במשרד הפנים בודקים האפשרות לאיחוד דימונה ערד ומועצת תמר

ע"י שינוי גבולות השיפוט וחלוקת הכנסות הארנונה בין הרשויות השכנות; מנכ"ל המשרד: צריכה להתבצע בהסכמה משותפת

במשרד הפנים הוקם צוות לבדיקת האפשרות של שינוי גבולות השיפוט וחלוקת הכנסות הארנונה בין רשויות שכנות כגון עיריות דימונה וערד מרובות התושבים ודלות בהכנסות, לעומת המועצה האזורית תמר העניה בתושבים וברוכה בהכנסות ממפעלי תעשייה גדולים.

מנכ"ל המשרד גדעון בר-לב הודיע זאת לוועדת הפנים בדיון שהתקיים בשבוע שעבר על הצורך בשינוי הגבולות כדי להביא לחלוקת הכנסות צודקת יותר. לדבריו, חלוקת הכנסות הארנונה בין הרשויות השכנות צריכה להתבצע בהסכמה משותפת. כוונת הבדיקה היא גם לעודד את הרשויות להקים למטרה זו אזורי תעשיה משותפים.

יו"ר הוועדה ח"כ יורי שטרן (האיחוד הלאומי) יזם את הדיון בלחץ רשויות מקומיות רבות שטוענות נגד החלוקה הלא צודקת את ההכנסות בינן לבין המועצות האזוריות. "יש צורך להגיע לחלוקה מחדש של תחומי השיפוט, ואם הממשלה לא תבוא עם פתרונות אנחנו נקבע אותם בחקיקה", אמר שטרן, והתייחס גם למצבה של אור עקיבא מול קיסריה השכנה, או של קרית מלאכי מול באר-טוביה.

ראש עיריית נשר ומ"מ יו"ר מרכז השלטון המקומי, דוד עמר, אמר שעדיין קיימת קלות דעת בכל הנוגע לשינוי הייעוד של קרקעות המדינה ממעמד חקלאי לתעשייתי שמיטיבה עם המועצות האזוריות. "המצב היום הוא כמו לפני 50 שנה", אמר. "לו היו משנים את התפיסה או אם היתה גישה חיובית מצד רשויות עם כמה אלפי תושבים שמחזיקות מיליוני דונמים, יתכן שהעסקים היו קמים בפיזור שונה ולא פוגע בצורה קשה בשלטון המקומי".

סגן השר יעקב אדרי הציע כראש עיריית אור-עקיבא לשעבר לגשר על הפערים במתן מעמד מוניציפלי לכל השטחים במדינה, כפי שהוא מעלה בהצעת חוק פרטית עם ח"כ דוד אזולאי (ש"ס). שר האוצר לשעבר ח"כ אברהם שוחט (עבודה) אמר כי המפתח בידי משרד הפנים, ומעבר לשינויים הגיאוגרפיים שבסמכותו, הוא יכול לבצע גם ניתוח תקציבי ולשנות את זרימת הכסף כך שתקיף את כל הרשויות.