבשר המוצע כמיושן לא עבר תהליך אמיתי של עישון.

יבואן הבשר גל לחוביץ אמר כי עישון בשר בחו"ל עולה שקל וחצי לק"ג כך שהמחיר המשולש איננו באחריות היבואנים. הוא גם אמר כי הבשר הקפוא לא נופל באיכותו מהטרי ולצרכן לא ניתן מידע מלא על פיו הוא יכול להבדיל בין הקפוא לטרי.

שמחון העיר בהקשר זה כי "מישהו מייצר בשר זול, מוכר אותו ביוקר וגוזר קופון". הוא דרש ממשרד התמ"ת גם ליידע את הציבור איך ניתן ליישן בשר בבית ובכך לחסוך כ-30 שקל לקילו.

נציג רשת השופרסל, ד"ר רוברטו דה לה רוקה אמר כי מי שהיה צריך לתת הסברים לוועדה הם מפעלי הבשר ולא הרשתות. "אנחנו קונים ממפעלים המפוקחים באופן הדוק על ידי משרד הבריאות, אנחנו לא מייצרים בשר מיושן ולא מפשירים בשר קפוא". אולם התברר כי המפעלים לא הוזמנו לדיון ולא ניתן היה לקבל מהם הסברים באותו מעמד.

ח"כ לאה נס (ליכוד) אמרה כי בכוונת משרד הבריאות לאסור הפשרת בשר קפוא והצגתו כבשר טרי. חני מונין מהרשות להגנת הצרכן בהסתדרות הודיעה על כוונתם להגיש תובענה ייצוגית נגד האחראים לגביית המחיר המופקע. בתום הדיון קרא שמחון לממשלה לקדם את הקמת הרשות הממלכתית לפיקוח על המזון על פי הצעת החוק שהגיש לכנסת יחד עם ח"כ רשף חן (שינוי). שמחון אמר כי לצערו החליטו שרי הבריאות והחקלאות להעדיף שיקולים פוליטיים ולחלק ביניהם את סמכויות הפיקוח שטובת הציבור מחייבת לרכז את הסמכויות המפוזרות בין מספר גורמים תחת גוף אחד.