נתניהו שוקל להכניס את מפעל הפיס לפיקוח האוצר בהתאם לחוק התקציב

המשמעות: האוצר יוכל להתערב בניהול ובמינויים; בכירים בפיס: מדובר במלחמה על העצמאות

"שר האוצר, בנימין נתניהו, מנסה להשתלט על מפעל הפיס ועל הדירקטוריון שלו, ולקבוע עבורו מה טוב ומה לא טוב בפעילותו. מדובר למעשה בניסיון להלאים את מפעל הפיס, לטובת שרירות הלב הבירוקרטית של פקידי האוצר והעומד בראשם".

כך אומר ל"גלובס" גורם בכיר בהנהלת מפעל הפיס, בעקבות חוות דעת של היועצת המשפטית במשרד האוצר, עו"ד ימימה מזוז. היא קובעת, כי לפי חוק יסודות התקציב, שר האוצר רשאי להתערב בניהול מפעל הפיס ובמדיניות השכר שלו, למנות ולפטר דירקטורים וכדומה.

הבכיר הוסיף: "משרד האוצר הכריז על מפעל הפיס מלחמה, ובמלחמה כמו במלחמה, אנחנו יוצאים למאבק חסר פשרות כדי למנוע השתלטות משרד האוצר על הפיס".

במכתב ששיגרה מזוז ליו"ר הפיס, שמעון כצנלסון, נאמר: "פרק ד' לחוק יסודות התקציב, מעניק סמכויות שונות לשר האוצר בנוגע לתאגידים, ובין השאר לעניין אישור תקציבו של התאגיד, פיקוח על שכר עובדי התאגיד ומתן הוראות שונות לתאגיד".

מזוז מוסיפה, כי "תאגיד" הוא גם חברה מוגבלת בערבות, ואשר שר האוצר קבע שהוראות החוק יחולו עליו. "מפעל הפיס הוא חברה מוגבלת בערבות", כותבת מזוז, "ולפי תקנונה מספר שרים בממשלה ממנים לה דירקטורים, ולפיכך רשאי שר האוצר לקבוע לגביה כאמור".

מזוז כותבת לכצנלסון, כי נתניהו שוקל להפעיל את סמכותו ולקבוע, כי חוק יסודות התקציב חל על מפעל הפיס.

בעקבות המכתב של מזוז, פנה כצנלסון לחברי הדירקטוריון של הפיס והודיע להם, כי הפיס שוקל את צעדיו ביחד עם היועצים המשפטיים שלו, כדי למנוע את התערבות משרד האוצר והשר בענייניו ופגיעה בעצמאות הפיס.

לדברי כצנלסון, "העצמאות הניהולית של מפעל הפיס ללא כל התערבות חיצונית, היא הסיבה העיקרית להצלחתו ולהגדלת ההכנסות משנה לשנה". כצנלסון הודיע, כי הוא מתכוון לזמן ישיבת דירקטוריון כדי לגבש דרכים למאבק ביוזמתו של נתניהו.

גורם בכיר בפיס הוסיף: "ידענו בעבר לא מעט מאבקים מול משרד האוצר ושריו, ותמיד יצאנו מחוזקים מהמאבקים האלה. נתניהו מנסה למעשה להביא למצב בו כל החלטה של דירקטוריון הפיס, טעונה אישור מראש של שר האוצר".

משרד האוצר מסר בתגובה, כי מכתבה של מזוז מדבר בעד עצמו.