ההסתדרות מעוניינת להעביר את עמיתי הקרנות לכל חב' הביטוח

בשל כך מתלבטות חלק מהחברות אם להמשיך במו"מ; ההסתדרות: "אין לנו העדפה לחברה זו אחרת"

המו"מ בין ההסתדרות לחברות הביטוח לשיתוף פעולה בתחום הפנסיה הגיע לשלב החלפת טיוטות הסכם, וצפוי להסתיים בתוך שבועיים. לדברי גורמים בחברות הביטוח, חלק מהחברות מתלבטות אם להמשיך את המו"מ. זאת, בשל התנאים שמציבה ההסתדרות ומכיוון שלדבריהם, היא לא תבחר קרן של חברה אחת, אלא תרצה לחתום עם כל חמש החברות המנהלות עימה מו"מ - מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס, מנורה.

כתוצאה מכך, אין משמעות אמיתית לחתימה על הסכם עם ההסתדרות, כיוון שהחברה שתחתום על ההסכם לא תזכה להעדפה.

ראש צוות המו"מ מטעם ההסתדרות, רחל תורג'מן, מסרה, "כי המו"מ עם כל החברות עדיין נמשך וטרם הגענו לשלב סופי וחתימה. אין לנו העדפה לחברה זו או אחרת".

מדובר בהסכם אשר יקבע את הנוהל שבו תעביר ההסתדרות עמיתים מהקרנות ההסתדרותיות לשעבר - מיטבית, מקפת ובעיקר מבטחים - לקרן או לקרנות שבבעלות חברות ביטוח, ובנוסף יקבע את התגמולים שהחברות יקבלו בתמורה.

לדברי הגורמים, ההסתדרות מעוניינת להתחבר בעיקר לכלל ביטוח ולמגדל, אך אינה רוצה לאבד את גמישותה, ולכן לא תתחייב להעביר עמיתים לקרן של חברה אחת בלבד. אולם, סגן מנהל תחום הפנסיה של מגדל, גיל ויסמן, אמר ל"גלובס", כי מבחינת מגדל זהו צעד אסטרטגי. "אנחנו יושבים על המדוכה. יש במגדל התלבטות אמיתית לגבי עצם שיתוף הפעולה בתנאים שהוצבו", אמר ויסמן.

לדברי בכיר בענף הפנסיה, הוא חושש שההסכם שייחתם עם ההסתדרות יהווה רק עמדת פתיחה למו"מ נפרד, אשר ייערך מול כל גוף שיעביר את חבריו.

"להערכתי, כל ועד עובדים יערוך התמחרות משלו מול כל קרן. המחיר (דמי הניהול והמניות - ע.פ) יסוכם עם ההסתדרות, וההתמחרות תתמקד במבנה השירותים, במוצר ובסל הכיסויים הביטוחים הנלווה", אמר הבכיר.

האוצר אישר לאחרונה לקרנות הפנסיה החדשות לגבות דמי ניהול בסך 6% מתוך הפרמיה השוטפת, ובנוסף 0.5% מתוך הצבירה. ההסתדרות דורשת לקבל את רוב דמי הניהול: שני שליש מהפרמיות הנגבות מהעמיתים (4%) ובנוסף מחצית (0.25%) מתוך הצבירה.

בשלב זה של המו"מ נראה, כי חברות הביטוח דוחות דרישה זו, ומוכנות להתפשר על מתן דמי ניהול מתוך הפרמיה השוטפת בלבד.

חברות הביטוח כבר הסכימו, כי לאחר חתימת ההסכם יוקצו להסתדרות 49% ממניות סוכנות הביטוח שתנהל את ההסדר הפנסיוני עבור העמיתים. סוכנות הביטוח תקבל את העמלות כמתווך מורשה. בנוסף, להסתדרות יוקצו 9.99% ממניות חברת הניהול של קרן הפנסיה. בכל קרן יוצב גם איש שיווק מטעם ההסתדרות, אשר ינהל את מעבר העמיתים.

על-פי התקנות שקבע האוצר, חלון הזמנים למעבר העמיתים בין הקרנות יסתיים ב-31 במארס 2004. המועד הבא שבו יתאפשר המעבר יהיה 1 באוקטובר 2004.

האוצר מתכוון להפריט את חברות הניהול של הקרנות כבר באפריל. הליך ההפרטה, שאותו ילווה בנק השקעות זר, החל אתמול (ג'), כאשר האוצר פרסם בקשה להעברת מידע (RFI) למספר בנקים זרים מקומיים.