הבנקים הנושים של רוסיה העדיפו מו"מ לפריסת 23 מיליארד דולר

נמנעו מלהכריז על חדלות פירעון של החובות מהתקופה הסובייטית

הבנקים המערביים המעורבים בהלוואות לרוסיה נמנעו אתמול (ד') מלהכריז על רוסיה כחדלת פירעון (in default) על החוב של 23 מיליארד דולר מתקופת ברית-המועצות ולא דרשו ממנה תשלומי פירעון מיידית.

תחת זאת העדיפו הבנקים סיבוב חדש של מו"מ על החוב, שייפתח בתחילת החודש הבא. החלטה זו נתקבלה אתמול בהצבעה של מה שקרוי "מועדון לונדון", המייצג 600 בנקים מסחריים מערביים, "ברוב נוח" כהגדרת אחד הבנקאים.

למעשה לא היתה למועדון לונדון ברירה, נוכח העובדה שרוסיה נחשבת על ידי הכל חשוכת מזומנים, נטולת יכולת תשלום.

ממשלת רוסיה היתה אמורה לפרוע השנה חובות חוץ בסך 17.5 מיליארד דולר, אך תיקצבה לכך רק 9.5 מיליארד. כלכלנים רבים מסופקים אם רוסיה תוכל לפרוע אפילו סכום זה, כיוון שחישובי מוסקבה בנויים על ההנחה הלא וודאית, שקרן המטבע הבינלאומית תספק לה 5 מיליארד דולר לתשלום חובות.

משלחת קרן המטבע באה אתמול למוסקבה, כדי לפתוח סיבוב נוסף של שיחות על חבילת הסיוע המוקפאת בהמשך השבוע. יתרה מזו, רוסיה מבקשת לארגן מחדש חובות מן התקופה הסובייטית ל"מועדון פריז" של נושים ממשלתיים, בסכום נוסף של 40 מיליארד דולר.

בעיות החובות של רוסיה התעוררו שוב בחודש שעבר, כאשר היא לא עמדה בתשלום ריבית בסך 362 מיליון דולר על איגרות החוב שלה, שהן הרוב הגדול של סך כל החובות של רוסיה ל"מועדון לונדון".

הבנק הממשלתי האחראי לפירעון החובות מן התקופה הסובייטית, ווניישקונומבנק , טען כי הוא יכול לפרוע את תשלומי הריבית בדצמבר רק באמצעות הדפסת שטרות חדשים, אבל הבנקים במועדון לונדון סירבו לכך.

מאז ציינה ממשלת רוסיה, שהיא תבקש פריסה מחודשת של תשלום הריבית מדצמבר, ושל תשלומי הריבית ביוני ודצמבר השנה. הבנקים המערביים אמרו, כי הם צופים שרוסיה תבקש פריסה כזו גם לגבי תשלומי הריבית בשנת 2000.

ללא קשר הודיע אתמול שר האוצר הרוסי, מיכאיל זדורנוב , כי מוסקבה תוכל לפרוע ברבעון הראשון של השנה את התשלומים המגיעים ממנה , בסך 493 מיליון דולר, על איגרות היורובונד שהנפיקה אחרי התמוטטות ברית-המועצות