ליידרמן: לאחר הפחתת ריבית נוספת, תחזור הריבית ותעלה השנה ל-4.5%-5%

כלכלני הפועלים צופים צמיחה של 3% השנה, ואינפלציה של 1.5%; המדדים יחלו לעלות מאפריל

"נוצרה סביבה כלכלית שתומכת מאוד בצמיחה: הרגיעה הבטחונית היחסית, יחד עם התנופה בה נמצאת הכלכלה העולמית, תורמים מאוד לייצוא ולהשקעות הזרות בישראל. סימני הצמיחה וגיוס הערבויות דחקו לשוליים את האיום מצד הגירעון התקציבי, אם כי גידול ביחס חוב תוצר לא יוכל להימשך לאורך זמן.

"אנו מעריכים, כי הצמיחה בשנת 2004, שתהיה מובלת על-ידי הצריכה הפרטית והייצוא, תגיע ל-3%", כך מעריכים כלכלני בנק הפועלים , בראשות פרופ' ליאו ליידרמן.

להערכת הכלכלנים, האינדיקטורים הכלכליים ממשיכים להצביע על תפנית חיובית בפעילות המישקית, והם מבחינים גם בסימנים להתאוששות גם בשוק העבודה. "אמנם שיעור האבטלה עלה ברבעון הרביעי של 2003 ל-10.9%, וניתן לראות שמספר המועסקים גדל בשיעור רבעוני גבוה של 1.3%".

עוד מעריכים בבנק הפועלים, כי הפחתת המע"מ והורדת מיסי הקנייה והמכסים צפויים לגרוע מהכנסות המדינה כ-2.5 מיליארד שקל. ההערכה היא, כי הגירעון עשוי לחרוג מעט מהיעד של 4% מהתוצר לשנת 2004, אולם חריגה זו לא צפויה להשפיע על שוק ההון.

לגבי המדד מעריכים בבנק הפועלים, כי בהמשך השנה צפויה עלייה במדד. ברבעון הראשון של 2004 צפוי מדד המחירים לרדת ב-0.3%, וזאת בהמשך לירידה של 1.9% ב-2003. החל מהרבעון השני תחול עלייה בקצב עליית המחירים, והאינפלציה בשנת 2004 כולה תסתכם ב-1.5%.

לגבי הריבית צופים בבנק הפועלים הפחתה נוספת, שלאחריה תעלה הריבית ל-4.5% עד 5%, לעומת שיעורה כיום שעומד על 4.3%. לשוק המט"ח הישראלי צופים בבנק הפועלים יציבות בשנת 2004, תוך פיחות מתון בשער השקל מול הדולר בשל הצטמצמות פערי הריביות בין ישראל לארה"ב.

בבנק הפועלים מעריכים, כי התנודתיות של החודש האחרון בשוק המניות שבה וממחישה את הסיכון הקיים בשוק, והיא מרתיעה את הציבור הרחב מהגדלת המרכיב המנייתי בתיק ההשקעות שלו. "אנו סבורים, כי עדיין קיים מגוון של גורמי השפעה חיוביים התומכים בהמשך עליות השערים בשוק המניות, גם אם בשיעור מתון יחסית. אנו ממליצים להתמקד בחברות גדולות מהכלכלה הישנה, שמגלות חסינות יחסית מפני התנודתיות בשוק".